۲۵ دی ۱۳۹۲، ۱۷:۴۵

استاندار مرکزی:

بیگانگی دانشگاه ها با استان مرکزی/ دانشگاه ها موتور محرکه توسعه استان شوند

بیگانگی دانشگاه ها با استان مرکزی/ دانشگاه ها موتور محرکه توسعه استان شوند

اراک – خبرگزاری مهر: استاندارمرکزی با تاکید بر اینکه دانشگاهها موتور محرکه توسه اتسان شوند گفت: علیرغم موقعیت دانشگاهی استان مرکزی دانشگاه ها با استان بیگانه اند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین مقیمی ظهر چهارشنبه با بیان این مطلب در جلسه شورای هماهنگی دانشگاه های استان مرکزی افزود: نقش دانشگاه ها در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران نقشی تعیین کننده است و هرچه در راستای توسعه کمی و کیفی دانشگاه ها و غنا بخشیدن به دانشگاه ها قدم برداریم کم است.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه کیفی دانشگاه ها در کشور و استان مرکزی گفت: باید با توجه به توانمندیها و بسترهای لازم برای توسعه بخش دانشگاهی کشور از فرصت های موجود نهایت بهره را جست و با استفاده از تجارب تلخ و شیرین انقلاب در طول 35 سال اخیر قدمهایمان را در این مسیر محکم و استوار برداریم.

استاندار مرکزی د رادامه با اشاره به پیشینه فرهنگی و علمی استان مرکز یگفت: استان مرکزی استانی توانمند در تربیت علما و دانشمندان بزرگ و تاثیر گذار در کشور داشته و این امر بیانگر سبقه طولانی استان در حوزه علم و دانش است.

مقمیی گفت: استان مرکزی از جمله استان هایی است که با تکیه بر تجارب و توانمندیهای در اختیار می تواند در رشد و توسعه کشور بسیار موثر باشد.

توسعه مراکز آموزش عالی، دانشگاه ها و حوزه های علمیه یک ضرورت

وی توسعه مراکز آموزش عالی، دانشگاه ها و حوزه های علمیه را یک ضرورت برای استان مرکزی خواند و گفت: اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه حوزه های علمیه استان اقداماتی چشمگیر و ارزشمند است که شایسته تقدیر است.

استاندار استان مرکزی ضمن تقدیر از نماینده ولی فقیه دراستان مرکزی به لحاظ اقدامات شایسته در امر توسعه حوزه های علمیه بیان داشت: توسعه حوزه های علمیه در شان و منزلت استان مرکزی یک ضرورت است.

 

 

مقیمی با اشاره به توسعه کمی دانشگاه ها در استان مرکزی گفت: استان مرکزی از جمله استان های برخوردار از لحاظ فضاهای دانشگاهی است این در حالیست که علیرغم توسعه کمی دانشگاه ها وقتی وارد فضا می شویم عدم ورود دانشگاه ها به مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مایه تاسف است.

ارتباط دانشگاه با صنایع شاخصه صنعتی بودن استان است

استاندار استان مرکزی در ادامه با تاکید بر ضرورت توسعه روابط صنعت و دانشگاه گفت: اگر استان مرکزی یک استان صنعتی است میزان ارتباط دانشگاه های این استان با بش صنعت به عنوان یک شاخصه مورد توجه است.

مقیمی با انتقاد از روابط نامطلوب دانشگاهها با واحدهای صنعتی استان مرکزی گفت: دانشگاههای استان اگر این انتقاد را قبول ندارند گزارشی از روند فعالیت ها و روابط خود با بخش صنعت استان مرکزی ارائه دهند.

وی ادامه داد: بخش صنعت نیز در کمرنگ بودن این روابط مقصر است چراکه پروژه های بسیار زیاد صنعتی که در استان مرکزی در حال اجراست باید حتما همراه با انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی توسط واحدهای دانشگاهی استان باد.

دانشگاه و صنعت با استان بیگانه اند

استاندار مرکزی با بیان این که دانشگاه و صنعت با مجموعه استان مرکزی بیگانه اند گفت: این بیگانگی باعث شده تا بهره وری از سرمایه های ارزشمند موجود در استان مرکزی شده است.

مقیمی در ادامه با تاکید بر ضرورت توسعه روابط دانشگاه و صنعت در استان مرکزی گفت: تقویت این ارتباط باعث می شود تابا وجود 2هزار و 800 واحد صنعتی فعال در استان مرکزی هیچ واحد دانشگاهی در این استان با مشکل مالی روبرو نباشد.

وی ادامه داد: پیگیری اقدامات صورت گرفته در راستای تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت از اولویت های کاری مدیریت استان است و این مهم از طریق دفتر برنامه ریزی استانداری مرکزی دونبال خواهد شد.

استاندار استان مرکزی تاکید کرد: دانشگاه های استان باید با حضور جدی در حوزه بررسی علمی مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی استان مسئولین را در حل این مشکلات یاری رسانند.

مقیمی گفت: اگر حوزه های علمیه و دانشگاه ها به مشکلات فوق وارد شوند وضعیت استان تغییر اساسی خواهد کرد.

توجه به شرکت های دانش بنیان لازمه توسعه استان است

وی با بیان این که حوزه های صنعت، کشاورزی و خدمات به روش سنتی دیگر پاسخگوی نیاز موجود نیست گفت: توجه به شرکت های دانش بنیان و توسعه پارک های علم و فناوری در کنار شهرکهای فناورزی از ضروریات جامعه امروز است.

استاندار مرکزی گفت: در حالیکه دولت بدنبال کوچک کردن بدنه خود و واگذاری امور به بخش خصوصی است این اتفاق هنوز در دانشگاه های کشور صورت نگرفته است.

مقیمی یادآور شد: توسعه دانشگاه های دولتی در کنار رشد ضعیف دانشگاه های غیردولتی و غیرانتفاعی بیانگر این مهم است.

استاندار مرکزی در ادامه بر ضرورت برپایی کرسی های آزاد اندیشی در استان تاکید کرد و گفت: باید با توجه به این مهم بستر تحقق خواسته به حق مقام معظم رهبری در استان فراهم شود.

مقیمی تاکید کرد: ایجاد فضاهای پر نشاط در دانشگاه ها با حضور روسای دانشگاهی، خارج کردن دانشگاهها از محیط های بسته ، توجه به شرکت های دانش بنیان در استان، توسعه مشارکت اجتماعی دانشگاه ها، احصا 200 چالش و معضل پیش روی دانشگاه ها در راستای توسعه کمی و کیفی فضاهای دانشگاهی سامانددهی فعالیت های تحقیقاتی از ضروریاتی است که باید مورد توجه همه مسئولین قرار بگیرد.

گفتنی است در این نشست مشکلات دانشگاه های صنعتی اراک، دانشگاه های غیرانتفاعی و غیردولتی استان مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کد خبر 2215459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha