۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۲۹

کیومرث هاشمی یازدهمین رئیس؛

نگاهی به روسای پیشین کمیته ملی المپیک/ کوتاهترین و بلندترین عمر ریاست

نگاهی به روسای پیشین کمیته ملی المپیک/ کوتاهترین و بلندترین عمر ریاست

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: کیومرث هاشمی یازدهمین رئیس کمیته ملی المپیک پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حساب می آید که باید برای مدت چهار سال این مسئولیت را بر عهده داشته باشد البته اگر انتخاباتی دوره آتی در موعد مقرر برگزار شود. اما روسای پیشین کمیته ملی المپیک چه کسانی بودند و عمر ریاست هر یک چقدر بوده است؟

به گزارش خبرنگار مهر، چهل و یکمین مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک روز دوشنبه 30 دیماه برگزار شد. در آغاز این مجمع رای برای انتخاب رئیس جدید کمیته ملی المپیک انجام شد که طی آن کیومرث هاشمی با کسب 42 رای در رقابت با مهدی قدمی (9 رای) و محمد جعفر کامبوزیا (8 رای) به عنوان رئیس جدید کمیته ملی المپیک انتخاب شد تا برای چهار سال آینده مدیریت این نهاد را بر عهده داشته باشد.

کیومرث هاشمی در حالی به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک انتخاب شد که پیش از این و طی 35 سال گذشته یعنی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز 9 نفر این مسئولیت را بر عهده داشته‌‎اند که البته یکی از آنها طی سه دوره متفاوت ریاست کمیته ملی المپیک را عهده‌دار بوده است.

اولین رئیس کمیته ملی المپیک پس از پیروزی انقلاب اسلامی حسن شاه‌حسینی بود که از همه کمتر و فقط به مدت یک سال این مسئولیت را بر عهده داشت. مصطفی هاشمی‌طبا هم از جمله روسای کمیته ملی المپیک پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که بیشتر از همه عهده‌دار این مسئولیت بود.

وی که به دلیل موانع قانونی آئین‌نامه کمیته ملی المپیک نتوانست در این دوره از انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت کند، طی دو دوره متفاوت ریاست کمیته ملی المپیک را بر عهده داشت و در کل 10 سال این نهاد را مدیریت کرد. مصطفی داودی، حسن غفوری فرد، عیسی کلانتری، حسن محلوجی و رضا قراخانلو دیگر روسای کمیته ملی المپیک طی سال‌های گذشته بودند.

دوره فعالیت روسای پیشین کمیته ملی المپیک به این شرح است:

* حسین شاه‎حسینی (سال‌های 1358 تا 1359)
* مصطفی داودی (سال‌های 1359 تا 1363)
* حسن غفوری فرد (سال‌های 1363 تا 1365)
* مصطفی هاشمی‌طبا (سال‌های 1365 تا 1367)
* عیسی کلانتری (سال‌های 1367 تا 1371)
* حسین محلوجی (سال‌های 1371 تا 1375)
* مصطفی هاشمی‌طبا (سال‌های 1375 تا 1379)
* مصطفی هاشمی طبا (سال های 1379 تا 1383)
* رضا قراخانلو (سال‎های 1383 تا 1387)
* محمد علی‌آبادی (سال‌های 1387 تا 1391)

به گزارش مهر، در هر صورت کیومرث هاشمی دهمین رئیس کمیته ملی المپیک طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حساب می‌آید. وی در حالی با رای قاطع اعضای مجمع کمیته ملی المپیک به عنوان رئیس این کمیته انتخاب شد که پیش از این هیچ مسئولیتی در کمیته ملی المپیک نداشت اما مسئولیت‌های ورزشی زیادی را تجربه کرده است؛ از ریاست شورای برون مرزی سازمان تربیت بدنی وقت و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان گرفته تا سرپرستی فدراسیون فوتبال.

اولین مسئولیت ورزشی کیومرث هاشمی در شهر محل تولدش یعنی ملایر بود. وی معاون تربیت بدنی شهرستان ملایر و همچنین مدیر کل تربیت بدنی استان‌های همدان و یزد بود. ضمن اینکه دوره زیادی از عمر ورزشی خود را در سازمان تربیت بدنی وقت گذراند.

 معاون دفتر آمار و اطلاعات، دبیر هیأت مرکزی گزینش، مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات، معاون سازمان و رئیس مرکز توسعه ورزش قهرمانی و ریاست شورای برون مرزی از جمله مسئولیت‌هایی بود که کبومرث هاشمی در سازمان تربیت بدنی وقت داشت. هاشمی همچنین مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون ورزشی و رئیس شورای برون‌مرزی سازمان تربیت بدنی بود.

همچنین سرپرستی فدراسیون فوتبال، ریاست ستاد مبارزه با دوپینگ کشور، دبیر شورای عالی المپیاد ورزش ایرانیان و نماینده ایران برای شرکت در جلسات کمیته بین‌المللی ورزش و تربیت‌بدنی سازمان یونسکو و قائم‌مقام وزیر در امور تربیت بدنی آموزش و پرورش از دیگر مسئولیت‌های ورزشی کیومرث هاشمی بوده است.

هاشمی پیش از ریاست کمیته ملی المپیک، مدیر کل حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان بود اما برای حضور در انتخابات از این سمت استعفا داد.

طبق قانون کیومرث هاشمی باید به مدت چهار سال ریاست کمیته ملی المپیک را بر عهده داشته باشد البته اگر بعد از گذشت این مدت بازهم انتخابات کمیته به تعویق نیفتد.

کد خبر 2218289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha