۲ بهمن ۱۳۹۲، ۱۶:۵۹

در اراک/

ضریح حضرت ابراهیم مجاب (ع) پس از سه سال رونمایی شد

 ضریح حضرت ابراهیم مجاب (ع) پس از سه سال رونمایی شد

اراک – خبرگزاری مهر: با حضور مسئولین کشوری و مهمانان از کشور عراق ضریح ابراهیم مجاب (ع) پس از سه سال تلاش هنرمندان اراکی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اراک ظهر روز چهارشنبه در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش ها و هنرنمایی های ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور در  عراق گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات در ده سال گذشته اقدامات ارزشمندی داشته است که امید می رود با ادامه این تلاش ها در بخش توسعه حرم های مطهر ، این اقدام را تکمیل تر و زیباتر کنند.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی با بیان اینکه تمامی مسلمانان در تمامی نقاط دنیا یک روح هستند در کالبدهای مختلف، افزود: روح محمد (ص)، روح علی (ع)، روح امام خمینی (ره)، روح جهاد و شهادت، روح ایثار و فداکاری، روح مقابله با وهابیت و تکفیری ها و ترور، روح مقابله با ارتجاع و در رأس آن آل سعود، روح مقابله با استکبار و صهیونیست، روح عزت و شرف، روح هیهات من الذله روحی است که در کالبد تمامی مسلمانان پیرو اهل بیت دمیده شده است.

وی روح تمسک به قرآن و عترت را برای همه مسلمانان در تمامی نقاط دنیا از عراق ، ایران، مصر ، پاکستان، افغانستان و سوریه و ... را یکی دانست و ادامه داد: در یک هزار و چهارصد سال پیش این روح در جسم و روان عاشقان ائمه دمیده و تبلور آن روشنگری، مقاومت، جهاد و شهادت در برابر طوفان های دشمنان اسلام بوده است.

ابراهیم مجاب  یکی از افراد برجسته در تاریخ اسلام

آیت الله دری نجف آبادی، ابراهیم مجاب را یکی از افراد برجسته در تاریخ اسلام عنوان و افزود: حضرت ابراهیم مجاب یکی از افرادی است که هسته اولیه مقاومت بعد از عاشورا را در سخت ترین شرایط پایه گذاری کردند.

وی تشریح کرد: این بزرگوار در سال 247 هجری قمری و در زمان زمامداری متوکل عباسی به کربلا هجرت کردند تا کربلا را پایگاه و کانونی برای نام و قیام امام حسین (ع) بکند و در برابر هجمه دشمنانی چون تکفیری ها ایستادگی کرد.

آیت الله دری زنده ماندن نام و یاد اسلام و کربلا را نتیجه مجاهدت، شهادت و ایثارگری های افرادی دانست که از هزار و چهارصد سال پیش در طول تاریخ جانانه مقاومت کردند تا بتوانند فرهنگ علوی و فاطمی را بدون آسیب منتقل کنند.

وی با تاکید بر اینکه تلاش های این دسته افراد قرآن و اسلام را ماندگار کرد، اظهار کرد: امام خمینی (ره) بعنوان یکی از این افراد در کنار هزاران شهید و مبارز طول تاریخ اسلام حقی بزرگ به گردن جهان اسلام دارد.

امام جمعه اراک افزود: اگر امام نبود همچنان حکومت طاغوت پابرجا بود و افراد مستبد و دیکتاتوری چون صدام و رضاخان همچنان بر مردم حکومت می کردند.

آیت الله دری با تاکید بر اینکه دشمن امروز نیز دست از تفرقه افکنی برنداشته است، افزود: دشمن هر روز چیزی را بهانه می کند یکبار جنگ عرب و عجم، یکبار جنگ شیعه و سنی و نمی خواهد این عزت و وحدت اسلامی بین مسلمانان جهان شکل بگیرد.

وی جنایت های گروه های تکفیری در ترور مردم کشورهای مسلمان را محکوم و افزود: پیداست که دست های خبیثی در کار است تا شجره طیبه اهل بیت (ع) پیروز نشود.

آیت الله دری گفت: مردم ایران و مسلمانان جهان همیشه آگاه هستند و پیروزی اسلام علی وار برایشان مهم بوده است.

در ادامه این مراسم مشاور تولیت آستان مقدس حضرت اباعبدالله (ع) نیز با تشکر و قدردانی از مردم و هنرمندان استان مرکزی گفت: خوشحال هستیم که چنین ضریح منحصر بفدری برای نصب در کربلا ساخته شده است.

سید جعفر موسوی افزود: خوشحال هستیم که شاهد ساخت مراحل پایانی ضریح و رونمایی از آن و به ثمر نشستن تلاش ارزنده عاشقان اباعبدالله در ایران هستیم.

ضریح ابراهیم مجاب (ع) هدیه ای است از سوی مردم

وی تاکید کرد: ضریح ابراهیم مجاب (ع) هدیه ای است از سوی مردم و هنرمندان استان مرکزی که بعنوان امانتی مهم در کربلا نصب خواهد شد و امیدواریم که شفاعت امام حسین (ع) در روز قیامت برای دست اندرکاران این تلاش را بهمراه داشته باشد.

استاندار مرکزی نیز در این مراسم گفت: ساخت ضریح ابراهیم مجاب (ع) در اراک و مشارکت فعال مردم در ساخت آن نشانگر عشق و علاقه مردم استان مرکزی به خاندان امامت و ولایت است.

محمد حسین مقیمی با بیان اینکه زمانی که عشق و علاقه با شعور و شناخت همراه باشد صحنه های زیبا و بزرگی را خلق می کند، افزود: حضور 20 میلیونی مسلمانان در کربلای معلی مصادف با اربعین حسینی یکی از این صحنه ها بود که علاوه بر نمایشی از ارادت به اهل بیت (ع)، مبین این بود که مسلمانان برای وحدت اسلامی پیش قدم هستند.

وی وحدت اسلامی را یکی از ارکان پیشرفت و سعادت جامعه مسلمین عنوان و اظهار کرد: سخنان مقام معظم رهبری در هفدهم ربیع الاول چراغ راه و هدایتگر جامعه در این عرصه است

مقیمی علاقه مسلمانان و شیعیان به امام حسین(ع) را جایگاهی مهم برای ایجاد وحدت اسلامی و بسیار پر اهمیت و سودمند دانست و تصریح کرد: هم اکنون برخی گروه ها و ایادی پشت پرده از جمله تکفیری ها و وهابی ها دنبال انشقاق مسلمین هستند و با حرکات ضدانسانی نام دین اسلام را خدشه دار می کنندکه نیاز به تامل بیشتر و راهکار برای جلوگیری از این دست حرکات دارد.

رئیس ستادبازسازی عتبات استان مرکزی نیز با بیان اینکه پروژه ساخت ضریح ابراهیم مجاب اولین پروژه ای است که به طور کامل به ستاد بازسازی عتبات استان مرکزی واگذار شده است، افزود: مراحل ساخت ضریح ابراهیم مجاب از سال 90 در اراک آغاز شد و اعتبار این پروژه حدود 40 میلیارد ریال بوده است که تمامی از محل نذورات مردمی تامین شده است.

50 هنرمند استان مرکزی در تمام مراحل ساخت این ضریح مشارکت داشتند

بازوند با بیان اینکه 50 هنرمند استان مرکزی در تمام مراحل ساخت این ضریح مشارکت داشتند، اظهار کرد: مراحل ساخت این ضریح از طراحی ضریح و طراحی استراکچر و مراحل هنری از جمله قلم زنی، منبت کاری و میناکاری تمامی توسط این هنرمندان انجام شده است.

وی ادامه داد: این ضریح با مساحت 17 و نیم مترمربع و شش تن وزن دارای 2.7دهم متر طول، 12 متر عرض ، سه متر ارتفاع، 9 پنجره و یک درب اصلی است .

بازوند در خصوص مصالح استفاده شده در ضریح گفت: سازه چوبی ضریح با چهار مترمکعب مساحت از چوب مرغوبترین چوب ساج از قسمت شیعه نشین برمه تهیه شده است که عمر مفید 300 ساله است.

وی ادامه داد: در این ضریح 500 کیلوگرم مس،یک هزار و 150 کیلوگرم نقره، چهار کیلوگرم طلا به کار برده شده است و عمده ساختآن در سال 1390 صورت گرفته است.

بازوند افزود: استان مرکزی هم اکنون ساخت پروژه درب های باب الراس شریف حرم حضرت عباس (ع) را در دست اقدام دارد.
 

کد خبر 2219603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha