۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۰۴

هنرمندان سازنده ضریح مطهر ابراهیم مجاب(ع) تجلیل شدند

هنرمندان سازنده ضریح مطهر ابراهیم مجاب(ع) تجلیل شدند

اراک - خبرگزاری مهر: 34 هنرمند سازنده ضریح مطهر حضرت ابراهیم مجاب(ع) که در کربلای معلی نصب شده است با اهداي لوح تقدير تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی شامگاه دوشنبه در این مراسم ضمن  تشریح نقش هنرمندان در معرفی فرهنگ و هنر غنی ایرانی- اسلامی گفت: هنرمندان نقش مهمی برای اعتلای هنر والا و تمدن ناب این سرزمین دارند و هنری که از چشمه معارف الهی سیراب شود و به عطر و بوی گلستان محمدی معطر شود قطعا ماندگار و تاثیرگذار خواهد بود.

آمادگی هنرمندان استان برای همکاری با ستاد عتبات

سیدمحسن رحمتی ادامه داد: با توجه به تجربیات موفق و همکاری های خوبی که تاکنون با ستاد بازسازی عتبات عالیات داشتیم، آماده ایم تفاهم نامه ای بین میراث فرهنگی استان و ستاد بازسازی عتبات عالیات استان منعقد شود تا زمینه هر چه بیشتر همکاری برای خلق آثار ممتاز هنرمندان استان در رشته های مختلف صنایع دستی  فراهم شود.

وی ضمن اعلام  پیگیری برپایی خانه صنایع دستی استان افزود: این اداره کل هر اقدامی که بتواند به معرفی هنر استان و حمایت از هنرمندان صنایع دستی کمک کند به ویژه معرفی هر چه بیشتر توانمندی های این عزیزان انجام خواهد داد.

رحمتی در پایان گفت: ضریح مطهر ابراهیم مجاب(ع) روز یکشنبه 20 فروردین ماه سال جاری در کربلا و کنار ضریح شش گوشه حضرت سیدالشهدا(ع) همزمان با سالروز تولد حضرت زهرا(س) با حضور مقامات عراقی، ایرانی و گروه سازنده آن از استان مرکزی رو نمایی شده است.

گروه 34 نفره هنرمندان استان مرکزی به مدت سه سال در ساخت ضریح مطهر ابراهیم مجاب(ع) مشارکت داشتند که بدنه اصلی این ضریح از چوب است که توسط استاد محمد نوری از استادان برجسته استان انجام شده و قلم زنی روی مس، نقره و بخشهای مطلای آن نیز توسط استاد باباخانی و دیگر هنرمندان برجسته و بنام این منطقه انجام شده است.

این ضریح دارای سه متر طول، دو متر عرض و سه متر ارتفاع است و 9 پنجره و یک باب در طلا دارد و برای ساخت ضریح امامزاده ابراهیم مجاب(ع) پنج کیلوگرم طلا، یکهزار و 150 کیلوگرم نقره و 300 کیلوگرم مس به کار رفت.

سید ابراهیم فرزند سید محمدعابد فرزند امام موسی کاظم(ع) معروف به ابراهیم مجاب در قرن دوم هجری در مدینه به دنیا آمد و جزو اولین شخصیت هایی است که از کوفه وارد کربلا شد. ایشان در سن 70 سالگی در کربلا دیار فانی را وداع گفت و در رواق شمالی حرم مطهر امام حسین(ع) به خاک سپرده شد.

ابراهیم مجاب(ع) فرزند امام محمد عابد(ع) برادر تنی امام رضا(ع) است که آرامگاه این بزرگوار در روستای مشهد میقان اراک واقع است.

 


 

کد خبر 2280851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha