۸ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۲۲

عشرتی:

سن مبتلا شدن به سرطان در استان مرکزی سیر نزولی دارد/ بی‌توجهی مردم به سلامت عامل افزایش سرطان

سن مبتلا شدن به سرطان در استان مرکزی سیر نزولی دارد/ بی‌توجهی مردم به سلامت عامل افزایش سرطان

اراک – خبرگزاری مهر: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه سن مبتلا شدن به سرطان دراستان مرکزی سیر نزولی دارد گفت: کاهش سن ابتلا به سرطان زنگ خطر بزرگی است که در استان مرکزی به صدا در آمده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بابک عشرتی صبح سه شنبه با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: در حالی که میانگین سن ابتلا به بیماری سرطان در استان حدود 60 سال است این مولفه هر روز در استان مرکزی رو به کاهش بوده به نوعی که بیماران جدید سرطانی در سن 30 سالگی مبتلا به این بیماری می شوند.

وی کاهش سن ابتلا به بیماری سرطان در استان مرکزی را تلنگر برای مسئولان و دست اندرکاران حوزه پیشگیری دانست و گفت: این مهم بیانگر آن است که مردم بیشتر از گذشته در معرض عوامل سرطان زا بوده و توسعه برناه های پیشگیرانه باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه با بیان این که هر 10 سال موارد ثبت سرطان در استان دو برابر گذشته می شود گفت: توجه به افزایش آمار بیماران سرطانی و تلاش در جهت کاهش وقوع سرطان با برنامه های پیشگیرانه از اصول مهم و ضروری است که باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

وی با اشاره به آمار چهار ساله بیماران سرطانی استان مرکزی از سال 86 لغایت 89 گفت: در سال 86 تعداد 764 بیمار در سال 87 تعداد 995 بیمار، در سال 88 تعداد یک هزار و 795 بیمار و در سال 89 تعداد 68 بیمار سرطانی در استان مرکزی به ثبت رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تغییر شیوه ثبت آمار بیماران سرطانی را یکی از علل افزایش آمار اینبیماران در استان برشمرد و گفت: پیش از این آمار بیماران سرطانی استان تنها از طریق مراکز پاتولوژی استان اخذ می شد این در حالیست که این امار امروز علاوه بر مارکز پاتولوژی از بیمارستانها و گواهی فوت بیماران نز اخذ می شود.

سرطان سینه در زنان و سرطان سرطان پوست در مردان رتبه نخست را دارند

عشرتی در ادامه با بیان این که از هر 100 هزار نفر جمعیت مردان 180 بیمار مبتلا به سرطان و از هر 100 هزار نفر جمعیت زنان 152 نفر مبتلا به سرطان در استان مرکزی است افزود: سرطان سینه در زنان و سرطان پوست در مردان استان مرکزی رتبه نخست را دارا است.

وی ادامه داد: سرطان سینه، سرطان پوست، سرطان روده بزرگ، سرطان معده، سرطان تخمدان، سرطان رحم، سرطان ریه، سرطان مثانه، سرطان تیروئید و سرطان خون10 سرطان رتبه داری هستند که زنان استان مرکزی به ان مبتلا شده اند.

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک یادآور شد: مصرف غذاهای چرب، سیگار و عذم تحریک مهمترین عوامل ابتلای زنان استان به سرطان پستان است.

عشرتی گفت: در بین مردان نیز سرطان پوست، سرطان معده، سرطان پروستات، سرطان مثانه، سرطان روده بزرگ، سرطان ریه، سرطان خون، سرطان مغز و سرطان حنجره ده سرطان رتبه دارند.

وی یادآور شد: سیگار، فست فودها و استعمال دخانیات نیز سه عامل مهم ابتلای مردان استان به سرطان معده است.

بی توجهی مردم به سلامت خود عامل افزایش سرطان

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه به مشکلات و چالشهای فرا روی برنامه مراقبتی سرطان اشاره کرد و گفت: بی توجهی مردم به سلامت خود عامل عمده فراروی برنامه های مراقبتی سرطان است.

عشرتی ادامه داد: مردم با بی توجهی به رژیم غذایی، بی توجهی به فعالیت های بدنی، استعمال دخانیات و... باعث می شوند تا در دراز مدت شاهد افزایش سرطان در استان باشیم.

وی با تاکید بر این که باید بیشتر مراقب خود باشیم افزود: مسئله ای مهمی که مسئولان بهداشتی استان با آن روبرو هستند چاره اندیشی پیرامون چگونگی تاثیر پذیری آموزش هاست.

ارائه خدمات به افراد سالم برای پیشگیری از وقوع بیماری جایگاهی ندارد

معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه عدم ارائه خدمات مشاوره ای به افراد سالم جامعه را دیگر مشکل فرارو برشمرد و گفت: ساختار نظام سلامت بر مبنای ارائه خدمات بر بیماران است و ارائه خدمات به افراد سالم برای پیشگیری از وقوع بیماری جایگاهی ندارد.

عشرتی ادامه داد: عدم ورود بخش دولتی به ارائه خدمات مشاوری و پیشگیری از ابتلا افراد به بیماری بر ضرورت حضور بخش خصوصی در میدان می افزاید و بخش خصوصی باید با پر رنگ کردن نقش خود در این بخش زمینه کاهش مبتلایان به سرطان را فراهم کند.

وی با بیان این که بیماری های مطمن متاسفانه ریشه در مسائل اجتماعی دارند گفت: بی توجهی به مسئله ورزش و استفاده از خودروهای شخصی 2 عامل عمده موثر در آلودگی هوا و کاهش سلامت جسمی افراد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: متاسفانه چون دستگاه های اجتماعی را در کنار خود نداریم نمی توانیم در حوزه فرهنگ سازی موفق عمل کنیم.

عشرتی با بیان این که کار فرهنگی نباید تنها در حوزه مسائل دینی خلاصه شود افزود: کارشناسان فرهنگی جامعه بسزایی در آگاهی جامعه و افزایش ضریب سلامت افراد جامعه دارند.

وی در ادامه از حضور کمرنگ نهادهای مردمی در برنامه های پیشگیری از بیماری سرطان در استان  مرکزی انتقاد کرد و گفت: حضور سازمانهای مدرم نهاد در عرصه سلامت بسیار کمرنگ  است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تعدادی از نهادهای مردمی هم که فعالیت دارند در صورت قطع کمک مالی دانشگاه ارتباطشان با ما قطع می شود و بجای آنکه آنهابه ما طرح و پیشنهاد بدهند ما باید به آنا برنامه بدهیم که  این روش خیلی درست نیست.

عشرتی تحمیل هفت درصد هزینه های درمانی بر بیماران از دیگر عواملی است که برنامه های پیشگیرانه را با مشکل روبرو کرده است.

وی افزود: وقتی بیمار 70 درصد هزینه ها و بیمه ها تنها30 درصد هزینه ها را متحمل می شوند افرای که در تنگناهای مالی قرار دارند نمی توانند در این بخش اقدام کنند.

اصلاح باورها راه مبارزه با سرطان

معاون بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه به شعار هفته گرامیداشت سرطان در سال جاری اشاره کرد و گفت: اصلاح باورها راه مبارزه با سرطان است.

عشری با بیان این که هشتم لغایت پانزدهم بهمن ماه هر سال هفته گرامیداشت سرطان نام گرفته است افزود: سرطان آخر خط نیست، سرطان علائم و نشانه خاصی ندارد، قابلیت درمان بیش از 80 درصد سرطان ها و پیشگیری یک عامل کلیدی در برنامه های ملی کنترل سرطان است از جمله پیامهای بهداشتی مهمی است که باید در این هفته به گوش مردم برسد.

وی با بیان این که سرطان مخصوص سن خاصی نیست و ممکن است در همه سنین ایجاد شود تشخیص زودرس سرطان ها باید مورد توجه همه قرار گیرد افزود: با انجام ورزش منظم افراد می توانند وزن خود را در وضعیت طبیعی حفظ کرده و ز بروز سرطان جلوگیری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه با بیان این که برای اطلاع از راه های پیشگیرانه و علائم هشدار دهند سرطان به مراکز بهداشتی درمانی باید افراد مراجعه کنند افزود: مراکز بهداشتی و درانی در هفته ملی مبارزه با سرطان پاسخگوی سوالات مردم در زمینه سرطان هستند.

کد خبر 2223445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha