۲۹ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۵۳

کلافگی مردم از آلودگی هوا/

روزهای داغ اراک/ آلودگی و ریزگردها گرمای هوا را پشتیبانی می کنند

روزهای داغ اراک/ آلودگی و ریزگردها گرمای هوا را پشتیبانی می کنند

اراک- خبرگزاری مهر: کلان شهر اراک روزهای داغی را می گذراند چراکه در روزهای سپری شده ریزگردها و آلودگی هوا پشتیبان افزایش دمای هوا شده اند، گویا خورشید آمده است تا تمامی اشعه هایش را نثار شهروندان روزه دار اراکی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، گرمایی که  در کنار ریزگردهای سوغاتی و آلودگی هوا دست در دست هم داده اند تا روزهایی طاقت فرسایی را برای شهروندان روزه دار اراکی بسازند.

شهروندان اراکی در ده روز گذشته علاوه بر نفس کشیدن در وضعیت هشدار هوا، میزبان غلیظ ترین ریزگردها و بیشترین تابش اشعه فرابنفش بودند که هر یک به تنهایی خطرهای جدی را برای تک تک ساکنین شهر به همراه دارد و تنها در این گرمای روزگار، چشم امید آنها بعد از خدا به مسئولینی است که همیشه به آن ها قولِ وفای به عهد دادند.

از ترس گرما و آلودگی نوزادم را بیرون نمی برم

یک مادر جوان اراکی به خبرنگار مهر می گوید: در چند روزه گذشته هوای اراک بسیار گرم شده بود، البته گرد و غبار هم و آلودگی هم این گرما را تشدید کرده بود.

خانم رباط میلی که نوزادی شش ماهه دارد، می افزاید: تمام سعی خود را کردم که در یک هفته گذشته  از خانه خارج نشوم مگر در موارد اضطراری ، که در آن شرایط هم فرزندم را با خودم نمی بردم.

وی ادامه می دهد: من که جوان هستم و بدن سالمی دارم در این هوا دچار گرمازدگی می شوم چه برسد به کودکان و پیرها که توان جسمی کمتری دارند.

رباط میلی می گوید: اینکه مسئولین هشدار می دهند و می گویند در خانه ها بمانید که راه حل نیست، کسی باید به فکر مردم باشد، این روزها همه از گرما شاکی هستند و همه در حرف هایشان علت تشدید دما را گرد و غبار موجود در شهر می دانند.

وی ادامه می دهد: مابرای خنک نگه داشتن محیط خانه در تابستان همیشه از کولر استفاده نمی کنیم ، برخی شب ها پنجره های خانه را باز می گذاریم، اما اینقدر این روزها هوا گرم است که فقط از کولر استفاده می کنیم.


 
کولر خانه ما یکسره روشن است

یکی دیگر از شهروندان اراکی می گوید: در هفته ای که گذشت، واقعا گرما طاقت فرسا بود خصوصا برای افرادی چون من که شغل آزاد دارند و گاه باید مدت ها بیرون از محیط سربسته درفضای بیرون باشند.

آقای عباسی می افزاید: من در برخی ساعات حس می کنم هوا خیلی سنگین است، انگار که هرچه گرد و غبار است در چند متری سطح زمین جمع شده است و از جایش تکان نمی خورد.

وی ادامه می دهد: بیشتر بحثهای این روزهای مردم اظهار نظر در مورد هوا و دمای بالای آن است. عباسی معتقد است که این گرما و در کنارش آلودگی هوا برای شهروندانی که روزه هستند بسیار آزاردهنده است.

این شهروند اراکی می گوید: گرما که بالاخره تمام می شود ولی مهم هوا و آب آلوده اراک است که دارد مردم را دچار مرگ تدریجی می کند.

وی کولرآبی را برای خنک نگه داشتن منزلش انتخاب کرده است و می افزاید: در چند روزه گذشته کولر خانه ما یکسره کار می کرده است در حالی که مثلا دو هفته پیش در بعضی ساعات روز خاموش بود.

عباسی می گوید: امیدوارم مسئولین برای مشکل آب و هوای اراک به زودی راه حلی پیدا کنند، مشکلی که این روزها دیگر خیلی حاد شده است.
 
آن هایی که توان مالی ندارند چه می کنند

 خانم عبدی که مشکل تنفسی دارد هم می گوید: من چند ماهی است که دچار مشکل تنفسی شده ام و دارو مصرف می کنم و دکتر سفارش کرده است که در این روزها اصلا از خانه بیرون نروم.

این خانم 68 ساله می افزاید: برای من علاوه بر نفس کشیدن راه رفتن در این گرما نیز سخت است. وی که از طریق نوه اش متوجه آلودگی هوا شده است، می افزاید: می گویند هوا خیلی آلوده است حتی مردم اراک چندبار اعتراض کرده اند. عبدی ادامه می دهد: من شنیده ام که گرد و غباری که از عراق می آید باعث شده هوا گرمتر شود.

وی که در خانه اش کولر گازی دارد می افزاید: من خیلی نمی توانم زیر باد کولر بنشینم و برخی شب ها بدلیل درد عضلانی کولر را خاموش می کنم این روزها نمی دانم باید گرما را تحمل کنم یا درد استخوان هایم را.

عبدی می گوید: من بیشتر دلم برای کسانی می سوزد که  توان مالی خرید کولر ندارند و گاه با یک پنکه و یا بدون آن سر می کنند، خدا می داند که آن ها در این روزها و شب ها چه می کشند، کاش کسی به فکر آن ها هم بود.

حس می کنم پوستم در حال تاول زدن است

خانم غلیاب تاب نیز می گوید: تمامی مردم که نمی توانند در خانه هاشان بمانند و چون هوا گرم و آلوده است بیرون نیایند.

این خانم 23 ساله اراکی می افزاید: ساعت یکی از کلاس های من 3 تا 5 عصر است یعنی اوج گرما  در تابستان،  که البته در دو هفته گذشته از اوج گرما گذشته بود و چون جهنمی داغ بود.

وی ادامه می دهد: من با اینکه سعی می کنم تمام موارد بهداشتی چون کرم های ضد آفتاب و کلاه و عینک را استفاده کنم؛ اما گاه حس می کنم که در این گرما پوستم در حال تاول زدن است.

خانم غلیاب تاب می گوید: بیشتر مردم شهر می دانند که آلودگی هوای اراک و گرد و غبار هوا را گرمتر کرده است.

وی می افزاید: اگر مسئولین شهر دلسوز باشند و کمی به فکر مردم هم باشند شاید کمتر شاهد این ناپایداری ها در هوای شهر باشیم.

مردم شهر اراک در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه گذشته دماهای بالای 40 درجه را تجربه کردند که تحمل آن در کنار افزایش آلایندگی هوا، هجوم ریزگردها و افزایش تابش اشعه ماورا بنفش روزهای ناسالمی را برایشان به ارمغان آورده بود.

در این میان شرایط بحرانی هوای اراک و به گفته رييس مركز بهداشت استان مركزي در خصوص وجود ریزگردها در شهر: افزايش غلظت ريزگردها در هوا و تنفس آن به صورت مستمردر بروز بيماري هاي حاد و مزمن تنفسي، سقط جنين و مرده زايي، بيماري هاي پوستي و چشمي، تغييرات رفتاري و بسياري از امراض ديگر موثر است.
 
دكتر بابك عشرتي با بیان اینکه آثار زيانبار ریزگردها حداقل دردوره پنج تا ۱۰ ساله بر سلامت شهروندان ظاهر مي شود،اظهار می کند: شرايط آلودگي هواي اراك با منشاء ريزگردها نگران كننده است و بايد به عنوان يك برنامه اولويت دار و مهم استاني با استفاده از ظرفيت هاي بين دستگاهي چاره سازي اساسي شود.

اشعه های ماورا بنفش نیز تهدید این روزهای شهر ما است

 كارشناس دفتر پايش آلودگي هوا ي اداره كل حفاظت محيط زيست استان مركزي با بیان اینکه ميزان اشعه فرابنفش خورشيدي درهفته  گذشته در آسمان اراك به حد خطرناك رسيده است، می گوید: اشعه فرابنفش انرژي پرتو نامرئی است که قرار گرفتن در معرض آن به شدت براي پوست و چشم زيانبار است.

عليرضا محرابيان با بیان اینکه ميزان و زاويه تابش اشعه فرابنفش مي تواند آسيب جدي به بافت چشمي وارد و سوختگي شديد در پوست ايجاد كند ، اظهار می کند: بيشترين آثار منفي اشعه يووي در ساعات ۱۰ صبح تا ۱۶ عصر است بنابراين شهروندان بايد در اين ساعات از تماس مستقيم با نور خورشيد بپرهيزند.

وی توصیه می کند که در این شرایط از فعالیت های ورزشی و شغلی در زیر نور مستقیم آفتاب جلوگیری شود.

هرچند مردم اراک در این روزها صبورانه وضعیت حاد هوا را تحمل می کنند و دم نمی زنند، هوایی که بیش از نیمی از روزهای امسال آن در حالت هشدار بوده است؛ اما  امید که مسئولین در انجام وعده های خود برای رفع آلودگی های هوای اراک وفادار باشند تا مردم روزهای سالم و زلال تری را سپری کنند.

...

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2100325

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha