۲۳ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۰۴

روایتی از 56 روز آلوده امسال

آلودگی هوای اراک همچنان بی ترمز پیش می رود/ آلودگی سرخط زندگی در اراک

آلودگی هوای اراک همچنان بی ترمز پیش می رود/ آلودگی سرخط زندگی در اراک

اراک - خبرگزاری مهر: آلودگی هوای اراک همچنان بی ترمز پیش می رود تا دیگر مجالی برای ماندن در این شهر صنعتی نباشد. در این کلان شهری که غبار ریزگردهای غرب کشور هدیه نامبارکی برای دامن زدن به این آلودگی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، از ابتدای سال تا کنون 116 روز سپری شده است که از میان این روزها مردم کلان شهر اراک 56  روز آلوده را پشت سرگذاشتند و تنها 60 روز هوای شهر اراک در وضعیت هشدار قرار نداشته است.

یکی از شهروندان اراک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دیگر رسانه ها باید روزهای سالم و پاک اراک را اعلام کنند چراکه در بیشتر روزها هوای اراک آلوده شده است.

عباسی ادامه داد: پزشکان و کارشناسان به ما توصیه می کنند که در این هوای آلوده  شیر و لبنیات و سبزی مصرف کنیم اما غافل از این هستند که قیمتهای شیر و لبنیات روزبه روز بالاتر می رود و خیلی از خانواده ها مصرف این مواد غذایی را از سبد غذایی خود حذف و کم کرده اند.

همه تنها می گویند هوای اراک آلوده است

فائزه نیز گفت: همه تنها می گویند هوای اراک آلوده است اما واقعا کسی نمی خواهد کاری برای کم کردن این آلودگی کاری انجام دهد و هنوز ما نمی دانیم باید استانداری مرکزی، محیط زیست، شهرداری و یا شورای شهر این کار را انجام دهد.

این روزها بحث آلودگی هوا و وجود ذرات معلق باعث مشکلات زیادی برای شهروندان کلان شهر اراک شده است. شاید تاثیر جوی آلودگی‌ هوا بر ریه و قلب مشخص‌تر از دیگر ارگان‌های بدن باشد و کمتر کسی از تاثیر این آلودگی‌های زیست‌محیطی بر‌روی چشم و حتی ژنتیک دردی داشته باشد.

پزشکان می‌گویند: قدرت چسبندگی مونوکسیدکربن به گلبول‌های سرخ ۲۰۰ برابر اکسیژن است و در هوای سالم ۶ ساعت طول می‌کشد، خون پاک شود و با کپسول اکسیژن خالص ۳۰ ‌دقیقه طول می‌کشد تا مونوکسیدکربن از خون خارج شود.

غیر از مونوکسیدکربن و دی‌اکسید نیتروژن، سرب نیز در هوا وجود دارد. سرب با غلظت ۶۰ میکروگرم در دسی‌لیتر پلاسما سبب افزایش ورم مغزی می‌شود که علایم آن باعث سردرد و کاهش دید شده و حاصل مسمومیت مزمن آن کم‌خونی، افسردگی و کند ذهنی و کم حافظگی را بدنبال دارد.

کارشناس دفتر پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آلودگی هوای شهر اراک به 2برابر حد مجاز رسیده است گفت: غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر  کمتر از دو و نیم میكرون در هوای شهر اراک ساعت هشت صبح امروز(دوشنبه) 64 میكروگرم بر متر مكعب بوده است.

از ابتدای سالجاری تاکنون 56 روز آلودگی بیش از حد مجاز

علیرضا محرابیان با اشاره به اینکه در حالی که شاخص سنجش استاندارد این آلاینده ۳۰ میكروگرم بر متر مكعب است افزود: غلظت آلاینده ذرات معلق طی 24 ساعت گذشته نیز 88 میكروگرم بر متر مكعب بوده است.

محرابیان ورود مجدد گرد و غبار از سوی غرب به استان را علت این آلودگی عنوان و تصریح کرد: این آلودگی روند کاهشی را به دنبال دارد.

این مقام مسئول ابراز داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون استان مرکزی 56 روز آلودگی بیش از حد مجاز را همراه داشته است و از همشهریان خواست تا در صورت لزوم از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند.

 آلودگی هوای اراک همچنان در سرخط زندگی مردم قرار دارد

 آلودگی هوای اراک همچنان در سرخط زندگی مردم قرار دارد تا انجا که کارشناسان و پزشکان می گویند: هواي آلوده بخودي خود حاوي تركيباتي اكسيد كننده و سمي است و از طرفي بدن همواره به ذراتي كه در هواي آلوده وجود دارد واكنش التهابي نشان ميدهد اما تركيبات آنتي اكسيداني از اين فعاليت ها ممانعت به عمل ميآورند.

مهمترين آنتي اكسيدانها ويتامينهاي C , E- بتاكاروتن - سيلنيوم و روي مي باشند و اين مواد مغذي مثل میوه و سبزی های تازه ، شير و لبنيات،چاي و قهوه به دليل خواص آنتي اكسيداني كه دارند به طور موثري از بروز التهابات جلوگيري كرده و موجب غيرفعال شدن راديكالهاي آزاد موجود در هواي آلوده مي شوند.

آلودگی اراک دیروز و سال گذشته و سال قبل بوده است و فردا هم ادامه دارد آلودگی که هر روز شدت آن بیشتر می شود و اعتراضها و طومارها و آمارهای سرطان و بیماری هم نمی تواند ترمزی برای آن باشد چراکه هنوز کسی و یا مرجع و ارگانی بطور مستقیم مسئولیت این آلودگی را به دوش نگرفته است.

کد خبر 2096367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha