۲۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۰۸

برای بیست و سومین روز متوالی؛

مردم اراک همچنان در آلودگی بیش از حد مجاز نفس می کشند/استمرار آلاينده ها نگران كننده است

مردم اراک همچنان در آلودگی بیش از حد مجاز نفس می کشند/استمرار آلاينده ها نگران كننده است

اراک - خبرگزاری مهر: آلودگی هوای اراک وارد بیست و سومین روز پی در پی شد و مردم شهر اراک همچنان امروز هم در آلودگی بیش از حد مجاز نفس می کشند آلودگی که پایان آن را مسئول یا مرجعی پیش بینی نمی کند.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بر اساس آمار سامانه پایش كیفیت هوای اراك میزان غلظت ریزگردهای موجود در هوای این شهر در ساعت هشت صبح امروز 223 میكروگرم بر متر مكعب بوده است.

امیر انصاری بیان کرد: طی 24 ساعت گذشته نیز میزان غلظت ریزگردهای موجود در هوای شهر اراک 159 بوده است این در حالی است که حد مجاز آن ۹۰ میكروگرم بر متر مكعب می باشد.

30 درصد آلودگی داخلی است

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون شهر اراک 47 روز آلودگی بیش از حد مجاز را به دنبال داشته است اظهارداشت:  70 درصد از آلودگی هوا ناشی از ریزگرد و گرد و غبارهایی از سمت خارج از کشور و 30 درصد آنها ناشی از منابع داخلی و مناطق بیابانی می باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي استان مركزي  نیز از افزایش بستری بیماران قلبی و عرقی خبر داد و گفت: طی این روزها 30 درصد بستري بيماران قلبي و عروقي و 10 درصد مراجعات بيماران سرپايي تنفسي افزایش یافته است.

دكتر سيد محمد جماليان با تاکید بر آثار آلودگي هوا در دراز مدت بر سيستم دفاعي و اندام هاي بدن تصریح کرد: استمرار اين آلايندگي نگران كننده است چراکه شواهد موجود بيانگر آثار كسالت و خستگي مفرط، ريزش اشك، حساسيت ها و آلرژي ها در مراجعات به پزشكان است.

آثار آلودگي هوا بر سيستم دفاعي و اندام هاي بدن

وی از بالارفتن اشعه فرا بنفش(UV) در این روزهای آلوده خبر داد و گفت: بالا رفتن اشعه ماوراي بنفش در تابستان به دليل حاكميت شرايط تابشي خورشيد اتفاق مي افتد و در روزهاي ناسالم كه آلاينده هاي هوا غلظت بالايي دارند آثار مخرب تري را دارد.

دکتر جمالیان عنوان كرد: ساعات اثرگذاري اين اشعه نامرئي بر بدن از ۱۰ صبح تا ۱۷ است و بسته به طول موج آن بيشترين آسيب رساني درساعات ۱۲ تا ۱۵ است و به همين دليل نيز با اعلام استانداري مركزي امروز ساعات كار ادارات در اراك و شازند تا ۱۲ است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي اراك با تاکید بر اینکه از بين سه نوع اشعه فرابنفش خورشيد نوع B آن با طول موج ۲۹۰ تا ۳۲۰ نانومتر خطرناكتر است كه قرار گرفتن در معرض تابش آن بستر بروز سرطان پوست را ايجاد مي كند گفت: درحال حاضر سرطان پوست در صدر سرطان هاي شايع استان مركزي است و بالا بودن اشعه ماوراي بنفش، يكي از عوامل اصلي بروز اين بيماري صعب العلاج است.

اثرات آلودگي هوا و بالا بودن اشعه ماوراي بنفش فوري نيست

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي اراك ادامه داد: مردم بايد بدانند كه اثرات آلودگي هوا و بالا بودن اشعه ماوراي بنفش فوري نيست و عوارض آن در چند سال آينده ممكن است با اپيدمي سرطان پوست و بيماري هاي مزمن تنفسي، قلبي و عروقي و ساير امراض ديگر بروز كند.

دكتر جماليان با بیان اینکه مردم  باید از ترددهاي غيرضروري در محيط هاي شهري در روزهاي آلوده بپرهيزند خاطرنشان کرد:  شستشوي مداوم دستگاه تنفسي و رژيم غذايي پرميوه و سبزي و مصرف انواع مایعات را جدي بگيرند.

 

 

 

کد خبر 2080142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha