۸ بهمن ۱۳۹۲، ۱۹:۳۲

استاندار مرکزی:

اشتغال از دست رفته در اراک نگران کننده است/ از دست دادن 28 هزار فرصت شغلی

اشتغال از دست رفته در اراک نگران کننده است/ از دست دادن 28 هزار فرصت شغلی

اراک – خبرگزاری مهر: استاند استان مرکزی گفت: اشتغال از دست رفته در شهر صنعتی اراک نگران کننده و نیازمند بررسی جدی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین مقیمی عصر سه شنبه با بیان این مطلب در جلسه برررسی وضعیت صنعت استان مرکزی گفت: گزارش تهیه شده از وضعیت صنعت استان مرکزی گزارشی جامع و کامل است که به بررسی دقیق وضعیت صننعت در استان به مسئولین استان کمک شایانی خواهد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تحلیل این گزارش از سوی کارشناسان و فعالیت  عرصه صنعت استان مرکزی افزود: بررسی علت موثر در شکل گیری سیر نزولی اشتغال واحدهای صنعتی استان و نیمه فعال یا تعطیل شدن برخی صنایع از مسائل مهم و اساسی است که بایددر دستور کار مسئولین قرار بگیرد.

از دست دادن 28 هزار فرصت شغلی

استاندار مرکزی در ادامه با اظهار تاسف از آمار اشتغال از دست رفته در شهر اراک طی سالهای اخیر گفت: از دست دادن 28 هزار فرصت شغلی در شهر اراک بسیار نگران کننده و جای بسی بحث دارد.

مقیمی مدیریت های غیرکارشناسی را علت وقوع این مهم برشمرد و گفت: وقتی تولیدات یک واحد صنعتی دیگر بازاری برای فروش ندارد باید این واحد تغییر کار دهد و در بخش دیگر به تولید بپردازد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت توزیع گزارش وضعیت صنعت استان مرکزی در بین فرمانداران و بخشداران استان گفت: اتاق صنعت و معدن، اتاق تعاون، تشکل های صنعتی و ...نیز بایدد رجریان این وضعیت قرار بگیرند تا چاره اندیشی اساسی برای خروج بخش صنعت استان از وضعیت بحران به صورت اصولی صورت گیرد.

 

استاندار استان مرکزی افزود: برگزاری نشست با سیستم بانکی استان و چاره اندیشی برای پرداخت معوقات از دیگر اقداماتی است که باید در دستور کار مسئولین استان قرار بگیرد.

مقیمی با بیان این که کمبود نقدینگی مشکل اساسی پیش روی واحدهای صنعتی است گفت:  باید در نشست با بانکهای عامل چگونگی تامین نقدینگی واحدهای صنعتی نیز مورد توجه قرار گیرد.

15.8درصد صنایع استان مرکزی تعطیل شدند

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن وتجارت استان مرکزی نیز در این نشست از تعطیلی 15.8درصد صنایع استان مرکزی خبر داد و گفت: از مجموع دو هزار و 600 واحد صنعتی فعال در استان مرکزییک هزار و 980 واحد صنعتی معادل 76.4 درصد فعال، 203 واحد صنعتی معادل هفت درصد نیمه فعال و 15.8  درصد معادل 409 واحد تعطیل می باشند.

مسعود بختیار یادآور شد: واحدهای صنعتی تعطیل شده موجب بیکاری چهار هزار و 204 نفر در استان شده اند.

وی  با بیان این که اراک بیشترین آمار واحدهای تعطیل شده را در بخش  صنعت استان به خود اختصاص داده است گفت: داز 2 هزا رو 600 و.احد صنعتی فعال در استان مرکزی 893 واحد در شهرستان اراک است که از این تعداد 648 واحد فعال، 69 واحد نیمه فعال و 176 واحد صنعتی تعطیل شده اند.

بختیار در ادامه با اشاره به کاهش 36 درصدی اشتغال در واحدهای صنعتی شهر اراک در پی تعطیلی واحدهای صنعتی گفت: واحدهای تولید کننده  محصولات شیمیایی، لاستیک، پلاستیک، فلزات اساسی و فابریک بیشترین کاهش اشتغال را در اراک داشته اند.

معاون صنایع سازمان صنعت و معدن و تجارت یادآور شد: سازندگان ماشین آلات و تجهیزات نیز به علت خوابیدن پروژه های عمرانی طی سالهای اخیر با کمترین ظرفیت اسمی خود کار می کنند.

وی ادامه داد: عدم تامین نقدینگی، عدم تعریف پروژه های عمرانی و نبود زمینه اخذ سفارشات از مهمترین علل رکود واحدهای صنعتی در اراک بوده است.

سرمایه گذاری صنعتی استان مرکزی در رتبه چهارم کشور

معاون صنایع سازمان صنعت و معدن و تجارات استان مرکزی در ادامه به ارائه گزارشی از آمار محصولات منتخب صنعتی استان پرداخت و گفت: آلومینیوم، واگن باری، سنگ های تزئینی، قطعات خودرو، دکل های انتقال نیرو، گونی pp، خودرو سازی، اتوبوس سازی، تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی، فرش ماشینی، عایق های رطوبتی، شیشه و جام، لوله و پروفیل فولادی، ماشین آلالت راهسازی، ماشین آلات کشاورزی و مواد پتروشیمی محصولات منتخب صنعتی استان مرکزی را تشکیل می دهند.

بختیار رتبه سرمایه گذاری استان مرکزی با در اختیار داشتن هشت درصد سرمایه صنعتی کشور را چهارم عنوان کرد و گفت: استان مرکزی علیرغم برخورداری از دو درصد جمعیت کشور سهم خوبی در سرمایه گذاری صنعتی کشور دارد که این امر بیانگر توان صنعتی استان است بدین شکل که این استان چهار برابر توان خود نسبت به کشور در بخش صنعت فعال است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 80 درصدی 92 پروژه صنعتی استان گفت: باید با فراهم کردن زمینه های بهره برداری از این واحدها در آینده ای نزیدک زمینه تحقق 581 میلیارد تومان سرمایه گذاری و ایجاد 3 هزار فرصت شغلی جدید در استان فراهم شود.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: علاوه بر این پروژه ها 273 پروژه دیگر در استان مرکزی بالای 40 درصد پیشرفت فیزیکی و 704 پروژه صنعتی استان با 2 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا هستند.

33 درصد صنعت استان مرکزی در اراک

بختیار در ادامه از تمرکز 33.9 درصد صنعت استان مرکزی در شهر اراک خبر داد و گفت: از مجموع دو هزار و 911 کارخانه فعال در استان مرکزی 988 واحد صنعتی معادل 33.9درصد در در شهر اراک متمرکز است.

وی سهم سرمایه گذاری صنعتی صورت در شهر اراک را 18.3 درصد کل استان برشمرد و گفت: شهر شازند با اختصاص 33 درصد سرمایه صنعتی استان مرکزی بیشترین سهم سرمایه گذاری در این بخش را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 2223794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha