۸ بهمن ۱۳۹۲، ۲۰:۴۳

جلالی تاکید کرد:

اهتمام سازمان جنگلها در جلب مشارکت مردم/ حفاظت از منابع آب و خاک نیازمند جامع نگری

اهتمام سازمان جنگلها در جلب مشارکت مردم/ حفاظت از منابع آب و خاک نیازمند جامع نگری

گرمسار - خبرگزاری مهر: معاون وزیر جهاد کشاورزی بر اهتمام ویژه سازمان جنگلها در زمینه حفاظت از منابع طبیعی و جلب مشارکت مردم در این راستا تاکید کرد و گفت: یک سازمان و یا وزارتخانه به تنهایی از عهده مسائل مرتبط با منابع طبیعی و طرح های آن بر نمی آید و نیازمند مشارکت مردم و جوامع محلی است.

به گزارش خبرنگار مهر، خداکرم جلالی بعد از ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران در محل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمسار اظهار داشت: منابع طبیعی با وسعت و طرح هایی که دارد از عهده یک سازمان و یا وزارتخانه خارج است و نیازمند مشارکت مردم و جوامع محلی است.

وی با بیان اینکه سیاستی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری جلب مشارکت های مردمی است، گفت: سعی داریم با این کار به معنای واقعی هم حفاظت را توسعه دهیم و هم بهره برداری را متناسب با معیارهای علمی و فنی داشته باشیم و برای مردم هم انگیزه لازم برای این کار به وجود آوریم.

وجود 3 میلیون تاغ زار در سطح کشور

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری همچنین فرهنگ سازی را بهترین راهکار برای همراه کردن مردم با منابع طبیعی دانست و افزود: هر گونه کمک به عرصه های منابع طبیعی کمک به حیات شاداب و موفق خودشان است.

جلالی وسعت تاغ زارهای کشور را سه میلیون هکتار بیان کرد و گفت: این تاغ زارها مانع پیشروی کویر و ایجاد خطر برای شهرها و مناطق حاشیه آن و بیابانها می شود و تخریب و قاچاق چوب آنها اقدامی خلاف انسانیت است.

وی با اشاره به مشکلات استان سمنان در بحث قاچاق چوپ تاغ، افزود: اقدامات مسئولان استان قابل توجه است و تا کنون با متخلفان برخورد قانونی شده است.

مردم و مشارکت دادن آنها در فعالیت ها محور برنامه های هفته منابع طبیعی

معاون وزیر جهاد کشاورزی، قاچاق چوب جنگل های تاغ در کشور را کاری مغایر با مسایل مربوط به حیات انسانها دانست و گفت: این افراد دشمنان بشریت و زندگی سالم مردم هستند.

جلالی، شعار امسال هفته منابع طبیعی را "منابع طبیعی با مردم  و با مردم برای مردم" بیان کرد و افزود: محور برنامه های امسال هفته منابع طبیعی مردم و مشارکت دادن آنها در فعالیت ها است.

وی بهره برداری بیش از ظرفیت دریاچه ارومیه، افت شدید آب در چاه های کشور و سفره های زیرزمینی را از دیگر نمونه های بی توجهی به ظرفیت و توان اکولوژی کشور دانست.

حفاظت از منابع آب و خاک نیازمند جامع نگری و آینده نگری است

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن تجلیل از دست اندرکاران آموزش و پرورش استان سمنان برای توسعه آموزش های لازم، افزود: با اجرای طرح فرهنگ حبله رود و حفاظت از سرزمین، این طرح به خانه های مردم رفته و در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است.

جلالی اظهار داشت: باید از مشارکت مردم در جوامع محلی در حفاظت و احیای منابع طبیعی بهره لازم برده شود.

وی با بیان اینکه حفاظت از منابع آب و خاک کشور نیازمند جامع نگری و آینده نگری است، اظهار داشت: بلایی که بر سر زاینده رود آمده و امروز مردم اصفهان حسرت آن رودخانه زیبا را می خورند، نشان دهنده این است که بهره برداری ها از طبیعت متناسب با ظرفیت و توان اکولوژی این سرزمین نیست.

جلالی خاطرنشان کرد: رسیدگی به این مساله نیازمند مدیریت جامع و آینده نگر برای حفاظت از منابع طبیعی کشور است.

اعتبارات موجود جوابگوی نیازهای سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری نیست

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای سال 93 سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور پیش بینی شده است و  این اعتبار نسبت به سال 92 از افزایش خوبی برخوردار است.     

جلالی، حجم اعتبارات امسال این سازمان را دو هزار میلیارد ریال اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: به دلیل گستردگی وظایف این سازمان و طرحهای متعدد در دست اجرا این اعتبارت 10 درصد از نیازهای سازمان جنگلها را نیز پاسخ نمی دهد.

وی حفاظت، احیاء و بهره برداری از منابع طبیعی را مهمترین وظایف این سازمان برشمرد و اظهار داشت: این سازمان 135 میلیون هکتار معادل 83 درصد وسعت کشور را تحت پوشش دارد و بر اساس عرصه های مختلف نیازمند اجرای طرح های متعددی است.

روند اجرایی طرح حبله رود رضایتمند است

معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران(UNDP)  نیز روند اجرایی این پروژه را خوب توصیف کرد و اظهار داشت: مشارکت دادن مردم و جوامع محلی در این پروژه که در منطقه گرمسار صورت گرفته بسیار ارزشمند است.

مورالی گفت: این برنامه برای تقویت منابع آب در ایران به ویژه در ارومیه و شادگان دو طرح دارد و قریب دو میلیون دلار برای آن پیش بینی کرده است.

مردم گرمسار نگران آینده حبله رود

داریوش طاهری فرماندار شهرستان گرمسار نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت حبله رود به عنوان تنها رودخانه دائمی استان سمنان خواستار توجه بیشتر مسئولان به حفظ و احیای این رودخانه شد و گفت: باید به منابع آب و خاک توجه جدی کنیم و مردم این شهرستان نگران آینده حبله رود هستند.

در این برنامه، شماری از دانش آموزان و دست اندرکاران طرح حبله رود که در قالب آن 400 اثر نیز در زمینه های سرود، نشریه و روزنامه دیواری ارائه شده است تجلیل شدند.

یک هزار و 200 نفر دانش آموز در این طرح شرکت کرده بودند.

کد خبر 2223832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha