۱۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۱۶

یک نشست تئاتری با طعم سیاست/ «آشپزی نانتا» از کره جنوبی به ایران آمد

یک نشست تئاتری با طعم سیاست/ «آشپزی نانتا» از کره جنوبی به ایران آمد

در نشست رسانه‌ای نمایش «آشپزی نانتا» که با حضور نمایندگانی از کره جنوبی و مدیر مرکز هنرهای نمایشی در تالار وحدت برگزار شد دو طرف ایرانی و کره‌ای بر تبادل فرهنگ و هنر دو کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر،  نشست رسانه‌ای نمایش «آشپزی نانتا» از کره جنوبی عصر پنجشنبه 9 بهمن ماه با حضور سفیر کره جنوبی، کارگردان نمایش، نماینده شرکت سامسونگ که حامی این اثر است و همچنین حسین طاهری مدیر مرکز هنرهای نمایشی در طبقه دوم تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست سونگ وونگ یوب سفیر کره جنوبی بعد از تشکر از حضور اهالی رسانه و مدیر مرکز هنرهای نمایشی عنوان کرد: به عنوان سفیر جمهوری کره بسیار خرسندم که در جشنواره تئاتر فجر که مهمترین و قدیمی تئاتر در منطقه خاورمیانه به حساب می آید حضور پیدا کردم. خوشبختانه دو گروه تئاتر کره در روزهای پایانی جشنواره به صحنه می روند که این نشان‌دهنده اهمیت این نمایش است.

سفیر کره جنوبی با اشاره به اینکه قرار بوده این نشست رسانه ای روز گذشته برگزار شود، یادآور شد: به دلیل حضور رئیس پارلمان جمهوری کره به ایران نشست رسانه ای به امروز موکول شد. ریاست پارلمان جمهوری کره بعد از ریاست جمهوری در رده دوم اهمیت قرار دارد و جانشین رئیس جمهور به حساب می آید بنابراین وی اولین مقام عالی رتبه در کره جنوبی است که از ایران دیدن کرده است.

سونگ با اشاره به این که ایران و کره جنوبی تبادلات فرهنگی و صنعتی با یکدیگر دارند، گفت: همان طور که اطلاع دارید محصولات صنعتی کره مثل سامسونگ در ایران یافت می شود. از طرف دیگر نفت و بنزین و محصولات پتروشیمی ایران هم به کره جنوبی عرضه می شود که این مساله نشان دهنده روابط اقتصادی جامع و فراگیر بین دو کشور است. در حال حاضر مذاکرات ژنو بر سر مسایل هسته ای ایران در حال برگزاری است، اگر این مذاکرات به شکل مطلوبی پیش برود در آینده روابط کره و ایران توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد. همچنین با دیدار رئیس پارلمان کره جنوبی از ایران روابط سیاسی دو کشور نیز توسعه بیشتری می یابد.

آغاز ارتباط فرهنگی ایران و کره از راه راه ابریشم

وی با اشاره به تلاش برای درک و تقابل بیشتر بین دو کشور ایران و کره متذکر شد: برای تعامل متقابل و درک و احترام بیشتر بین دو ملت، ما اجرای این دو نمایش را در ایران تدارک دیدیم. کشور کره و ایران از 1400 سال قبل از طریق جاده ابریشم دوستی، عشق، فرهنگ و محصولات خود را رد و بدل می کردند. در سالهای اخیر نیز پروژه «کوش نامه» به زبان کره ای ترجمه و چاپ شده است که این اتفاق نشان دهنده این ارتباط است.

سفیر کره با اشاره به تلاش برای تقویت همکاری و تبادل فرهنگی دو کشور عنوان کرد: سریال های کره ای از قبیل «افسانه جومونگ» و «جواهری در قصر» در ایران محبوبیت زیادی پیدا کرده است ما نیز در سفارت کره تلاش می کنیم محصولات و فرهنگ ایرانی را به مردم کشور کره معرفی کنیم. در همین راستا در سال 2007 نمایشگاه تمدن ایران در کره برگزار شد و امسال هم قرار است شاهنامه را به زبان کره ای ترجمه کنیم.

وی با اشاره به اجرای نمایش «آشپزی نانتا» در جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: این نمایش برجسته ترین برنامه تئاتر در فرهنگ و نمایش کره به حساب می آید و اثری بدون کلام است به همین دلیل بدون هیچ مرز و محدودیتی همه افراد و ملیت ها می توانند از آن لذت ببرند.

تبادلات فرهنگی فارغ از اختلافات سیاسی

سونگ در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به مذاکرات ژنو در مورد مسایل هسته ای ایران تصریح کرد: در دیداری که با معاون وزیر امور خارجه داشتم بر دیپلماسی فرهنگی و تبادلات فرهنگی بین ایران و کره تاکید شد. بنابراین تبادلات فرهنگی ایران با کره جنوبی هیچ ربطی به وضعیت سیاسی ندارد. ما تلاش می کنیم ابتدا فرهنگ دو کشور را در تعامل با یکدیگر توسعه دهیم بعد از آن است که در زمینه سیاسی و اقتصادی می توانیم پیشرفت داشته باشیم.

در ادامه جلسه حسین طاهری رئیس مرکز هنرهای نمایشی درباره حضور این نمایش در ایران عنوان کرد: حضور سفیر کره در این محل هنری نشان دهنده توجه وی به تبادل فرهنگ و هنر کره با ایران است. مردم ایران و هنرمندان ایرانی با فرهنگ و غنای فرهنگی کره آشنا هستند اما طبیعتاً این آشنایی ایده آل نیست بنابراین ضرورت دارد که هم دیپلمات ها و سفرا و همچنین شرکت های اقتصادی در رویدادهای فرهنگی مثل جشنواره تئاتر فجر حضور داشته باشند.

وی افزود: معتقدم پایدارترین رابطه بین دو کشور روابط فرهنگی و هنری است بنابراین خوشحالم که در آستانه جشنواره تئاتر فجر کشورهای مختلف اروپایی و همچنین کشور کره جنوبی با ما همکاری داشتند و سفرای کشورهای مختلف پا به پای بقیه مخاطبان در جشنواره حضور پیدا کردند. امیدواریم با همت سفیر و شرکت های اقتصادی سال های بعد هم شاهد حضور گروه های کره‌ای در ایران باشیم.

هنرمندان ایران به کره جنوبی می‌روند

طاهری با اشاره به تلاش برای حضور گروه های ایرانی در کره جنوبی گفت: با کمال افتخار اعلام می کنم که گروه های تئاتری ما هم در فستیوال ها و برنامه های هنری کره شرکت خواهند کرد و ما اعلام آمادگی می کنیم که برای تبادل فرهنگی بین دو کشور تلاش کنیم.

در بخش دیگری از این نشست رسانه ای دوک پارک رئیس کل سامسونگ در ایران درباره حمایت از این گروه نمایشی متذکر شد: گروه تئاتر نانتا یکی از گروهای بزرگ تئاتر کره محسوب می شود و تا امروز بیش از 7 میلیون نفر نمایش آنها را دیده اند. این افتخاری برای شرکت سامسونگ است که توانسته از این گروه نمایشی حمایت کند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه کار اصلی شرکت ما تولید لوازم دیجیتال، صوتی تصویری و موبایل است اما همیشه به فرهنگ و هنر و مسئولیت هایی که در قبال مردم داشته توجه کرده‌ایم. شرکت سامسونگ پروژهای بسیاری در وسعت جهانی داشته است که یکی از این پروژه‌ها، پروژه کودکان امید در ایران و راه اندازی مدرسه هوشمند بوده است. همچنین در سال 2013 این شرکت سه کتابخانه صوتی برای کودکان کم‌‌بینا و نابینا افتتاح کرده است.

در پایان این نشست رسانه ای سونگ سوآن وان رئیس گروه نمایشی نانتا در ارتباط با این اثر نمایشی عنوان کرد: این نمایش ترکیبی از لیتموی سنتی کره ای و فرم های موزیکال امروزی است. هدف اصلی ما تولید برنامه ای نمایشی بوده که مخاطبان کشورهای مختلف بتوانند از آن لذت ببرند. برای رسیدن به این هدف، زبان را که بزرگترین مشکل ارتباطی بین کشورهای مختلف است از این نمایش حذف کردیم.

وی تصریح کرد: برای این که این اثر نمایشی کسل‌کننده نباشد و تماشاگر را خسته نکند ابزارهایی را وارد کردیم و داستان دراماتیکی را به اثر افزودیم تا این نمایش برای مخاطبان جذاب باشد. این نمایش تاکنون در 48 کشور جهان و 285 شهر اجرا شده و همچنین در کشور کره نیز در شهر بانکوک و جزیره ای در کره جنوبی سالن های تئاتری به صورت اختصاصی در اختیارش قرار دارد. از اجرای این نمایش و استقبال مخاطبان از این کار هیجان زده شدم و بسیار خرسند می شوم که این اثر بتواند در تبادل فرهنگی دو کشور نقشی را ایفا کند.

 

کد خبر 2225155

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha