۱۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۳۵

رمضانی:

47 گروه در طرح مایه کوبی علیه تب برفکی در خراسان شمالی فعالیت می کنند

47 گروه در طرح مایه کوبی علیه تب برفکی در خراسان شمالی فعالیت می کنند

بجنورد - خبرگزاری مهر: معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 47 گروه دولتی و خصوصی دامپزشکی در طرح مايه كوبي عليه تب برفكي در شهرستان هاي مختلف استان فعاليت مي كنند.

حميد رمضاني در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری تب برفكي در خراسان شمالي افزود: طرح واكسيانسيون ويژه دام هاي سبك بر عليه تب برفكي در استان توسط 47 گروه از اول بهمن ماه آغاز شده و تا هشتم اسفند ماه امسال ادامه دارد.

به گفته وی طرح مايه كوبي عليه تب برفكي در خرسان شمالي با همكاري 27 گروه از بخش دولتي و 20 گروه نيز ازبخش خصوصي به صورت رایگان در حال انجام است.

رمضانی با اشاره به اينكه در كنترل تب برفكي دام سه اصل اقدامات بهداشتي و قرنطينه، مراقبت فعال و غيرفعال و مايه كوبي و ايجاد پوشش ايمني در دامهاي سبك رعايت شود، گفت: بیماری تب برفكي درصد واگيري بسيار بالايي دارد و در دام هايي از جمله برغاله ها، بره و گوساله ها باعث مرگ دام ها و ضررهاي اقتصادي زيادي به دامداران مي شود.

وی افزود: انجام واكسيناسيون در این طرح الزامي است به همين جهت واكسيناسيون دام ها در اين طرح به صورت رايگان بوده و تمامي هزينه هاي آن از محل اعتبارات طرح توسعه پوشش خدمات بهداشتي درماني دام هاي روستايي و عشايري اداره كل دامپزشكي خراسان شمالي تامين مي شود.

اين مسئول اظهار داشت: از ابتداي امسال تاكنون 30 كانون بيماري تب برفكي دام هاي سبك و سنگين در خراسان شمالي گزاش شده كه در اين كانون ها 86 راس دام به تب برفكي مبتلا و يك راس نيز بر اثر تب برفكي تلف شد.

معاون فني اداره كل دامپزشكي خراسان شمالي در پایان با اشاره با به كارگيري سه گروه واكسيناسيون در20 روز كاري در دی ماه امسال برای واکسینه دام های شهرستان جاجرم علیه بیماری تب برفکی، گفت: در دی ماه امسال سه هزار و 538 رأس دام سنگين در واحد هاي روستايي و950 رأس نيز در واحد هاي صنعتي  شهرستان جاجرم عليه بيماري تب برفكي واكسينه شدند.

 

 

کد خبر 2231497

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha