۱۳ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۴۲

گزارش خبری/

خيابان‌ها‌ي فرعي آشخانه بی‌بهره از خدمات تاکسیرانی/ رانندگانی که فقط راه راست می‌روند

خيابان‌ها‌ي فرعي آشخانه بی‌بهره از خدمات تاکسیرانی/ رانندگانی که فقط راه راست می‌روند

مانه و سملقان- خبرگزاری مهر: خدمات دهي 94 دستگاه تاكسي درون شهري در آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سمقان فقط به خيابان اصلي شهر به طول هزار و 400 متر محدود شده و ساکنان سایر بخش‌ها و خیابان‌های فرعی از خدمات تاکسیرانی بی‌بهره‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان در غرب خراسان شمالی با بیش از 22 هزار نفر جمعیت در مسیر اصلی حرکت زائران و مسافران امام رضا(ع) قرار دارد و با توجه به آمار ارائه شده از سوی دستگاه های متولی سفر، سالانه افزون بر 15 میلیون زائر و مسافر از این مسیر عبور می‌کنند.

با این وجود اما از سال‌های گذشته و از زمانی که پای تاکسی و خدمات آن به این شهر باز شد، خدمات دهی تاکسی ها به شهروندان و مسافران تنها محدود به خیابان اصلی شهر بوده و در سایر خیابان های فرعی آشخانه خبری از تردد تاکسی ها به جز در قالب دربستی نیست.

اکنون در آشخانه خدمات دهي 94 دستگاه تاكسي درون شهري فقط به خيابان اصلي این شهر به طول هزار و 400 متر محدود است و جالب آن که دستگاه های متولی هم خدمات دهی تاکسی ها را تنها در همین مسیر باور کرده اند.

حال در این میان باید توجه داشت که تمامی ادارات و نهادهای مرکز شهرستان مانه و سملقان مانند فرمانداري، دادگستري، جهاد كشاورزي، ناحيه مقاومت بسیج، پایانه مسافربری آشخانه به بجنورد، پایانه مسافربری آشخانه به تهران و سایر شهرها، اداره دارايي، شرکت برق، آبفاي شهري و روستايي، اداره ثبت اسناد و املاك، بنياد شهيد، كميته امداد امام(ره) مركز بهداشت و درمان، راه و شهرسازي، شهرداري، اداره تبليغات اسلامي، ورزش و جوانان و ... خارج از حوزه تاكسيراني درون شهري هستند و همین مسئله هم سبب شده تا عدم خدمات دهی تاکسی‌ها در این مناطق ناراحتی و نارضایتی شهروندان آشخانه و مسافران و مراجعان شهرها و روستاهای تابع را در پی داشته باشد.

عدم توجه به حقوق شهروندی در آشخانه

بیش از یک دهه است که با وجود توسعه شهر آشخانه و ايجاد خيابانهاي شهيد رجايي، شهيد مدرس، شهيد باهنر، مطهري غربي و شرقي، بلوار امام رضا(ع) و ... باز هم فقط خيابان شهيد بهشتي و امام خميني(ره) به طول هزار و 400 متر از خدمات تاكسي بهره مند می شوند؛ خدماتی که اکنون در این مسیر با فعالیت 94 دستگاه تاکسی با دریافت کرایه هر نفر 250 تومان ارائه می شود.

تاکنون شهروندان آشخانه در دفعات مختلف به این مسئله اعتراض کرده اند اما علي رغم اينكه اين بي مهري و عدم توجه به حقوق شهروندان چندين بار مورد اعتراض قرار گرفته؛ متاسفانه شوراهاي اسلامي شهر و شهرداران آشخانه از كنار اين حق شهروندي بي تفاوت مي گذرند.

يكي از شهروندان ساكن در شهرك فرهنگيان آشخانه در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: با وجود اينكه حدود 350 خانوار در اين شهرك ساكن هستند اما به دلیل آن که تاکسی های زرد شهری در این محدوده خدمات نمی دهند؛ هميشه بايد از آژانس هاي شهري به صورت دربستي استفاده كنیم.

علي رحيمي کوهستان اضافه می کند: خانواده های ساكن در شهرك فرهنگيان، در فصول سرد و گرم سال مجبور هستند فاصله شهرك تا ميدان شهداي آشخانه را با پاي پياده طي کنند تا به محدوده خدمات دهی تاکسی های زرد شهری برسند.

به گفته وی این مسئله علاوه‌بر سختی‌های خاص خود، خطرات جاني و تصادفات عابران پیاده در هنگام عبور از جاده آسيايی و فرعی همجوار با این جاده را افزایش داده است.

يكي ديگر از ساكنان خيابان شهيد رجايي آشخانه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اتلاف وقت شهروندان برای دریافت خدمات تاکسی، مي گويد: با توجه به ترافيك تاكسي ها در خيابان اصلي شهر، اگر کسی قصد رفتن به خیابان های فرعی شهر را داشته باشد بايد مدت ها در خیابان اصلی منتظر بماند تا شايد تاكسي تلفني و يا يك تاكسي دیگری كه به صورت دربستي مسافر آورده؛ خالی شود او بتواند به صورت دربستی به خیابان های فرعی آشخانه برود.

محمد احمدي می‌فزاید: به دليل تردد عمده تاكسي‌هاي درون شهري در خيابان اصلي آشخانه و عدم تردد در خيابان‌هاي فرعي، بسیاری از شهروندان به ناچار از وسيله نقليه شخصي استفاده مي كنند كه اين موضوع تنها خيابان اصلي شهر آشخانه را با ترافيك بسيار سنگين مواجه کرده و اکنون تردد در این خیابان به دلیل خطرات آن براي شهروندان نگران کننده است.

يكي ديگر از شهروندان خيابان شهيد مدرس آشخانه كه ادارات دادگستري، ثبت اسناد و املاك و ترمينال در آن مسير قرار دارند نیز اظهار می‌کند: با توجه به اينكه 94 دستگاه تاكسي عمومي در آشخانه در يك مسير مشخص مسافران را جابجا مي كنند؛ شهروندان و مسافرانی که بخواهند به خیابان‌های فرعی شهر تردد کنند مجبور هستند از خدمات تاکسی های عمومی که از امتیازات این صنف برخوردار هستند به صورت تاکسی های دربستی و آژانسی استفاده کنند.

حسین محمدی اضافه می کند: شهروندان آشخانه اي هنوز نمي دانند كسي كه از امتياز تاكسي استفاده می کند آيا براي كل شهر آشخانه است يا در يك محدوده خاص ملزم به خدمات دهی است.

به گفته وی همه این دردسرها در حالی روی می دهد که اکنون در شهر آشخانه یک دستگاه خودروی پیکان تاکسی با 20 سال کاری به قیمت حدود 18 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

طرح های ساماندهی که به مقصد نمی رسند

معضل ترافیک تاکسی‌ها در خیابان اصلی شهر آشخانه و عدم خدمات‌دهی در خیابان‌های فرعی مرکز شهرستان مانه و سملقان سال‌ها است که هر از چند گاهی دغدغه مسئولان و متولیان این شهر و شهرستان می‌شود اما تاکنون طرح هایی که برای ساماندهی این مشکل طراحی و اجرا شده هیچ کدام به مقصد نرسیده اند.

بر اساس مصوبه شورای ترافیک شهرستان، رانندگان وسايل نقليه عمومي آشخانه موظف هستند با نرخ مصوب به تمام خيابان هاي شهر خدمات دهي کنند اما این موضوع در عمل پیاده نمی‌شود.

غلامرضا روحانی، شهردار سابق آشخانه که مدتی است جای خود را به یوسف قنبری داده؛ در تشریح این مسئله گفته بود: يکي از دلايل کم تردد بودن وسايل نقليه عمومي در خيابان هاي فرعي، کمبود و نبود مسافر در اين خيابان ها است.

وی البته اظهار کرده بود: از تعداد بیش از 90 دستگاه تاکسی موجود در شهر آشخانه بر اساس مصوبه شورای ترافیک چهار دستگاه در مسير پايانه، پنج دستگاه در مسير شهرک فرهنگيان و 10 دستگاه نيز در مسير دانشگاه خدمات دهي مي کنند.

روحانی نیز تخطی رانندگان تاکسی های درون شهری از این مصوبه شورای ترافیک را تایید کرده و گفته بود: شهرداري همه روزه با همکاري راهنمايي و رانندگي در شهر به گشت و نظارت بر خدمات دهي تاکسي ها مي پردازد و با رانندگان خاطي برخورد مي کند.

بهمن ماه امسال هم در جلسه شوراي ترافيك شهرستان مانه و سملقان که با حضور مديركل حمل و نقل و پايانه هاي خراسان شمالي، فرمانده پليس راه بجنورد، اعضاي شوراي ترافيك شهرستان و به رياست فرماندار مانه و سملقان در محل فرمانداري برگزار شد؛ مسئله ساماندهی تاکسی های درون شهری آشخانه بار دیگر مطرح و مقرر شد که شهرداری نسبت به ساماندهی تاکسی های آشخانه اقدام کند.

در این نشست که یوسف قنبری، شهردار فعلی آشخانه و اعضای شورای اسلامی شهر هم حضور داشتند مقرر شد تا شهرداری در ظرف مدت یک هفته مسئله تاکسی های درون شهری را ساماندهی کند اما اکنون با وجود گذشت حدود یک ماه این موضوع هنوز سامان نیافته است.

یک عضو شورای اسلامی شهر آشخانه در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که چرا با وجود این که قرار بود معضل تاکسی‌های درون شهری آشخانه یک هفته‌ای سامان بیابد اما تاکنون اقدام خاصی در این زمینه نشده؟، اظهار داشت: در این زمینه رایزنی‌ها و صحبت‌هایی با رانندگان تاکسی‌های درون شهری آشخانه انجام شده اما آنها با این توجیه که تردد در خیابان های فرعی شهر با توجه به کمبود مسافر بازدهی اقتصادی ندارد در برابر ساماندهی تاکسی‌ها و گسترش خدمات آن به تمام نقاط شهر مقاومت می کنند.

حجت حمیدی افزود: شاید در این زمینه رسانه‌ای کردن موضوع و برانگیختن حساسیت‌ها سبب شود تا با عزم بیشتری به مسئله پرداخته شده و تکلیف همه روشن شود.

خدمات دهی تاکسی‌ها در آشخانه؛ معضل یا فرصت؟

همه این مسائل در حالی روی می دهد که امتیاز تاکسی های درون شهری آشخانه برای خدمات دهی در تمام نقاط شهر؛ نه فقط تردد در هزار و 400 متر خیابان اصلی ارائه شده است.

جالب آن که طبق استانداردها به ازاي هر 500 نفر يک دستگاه وسيله نقليه بايد در شهر خدمات دهي کند اما تاکسي هاي عمومي موجود در شهر آشخانه دو برابر استاندارد تعیین شده اند و با همه این احوال باز هم یک پیکان تاکسی فرسوده مدل سال 70 با قیمت حدود 18 میلیون تومان در این شهر خرید و فروش می شود.

کد خبر 2248764

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha