۱۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۰۲

گزارش خبری/

گام های بلند در تکمیل طرح های نیمه تمام آشخانه/ دوصد گفته و نیم کردار

گام های بلند در تکمیل طرح های نیمه تمام آشخانه/ دوصد گفته و نیم کردار

مانه و سملقان- اگر چه طرح های نیمه تمام آشخانه برای چندین سال با روح و روان مردم این شهر بازی میکرد اما در یک سال اخیر با تسریع در اجرا پروژه های نیمه تمام، بوی بهبود اوضاع در این شهر به مشام می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان مانه و سملقان با ۱۱۰ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان خراسان شمالی واقع شده و مرکز آن شهر آشخانه با ۲۳ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد، مرکز استان قرار دارد.

از آشخانه که اولین شهر ورودی به خراسان شمالی از سمت غرب بوده و در مسیر جاده آسیایی و محور اصلی استانهای شمالی کشور به مشهد  مقدس قرار دارد، سالانه میلیون ها زائر و مسافر عبور می کنند.

مسیر تردد فرهنگ های مختلف و میلیون ها زائر و مسافر بی شک نیازمند زیباسازی و تکمیل طرح های فرهنگی، بهداشتی، درمانی، ورزشی و عمرانی نیمه تمام است امری مهم که متأسفانه در سال های گذشته تا حد زیادی مغفول واقع شده بود و ثمره آن نیز ناتمام ماندن طرح های مختلف عمرانی خدماتی و یا اجرای طرح های نه چندان کارشناسی شده بود.

مشکلاتی که امان مردم را بریده است

یکی از شهروندان آشخانه در گفتگو با خبرنگار مهر، پل  و تقاطع غیر همسطح ورودی شهر آشخانه که چند سال پیش احداث شد را یکی از مشکلات اهالی این شهر می داند که به دلیل کارشناسی نامناسب اجرا شد و اکنون به جای آن که سبب افزایش رضایت مندی مردم شود نارضایتی زیادی را در بین مردم به وجود آورده است.

علی رحیمی می افزاید: این پل معایبی از جمله محرومیت شهروندان از فرصت‌های شغلی، محرومیت از کسب و درآمد خدمات‌رسانی به مسافران و زائران امام هشتم(ع)، نبود امنیت جانی برای مسافران حاشیه جاده، ‌ برطرف نشدن ترافیک مورد نظر، خالی بودن پروژه از مشخصات فنی، مخدوش کردن زیبایی شهر و تقسیم شدن شهر به دو قسمت، دسترسی نداشتن برابر از امکانات شهری شهروندان، آلایندگی صوتی برای ساکنان حاشیه جاده، افزایش تصادفات و مرگ و میر در ورودی شهر، نبود دسترسی مسافران و زائران به بازار برای خرید کالاهای مورد نیاز و نیز دسترسی نداشتن مسافران به مراکز فرهنگی و گردشگری و ... با خود به همراه آورد.

مشکلات شهر آشخانه در خراسان شمالی

یکی دیگر از شهروندان آشخانه ای در گفتگو با خبرنگار مهر، وجود دامداری‌ها در داخل شهر و مشکلات زیست محیطی آن را یکی از معضلات مرکز این شهرستان عنوان می کند و می گوید: شهروندان آشخانه بارها از شهرداری و سایر سازمان‌های مرتبط خواسته اند تا نسبت به انتقال واحدهای دامداری به خارج شهر اقدام کنند و یا با افرادی که در خانه های خود دام نگهداری می کنند برخورد قانونی شود اما در عمل اتفاق خاصی در این زمینه روی نداده است.

محمد جمالی می افزاید: وجود دامداری ها در داخل شهر خطر شیوع بیماری‌های مشترک دام و انسان شهروندان را تهدید می‌کند و از مسئولان انتظار می رود تا هر چه زودتر این معضل را برطرف کنند.

یکی دیگر از شهروندان نبود پارکینگ عمومی را یکی از معضلات شهر آشخانه می داند و می گوید: معابر اصلی و حتی فرعی شهر به خصوص در ساعات اداری مملو از خودروهایی می شود که به دنبال جای پارک می گردند.

محمود قربانی می افزاید: اگر چه شهرداری چند پارکینگ برای شهروندان در نظر گرفته اما گسترش شهر و افزایش تعداد مسافرت های درون شهری و افزایش تعداد خودروهای شخصی با توجه به ظرفیت محدود معابر شهری موجب شده تا تابلوهای پارک ممنوع در نقاط مختلف خیابان ها نصب شده و در نتیجه پارک بی ضابطه و قانون خودروها در خیابان ها به امری طبیعی بدل شود.

مشکلات شهر آشخانه در خراسان شمالی

بوی بهبود از اوضاع آشخانه شنیده می شود

رییس شورای اسلامی شهر آشخانه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار مرکز شهرستان مانه و سملقان از زمان شروع فعالیت تمام تلاش خود را برای توسعه و آبادانی آشخانه و ارائه خدمات شهری با نیازسنجی و اولویت بندی و نیز درک صحیح از نیازهای شهروندان به کار گرفته اند تا این شهر در مسیر توسعه قرار گرفته و مرکز شهرستان در خور و شأن خود پیشرفت داشته باشد.

مهدی ذبیحی با اذعان به وجود برخی مشکلات از سال های گذشته در مرکز شهرستان مانه و سملقان، بر توجه ویژه به اتمام چهار پروژه در حال اجرا در شهر آشخانه تأکید می کند.

رییس شورای اسلامی شهر آشخانه می افزاید: پروژه های بیمارستان ۳۲ تختخوابی، استخر شنا، انتقال دام از داخل شهر و اصلاح تقاطع غیر همسطح ورودی شهر آشخانه که قبلا کلنگ زنی و در دستور کار قرار گرفته بودند به دلایل خاصی با پیشرفت های بسیار کم متوقف شده و عملا کار خوابیده بود اما با تلاش شهردار و اعضای شورای شهر و همراهی سایر مسئولان این پروژه ها با تخصیص اعتبارات مورد نیاز بار دیگر فعال شده و به زودی شاهد اتمام و بهره برداری از آنها خواهیم بود.

مشکلات شهر آشخانه در خراسان شمالی

وی خروج دامداری ها از داخل شهر را یک وعده تحقق نیافته برای سال های متمادی می داند و اظهار می کند: بسیاری از شهروندان ساکن آشخانه از وجود دام در داخل شهر گلایه می کنند و در حالی که چندین سال بود مردم خواهان خروج دام از شهر بودند مسئولان در پاسخ به شکایت آنها اعلام می کردند که با افرادی که در داخل حیاط مسکونی خود دام نگهداری می کنند برخورد قانونی می شود اما در عمل اتفاقی نمی افتاد.

ذبیحی می گوید: علت ناکامی در اجرای طرح خروج دامداری ها از داخل شهر این بود که برای دامداران جا و مکانی مناسب در بیرون شهر در نظر گرفته نمی شد و بسیاری از شهروندان دامدار نیز به ناچار و به دلیل مشکل مالی و وضعیت موجود قادر به بردن دامداری خود به بیرون از شهر نبودند.

وی می افزاید: اما شورای اسلامی شهر آشخانه به صورت جدی تصمیم گرفت با تحویل مکان مورد نظر به دامداران و ارائه تسهیلات به منظور ترغیب آنها، زمینه بیرون رفتن دامداری ها از داخل شهر به مکان مورد نظر را فراهم کند که این طرح در حال حاضر با پیشرفت مناسبی در حال اجرا است.

ذبیحی در ادامه با اشاره به راه اندازی بیمارستان ۳۲ تختخوابی آشخانه، اظهار می کند: با توجه به طولانی شدن پروژه بیمارستان و نگرانی شهروندان این موضوع به صورت ویژه از سوی اعضای شورای اسلامی مورد پیگیری قرار گرفت و در حال حاضر پروژه مزبور مراحل پایانی را طی کرده و همزمان با دهه فجر به بهره برداری می رسد.

مشکلات شهر آشخانه در خراسان شمالی

وی همچنین با اشاره به توانایی و ظرفیت های بالقوه شهر آشخانه به عنوان شهر ورودی به استان خرسان شمالی، می گوید: در صورت توجه به زیباسازی شهر آشخانه و تکمیل طرح های شهری، مرکز شهرستان مانه و سملقان می تواند با جذب و ماندگاری مسافران در استان سبب پیشرفت کل خراسان شمالی شود.

ذبیحی همچنین با اشاره به طرح اصلاح تقاطع غیرهمسطح شهر آشخانه می افزاید: ورودی شهر آشخانه که مسیر عبور و مرور سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر و زائر است متأسفانه در اثر انجام کارشناسی نادرست قابلیت خود را از دست داده بود اما با درایت و همفکری طرح اصلاح این تقاطع با وجود این که بسیاری اجرای آن را غیرممکن می دانستند در دستور کار قرار گرفت و اجرا شد.

به گفته وی اجرای این طرح به صورت میدان، موجب عمران و آبادانی و زیباسازی شهر شده و زمینه کسب درآمد بازاریان و اشتغال افراد را فراهم می کند که این پروژه در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی مناسب در دست اجرا قرار دارد.

کد خبر 2482347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha