۱۸ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۱۲

گزارش خبري/

بيمارستان آشخانه هفت ساله شد/ نسخه هايي كه افاقه نكرد

بيمارستان آشخانه هفت ساله شد/ نسخه هايي كه افاقه نكرد

مانه و سملقان - خبرگزاري مهر: ساخت بيمارستان 32 تختخوابي آشخانه؛ مركز شهرستان مانه و سملقان در خراسان شمالي كه عمليات آن از سال 85 آغاز شد، با وجود گذشت بيش از هفت سال هنوز به اتمام نرسيده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان مانه و سملقان به مرکزیت شهر آشخانه در شمال غربی استان خراسان شمالی واقع شده و بر اساس سرشماري سال 90 جمعيت اين شهرستان بيش از 103 هزار نفر است.

اين شهرستان و آشخانه مركز آن، در حاشيه جاده آسيايي قرار گرفته و بنا بر اعلام اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي خراسان شمالي سالانه بيش از پانزده ميليون مسافر از اين مسير تردد مي كند.

تردد مسافران گرچه باعت رونق انقصاد منطقه مي شود اما از طرف ديگر، سوانح تقريبا روزانه در اين محور كه اتفاقا به خاطر شمار زياد سوانح و تلفات، به جاده مرگ نيز شهرت يافته و عدم وجود بيمارستاني مجهز كه بتواند به مصدومان اين حوادث رسيدگي كند، سبب شده تا مشكلات فراواني براي اهالي اين شهرستان و مسافران عبوري به وجود آيد.

البته عواقب نبود بيمارستان مجهز تنها دامن مسافران عبوري از اين محور را نمي گيرد، بلكه مردم اين شهرستان 100 هزار نفري كه بيش از 75 درصد آنها در روستاهاي اطراف زندگي مي كنند، نيز از نبود بيمارستان، گلايه شديد دارند.

آنها مي گويند براي هر اقدام درماني مجبور مي شوند به بجنورد، مركز خراسان شمالي بروند و اين مسئله علاوه بر اينكه هزينه هاي اضافي بر گرده آنها تحميل مي كند، در برخي مواقع به خصوص در سوانح رانندگي، به دليل فاصله موجود، جان بيماران را تهديد مي كند.

هر چه هست اكنون با وجود گذشت بيش از سه دهه از انقلاب اسلامي و توجه به مناطق محروم در نظام، هنوز در اين شهرستان يك تخت بيمارستاني نيز براي مداواي بيماران اورژانسي و نجات جان مصدومان جاده اي فعال نيست.

بيمارستان 32 تختخوابي آشخانه

مسئله نبود بيمارستان در مركز شهرستان مانه و سملقان با توجه به تردد سالانه ميليون ها مسافر از مسير جنگل گلستان- بجنورد و ميزان زياد سوانح و تلفات رانندگي در اين محور، از سال ها پيش توسط مردم و مسئولان اين شهرستان مطرح شده بود.

بيش از يك دهه پيش و در زماني كه هنوز خراسان شمالي از تقسيم خراسان بزرگ شكل نگرفته بود و شهرستان مانه و سملقان فعلي نيز يكي از بخش هاي شهرستان بجنورد سابق بود، پيگيري هاي مردم و مسئولين براي احداث بيمارستاني در شهر آشخانه اندك اندك به نتيجه رسيد.

سال 81 بود كه مسئولان خراسان بزرگ سرانجام پس از پيگيري هاي جدي مردم و رسانه ها مبني بر لزوم احداث بيمارستاني مجهز در شهرستان مانه و سملقان، براي اجراي آن قول مساعد دادند.

محور كم عرض و پر پيچ و خم جنگل گلستان- بجنورد و تصادفات دلخراش و مرگبار روزانه در اين مسير از جمله دلايلي بودند كه سبب شد مسئولان خراسان بزرگ فكري به حال وضعيت نابسامان درمان اين شهرستان كنند.

اما پس از آن و با شدت گرفتن بحث هاي تقسيم خراسان بزرگ و تشكيل خراسان شمالي، ساخت بيمارستان در آشخانه به تعويق افتاد، سال 83 بود كه خراسان شمالي تشكيل شد و پس از آن نيز تغيير دولت و تولد دولت مدعي مهرورزي و عدالت گستري احمدي ن‍ژاد، بارقه اميدي در دل مردم شهرستان مانه و سملقان ايجاد كرد، اميد به اين كه سرانجام آرزوي چندين ساله آنها براي داشتن بيمارستاني مناسب، محقق مي شود.

احمدي نژاد در نخستين سفر خود به خراسان شمالي در سال 85 ساخت بيمارستان 32 تختخوابي در آشخانه؛ مركز شهرستان مانه و سملقان را امضا كرد، بيمارستاني كه ساخت آن از همان سال با اعتباری بالغ بر 38 میلیارد ریال آغاز شد و قرار بود 24 ماهه يعني ظرف مدت دو سال به بهره برداري برسد.

زیربنای این بیمارستان چهار هزار و 56 مترمربع بود و قرار بود داراي 32 تختخواب باشد، مشخصاتي كه براي تكميل و تجهيز آن دو سال زماني كافي به نظر مي رسيد اما اين دو سال هيچ گاه به پايان نرسيد و هم اكنون با وجود گذشت بيش از هفت سال هنوز ساخت اين بيمارستان به اتمام نرسيده است.

سال گذشته بود كه اين بيمارستان در فهرست طرح هاي مهر ماندگار خراسان شمالي قرار گرفت و مي بايست علي القاعده تا پايان دولت دهم به بهره برداري مي رسيد، اما همانند بسياري ديگر از 33 پروژه مهر ماندگار استان، با پايان يافتن دولت دهم نيز همچنان نيمه تمام باقي ماند.

اگر چه ارتقای این بیمارستان از 32 تخت به 64 تخت در کمیسیون ماده 215 قانون بودجه مصوب شد اما با وجود تلاش هاي انجام شده، به دليل عدم تخصيص بودجه، اصلا ساختمان آن به اتمام نرسيد كه پس از آن براي تجهيز، تحویل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی شود.

تحويل موقت ساختمان بيمارستان

عضو چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر آشخانه در مورد سرنوشت بيمارستان اين شهر در گفتگو با خبرنگار مهر، مي گويد: پيگيري استانداران و فرمانداران استان و شهرستان مانه و سملقان از سال 81 تاكنون براي احداث و راه اندازي بيمارستاني مناسب در اين شهرستان و نجات جان بيماران هنوز به نتيجه نرسيده و با وجود گذشت بيش از يك دهه، مردم شهرستان مانه و سملقان همچنان چشم انتظار افتتاح بيمارستان آشخانه هستند.

حجت حميدي خطاب به موسي الرضا ثروتي؛ نماينده مردم شهرستان هاي بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شوراي اسلامي، اظهار مي كند: چه كسي راضي است كه منافع بيمارستان هاي بجنورد به قيمت جان شهروندان مانه و سملقاني و مسافران عبوري و زائران حرم مطهر رضوي، تامين شود؟.

وي مي افزايد: آيا در مقابل جان افرادي كه به دليل نبود امكانات درماني لازم و بيمارستان در شهرستان مانه و سملقان، جان خود را از دست مي دهند، كسي در مقابل خداوند پاسخگو خواهد بود؟.

فرماندار شهرستان مانه و سملقان نيز اظهار مي كند: تكميل و تجهيز بيمارستان آشخانه يكي از مطالبات به حق مردم شهرستان است و با پيگيري هاي انجام شده، فعلا ساختمان آن را به طور موقت تحويل گرفته ايم.

سيد محمدرضا هاشمي عنوان مي كند: همچنين علاوه بر اعتبارات هزينه شده براي ساخت بيمارستان، تاكنون بيش از 1.5 ميليارد تومان نيز براي خريد تجهيزات آن هزينه شده است.

1.5 ميليارد تومان اعتبار ديگر مورد نياز است

مسئول كارگاه بيمارستان آشخانه نيز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اينكه بيمارستان مذكور در سال 85 كلنگ زني شد و قرار بود دو ساله به اتمام برسد، اظهار مي كند: به دليل عدم تخصيص اعتبارات مورد نياز، عمليات اجراي پروژه بسيار طولاني شده و اين مسئله هزينه هاي ساخت را به طور فزاينده اي بالا برده است.

حميد حميدي مي افزايد: در خرداد ماه سال 90 وزير راه و شهرسازي وقت از اين پروژه بازديد كرد و براي تكميل آن وعده تخصيص اعتبار يك ميليارد و 200 ميليون توماني داد تا ساختمان بيمارستان در هفته دولت سال 90 تحويل علوم پزشكي شود.

اين مسئول تصريح مي كند: با اين وجود پس از آن و تاكنون به صورت قطه چكاني تنها 900 ميليون تومان اختصاص يافته و در حال حاضر با اتمام هفته دولت سال 92 نيز از افتتاح اين پروژه خبري نشد.

وي با اشاره به اعتبارت مورد نياز براي تكميل ساختمان اين بيمارستان، اضافه مي كند: با در نظر گرفتن هزينه هاي آب، برق و گاز، هنوز براي تكميل ساختمان بيمارستان به 700 ميليون تومان اعتبار نياز است كه اين مسئله به معاونت راهبردي رياست جمهوري اعلام شده تا در صورت تامين اعتبار در مدت دو ماه آينده ساختمان اصلي بيمارستان را تحويل دهيم.

حميدي تصريح مي كند: البته علاوه بر اين اعتبار، به منظور حصاركشي و محوطه سازي بيمارستان نيز نياز به مبلغ 800 ميليون تومان اعتبار بوده كه هنوز تخصيص نيافته است.

سالي كه پايان ندارد!

شهريور 86 و درست يك سال پس از آغاز ساخت بيمارستان 32 تختخوابي آشخانه بود كه حسن امين لو؛ معاون پارلماني وزير بهداشت و درمان وقت در مصاحبه اي مطبوعاتي با اشاره به ساخت چندين بيمارستان در شهرهاي كوچك و مناطق محروم كشور از اتمام ساخت اين بيمارستان ها تا پايان سال خبر داد و نكته جالب توجه در اين مصاحبه نيز آن بود كه امين لو بيمارستان 32 تختخوابي آشخانه را به عنوان گزينه اول اتمام اين بيمارستان ها مطرح كرد.

سال 86 به پايان رسيد و همچنين شش سال ديگر هم آمدند و رفتند، اما مردم شهرستان مانه و سملقان هنوز هم منتظرند كه آيا پايان آن سال مورد نظر مسئول محترم وزارت بهداشت و درمان فرا مي رسد يا خير؟.

کد خبر 2131876

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha