۱۵ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۳۶

آخرین رمان محمدرضا شمس به نمایشگاه کتاب نمی‌رسد

آخرین رمان محمدرضا شمس  به نمایشگاه کتاب نمی‌رسد

نگارش رمان دوجلدی «عمه گیلاس» نوشته محمدرضا شمس که درشمار آثار ارائه شده به طرح رمان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است با ویرایش نوید سیدعلی‌اکبر به پایان رسیده اما به گفته نویسنده این رمان به نمایشگاه کتاب نمی‌رسد.

محمدرضا شمس در گفتگو با خبرنگار مهر از پایان نگارش رمان دوجلدی «عمه گیلاس» خبر داد و افزود: جلد اول این رمان «هیولای کوه به دوش» و جلد دوم آن «رقص جن‌ها» نام دارد. این دو جلد در ادامه یکدیگر هستند. این رمان در شمار طرح رمان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان با ویرایش نوید سیدعلی اکبر، از نویسندگان خوب کودک است؛ دلم می‌خواست این رمان همزمان با نمایشگاه کتاب منتشر شود اما با توجه به روند کند کانون، بعید می‌دانم به نمایشگاه کتاب برسد..

شمس، در این رمان، نویسنده به طرح قصه‌های فرعی پرداخته و اتفاقات را از زبان راوی اول شخص مطرح کرده است. او علاقه بسیاری به افسانه‌ها دارد و معتقد است: کودکان و نوجوانان، قالب افسانه و قصه را دوست دارند و نویسندگان با به‌روز کردن افسانه‌ها می‌توانند با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند و او در برخی کتاب‌های خود چون «پهلوان پنبه» چنین کرده است.

«عمه گیلاس»،  ماجرای پسری را روایت می‌کند که واقعیت و خیال در ذهن او درهم آمیخته و گمان می‌کند، 50 ساله به دنیا آمده و دوراه در پیش دارد یا به کودکی برگردد یا پیرتر شود و او برگشت به بچگی را انتخاب می‌کند.

شمس بر این باور است که پیش از نوشتن داستان «سرگذشت غریب بنجامین باتن»، او «دیوانه و چاه» و «عمه گیلاس» را نوشته اما افسوس که نه زبان فارسی، گستره جغرافیایی انگلیسی را دارد و نه نویسندگان ایرانی امکاناتی مشابه «اریک راث» (نویسنده فیلمنامه بنجامین باتن) را در اختیار دارند و نه در فیلمشان برد پیت بازی می‌کند.

این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره اینکه کار «جی. کی رولینگ» هم تازگی ندارد و  سال‌ها پیش از او، یک ایرانی، همه افسانه‌ها را درهم آمیخته و اثر تازه‌ای خلق کرده است،گفت: ده‌ها سال قبل از رولینگ، یک ایرانی به نام نقیدالممالک که ندیم ناصرالدین شاه بوده، وقتی از داستان‌های تکراری چون داستان «سمک عیار» و... خسته می‌شود همه قصه‌ها را در هم می‌آمیزد، خاطرات ناصرالدین شاه را هم به آن می‌افزاید و داستانی تازه و قهرمانی جدید به نام «امیر ارسلان نامدار» می‌آفریند.

کد خبر 2250574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha