۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۱۱

حجت الاسلام یعقوبی:

میزان اعتبارات فرهنگی نشان دهنده مظلومیت حوزه فرهنگ در کشور است

میزان اعتبارات فرهنگی نشان دهنده مظلومیت حوزه فرهنگ در کشور است

بجنورد - خبرگزاری مهر: قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با انتقاد از کمبود بودجه فرهنگی در کشور، اظهار کرد: اختصاص اعتبارات نیم و یا یک درصدی به بخش فرهنگی مظلومیت بودجه ای و برنامه ای این حوزه در کشور را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی در جمع فعالان و اعضای کانون‌های مساجد خراسان شمالی، اظهار کرد: خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی در سی و پنجمین سال پیروزی پیروزی انقلاب، از نظر سیاسی جایگاه تثبیت شده‌ای یافته است.

به گفته وی با این وجود از نظر فرهنگی هنوز جایگاه کشور تثبیت نشده و مشکلات متعددی در این زمینه وجود دارد.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی خواستار تثبیت جایگاه فرهنگی کشور شد و اظهار کرد: برای تثبیت جایگاه فرهنگی نظام اسلامی بایستی در حوزه برنامه ریزی و اختصاص بودجه تغییرات اساسی روی دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با انتقاد از کمبود بودجه فرهنگی در کشور، افزود: اختصاص اعتبارات نیم و یا یک درصدی به بخش فرهنگی مظلومیت بودجه‌ای و برنامه ای این حوزه در کشور را نشان می دهد.

وی نگاه کنونی به حوزه فرهنگ را نگاه حداقلی دانست و اظهار داشت: مسأله فرهنگ باید در بودجه بندی و برنامه ریزی اولویت نخست باشد اما متأسفانه بخشی از اقدامات و تصمیم ها در این زمینه تبلیغاتی و کم تأثیر است.

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با انتقاد از ارائه آمارها و گزارش آماری از برنامه های فرهنگی در کشور، تصریح کرد: در مقوله فرهنگ لازم است بیش از آن که به کمیت و آمار برنامه ها توجه می شود؛ به کیفیت و تأثیرگذاری آنها دقت شود چرا که اجرای برنامه های صرفا تبلیغاتی و افزایش آمار این برنامه ها، اگر به بهبود وضعیت فرهنگی منجر نشود؛ سودی نخواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به نقش مساجد در تقویت وضعیت فرهنگی کشور، به فراهم کردن زمینه حضور بیشتر جوانان و نوجوانان در مساجد تأکید کرد و گفت: باید با تقویت جاذبه های مساجد، زمینه برای حضور بیشتر مردم علی الخصوص نسل جوان در این اماکن مذهبی و فرهنگی مهیا شود.

به گفته وی در این راستا می باید از ایده ها و سلایق جوانان برای انجام فعالیت های دینی و فرهنگی استفاده شود.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این که سه گروه ائمه جماعات، کانون های فرهنگی هنری و پایگاه های بسیج، حلقه های پیوند در مساجد به شمار می روند، اظهار داشت: باید پیوند بین امام جماعت، کانون های فرهنگی و هنری و پایگاه های بسیج در مساجد تقویت شود.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: با تقویت پیوند بین این سه گروه در مساجد، بسیاری از مسائل و مشکلات این حوزه مرتفع خواهد شد.

به گفته وی از منظر اسلامی و دینی، مساجد اماکنی هستند که در آنها فرهنگ و هنر به یکدیگر متصل می شوند و ائمه جماعات مساجد می توانند به عنوان حلقه اتصال این دو موضوع عمل کنند.

امام جمعه بجنورد عنوان کرد: امامان جماعت مساجد می توانند با ایجاد پیوند بین هنرمندان و فرهنگ مداران، خروجی مساجد را باارزش تر و قیمتی تر کنند.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان این که مساجد کانون های انسان سازی و کادرسازی هستند، افزود: باید با تقویت نقش مساجد، انسان های متعهد و دینی برای جامعه اسلامی تربیت شود.

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی در پایان اظهار داشت: فرهنگ به عنوان سیرت انقلاب اسلامی ایران نیازمند مراقبت و تقویت است و در این زمینه فعالان و متولیان مساجد رسالت مهمی بر دوش دارند.

کد خبر 2253933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha