۲۰ فروردین ۱۳۹۳، ۹:۲۵

همزمان با روز انقلاب اسلامی؛

فرصتی برای تامل مدیران فرهنگی در ذات هنر انقلاب/ برگزاری 5 نمایشگاه عکس و آثار تجسمی در استان مرکزی

فرصتی برای تامل مدیران فرهنگی در ذات هنر انقلاب/ برگزاری 5 نمایشگاه عکس و آثار تجسمی در استان مرکزی

اراک – خبرگزاری مهر: روز هنر انقلاب اسلامی، فرصتی است تا هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری تاملی در فلسفه و ذات هنر انقلاب داشته باشند. فرصتی که با سال روز شهادت مرتضی آوینی این هنرمند متعهد در بیستم فروردین در تقویم این مرز و بوم به ثبت رسید و ماندگار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هنر به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند انتقال مفاهیم و فرهنگ است و در ذات خود دارای تعهد و خلاقیت است، هنر جزئی جدایی ناپذیر از فطرت انسانی است و زمانی که نام انقلاب اسلامی را یدک می کشد، سرشار از  تلاش مقدس و نیل به معرفت والا می شود. بیستم فروردین یادآور مردی است که هنر انقلاب اسلامی با نام او عجین شده است.

شهید سید مرتضی آوینی کسی است که توانسته معارف ناب اسلامی و جنبه های معنوی حرکت های انقلابی را در قالب هنر، ارائه کند. او الگوی تمام عیار از تجربه ای موفق در حوزه نویسندگی، مستندسازی و مطبوعات متعهد است. روز بیستم فروردین سالروزشهادت این هنرمند متعهد است که روز هنر انقلاب اسلامی نامیده اند.

انسان با هنر زاده شده است و با هنر زيسته و با هنر خواهد مرد. زبان هنر يكي از رساترين و قوي ترين ابراز انتقال فرهنگ ها و بوجود آمدن تمدن هاست، و به اعتقاد شهید آوینی "هنر، هرچه هست، نمي تواند كه خود غايت حركت خويش باشد و بايد در خدمت اين مبارزه بزرگي درآيد كه ميان اسلام و قدرت هاي فرعوني جهان درگير است.

این رسالت حقوق ماست در این دوران تجدید میثاق، و البته این مدعا با علم به همه آنچه در باب ماهیت هنر امروز و رابطه آن با فردیت هنرمند گفته می شود ادا شده است. هنرمند بدین معنا – آن سان که حضرت امام منظور داشتند – هم سفر عرفاست و همزبان آنها. او باید بدر منبر لیلة القدر تاریخ باشد؛ نور را از شمس حق بگیرد و در شب حیات دنیایی انسان بیفشاند...

بی شک حضور شهید آوینی در هنر انقلاب اسلامی در اواخر دهه 60 و اوایل 70 باعث شد تا راه هنر انقلاب اسلامی گم نشود و مسیر درستی را بپیماید. و اما شهید آوینی از ابتدا شهید آوینی نبود، زندگی وی پر از فراز و نشیب ها بود تا راه روشن و اندیشه ناب اسلامی در او به کمال برسد.

آوینی بعد از پیروزی انقلاب به فیلم‌سازی پرداخت

این شهید بزرگوار در دانشکده هنر، معماری خوانده بود و این رشته را با علاقه زیاد یاد گرفته بود ولی بعد از پیروزی انقلاب ایران بنا به ضرورت‌های انقلاب آن را کنار گذاشت و به فیلم‌سازی پرداخت.

وی با پیوستن به گروه مستندسازی جهاد مستندهایی به یادماندنی خصوصا از دوران دفاع مقدس به یادگار گذاشت. از اولین کارهای او در گروه جهاد می‌توان به مجموعه، شش‌روز در ترکمن صحرا، سیل خوزستان و مجموعه مستند خان‌گزیده‌ها اشاره کرد.

روایت فتح مجموعه ای مستند از دوران دفاع مقدس است که با صدای شهید آوینی بر روی تصاویر آن در اذهان مردم ایران برای همیشه حک شده است. آوینی روز بیستم فروردین ۱۳۷۲ در منطقه فکه در حال بررسی لوکیشن فیلم مستند شهری در آسمان ، بر اثر اصابت ترکش مین باقی مانده از جنگ ایران و عراق به شهادت رسید

هنری که تولید آثار ارزشی و فاخر در راستای اعتلای آرمان های انقلاب اسلامی را به دنبال دارد

روز هنر انقلاب اسلامی، فرصتی است تا هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری تاملی در فلسفه و ذات هنر انقلاب داشته باشند. هنری که تولید آثار ارزشی و فاخر در راستای اعتلای آرمان های انقلاب اسلامی را به دنبال دارد.

مسئول انجمن هنرهای تجسمی استان مرکزی در خصوص ویژگی های هنر انقلاب اسلامی گفت: هنر انقلاب اسلامی اندیشه هنر برای حقیقت را در دل خود دارد و  بهره مندی از آموزه های دینی و تفکر آزادی خواهانه دو مولفه اصلی و نیروی محرکه شکل گیری این هنر بود.

مظاهر آذرپی هنر انقلابی را هنری آرمانگرا عنوان و افزود: بهره مندی از آموزه های دینی و مذهبی تشیع و به خصوص فرهنگ شهادت که برگرفته از حرکت انقلابی حضرت سیدالشهدا (ع) است یکی از پایه های هنر انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه تفکر آزادی خواهانه و انقلابی از دیگر عوامل شکل گیری این هنر بود، ادامه داد: این تفکر برخاسته از روحیه انقلابی حضرت امام(ره)  که هر گونه دیکتاتوری و تبعیض و ظلم را نفی میکرد و طرفدار مستضعفان و محرومان جامعه و ضد سلطه های استکباری حاکم بر ایران و جهان بود، نشات می گیرد.

هنرمندان متعهد و انقلاب از زمان قبل از انقلاب به رسالت خود واقف بودند

آذرپی با اشاره به این که هنرمندان متعهد و انقلاب از زمان قبل از انقلاب به رسالت خود واقف بودند، اظهار کرد: ریشه  این هنر به دوران قبل از انقلاب برمی گردد.

وی با بیان اینکه یافتن راهی نو برای بیان دغدغه های در شکل گیری هنر متعهد و انقلابی موثر بود، اظهار کرد: در فضای اختناق  و سانسورِ سال های قبل از انقلاب، هنرمندان انقلابی پرچمدار هنر متعهد و تاثیرگذار بودند و در برابر جو هنری حاکم که (هنر محض) و تفکر (هنر برای هنر) بود راه دیگری را جستجو می کردند.

آذرپی با تاکید بر اینکه هنرمندان متهد با استفاده از ایهام و استعاره و کنایه، حرف خود را بیان می کردند، افزود: پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی شد تا هنرمندان انقلابی در فضایی جدید به بیان دغدعه های انقلابی خویش پرداختند.

سرپرست حوزه هنری استان مرکزی نیز ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید آوینی گفت: شهید آوینی نمونه کامل هنرمند متعهد و انقلابی بوده است که آثار ارزشمند وی همچنان در تاریخ هنر و فرهنگ ایران می درخشد.

رضا میرزایی با بیان اینکه شهید آوینی گفتمان انقلاب اسلامی را در عرصه فرهنگ و هنر جاری کرد، افزود: روز هنر انقلاب اسلامی فرصتی برای معرفی هر چه بیشتر هنر انقلاب اسلامی به جوانان و دیگر اعضای جامعه است.

اخلاقگرایی و توجه به ارزش های اخلاقی و تولید آثار فاخر  از ویژگی های هنر انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه هنر انقلاب اسلامی، هنری متعهد و ارزشی است، اظهار کرد: اخلاقگرایی و توجه به ارزش های اخلاقی و تولید آثار فاخر از ویژگی های هنر انقلاب اسلامی است.

میرزایی ادامه داد: انقلاب اسلامی زمینه‌ساز تحول هنر در ایران شد و هنر انقلاب بیانگر هویت فرهنگ اسلامی با سلاح تفکر هنری است که پرداختن به این مهم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با بیان اینکه که حوزه هنری در راستای ارتقا هنر انقلاب اسلامی قدم می گذارد، اظهار کرد: به همین مناسبت حوزه هنری استان مرکزی برنامه های متنوعی ر ا در نظرگرفته است.

میرزایی افزود: دیدار هنرمندان متعهد استان با حضرت آیت الله دری نجف آبادی نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه اراک و برگزاری کارگاه های عملی هنر انقلاب اسلامی در بیت امام خمینی (ره) در شهرستان خمین از برنامه های ویژه این روز است.

وی ادامه داد: تجدید میثاق و غبار روبی مزار شهدای روستای کودزر و زیارت از امامزاده عبدالله این روستا و اجرای مجلس تعزیه شهادت امامزاده عبدالله کودزر از دیگر برنامه های هفته هنر انقلاب اسلامی است.

سرپرست حوزه هنری استان مرکزی ادامه داد: انجام تبلیغات و نصب بنر با موضوع هنر انقلاب، توزیع کارت پستال بیانات امام خمینی (ره) در باب هنر، ارسال بسته هنر، ارسال پیامک با موضوع هنر انقلاب و تولید و انتشار آثار تجسمی با موضوع حضرت فاطمه (س) از مواردی است که همزمان با هفته هنر انقلاب برگزار خواهد شد.

5 نمایشگاه عکس و آثار تجسمی در شهرهای استان دایر می شود

میرزایی گفت: همزمان با هفته هنر انقلاب و سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی پنج نمایشگاه عکس و آثار تجسمی در شهرهای استان دایر می شود و کتاب عکس زمان "شامل مجموعه آثار پنج دوره جشنواره سراسری عکس زمان" نیز در این ایام رونمایی خواهد شد.

وی بیان کرد: به همین مناسبت تولیدات و آثار منتشر شده حوزه هنری استان اعم از کتاب، لوح فشرده و کارت پستال نیز به کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اهدا خواهد شد. برپایی نمایشگاه خط گلزار و نمایشگاه مجازی تصویر انقلاب در وبسایت حوزه هنری استان مرکزی نیز به همین مناسبت از دیگر برنامه های هفته هنر انقلاب اسلامی است.

دوران انقلاب اسلامی دورانی پربار در تمام ابعاد فرهنگی از جمله هنر بود. هنرمندان انقلاب اسلامی با ذوق هنری و شناخت معنوی خود توانسته اند ارزش های والای انقلاب را در قالب هنر ارائه کنند و موجبات بالندگی هنر و فرهنگ ایرانی اسلامی را بر پایه معنویت و کمال ایجاد کنند.

.......

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2266597

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha