۲۵ فروردین ۱۳۹۳، ۱۵:۳۲

گزارش مهر/

فضاهای فرهنگی نیمه تمام استان مرکزی/ از سینماهای بی مخاطب تا کتابخانه در حال احداث

فضاهای  فرهنگی نیمه تمام استان مرکزی/ از سینماهای بی مخاطب تا کتابخانه در حال احداث

اراک - خبرگزاری مهر: تاثیر فرهنگ و هنر در جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست و درجه اهمیت آن به قدری است که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود بر آن تاکید فروان داشتند. با توجه به اهمیت مقوله فرهنگ و هنر و در راستای سیاستهای مقام معظم رهبری، زیرساخت های استفاده از این دو مقوله باید فراهم باشد اما متاسفانه گاه در برخی از کوتاهی ها و غفلت ها دیده می شود که فضاهای فرهنگی و هنری به دست فراموشی سپرده شده اند که این مهم در استان مرکزی نیز قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار مهر، این شهر کلان، هنوز که هنوز است سینمای مدرن و ممتاز ندارد و تنها دو سینمای فرهنگ و عصر جدید فعال هستند و به اکران فیلم می پردازند. سینما قصر طلایی یا همان استقلال به تازگی تبدیل به مجتمع فرهنگی و هنری شده است که از آن برای برگزاری کنسرت ها و نمایشگاه های کتاب استفاده می شود. سینمای شهر صنعتی هم تبدیل به فرهنگسرای شهرداری شده است و دیگر قادر به اکران فیلم نیست.

سالن مرکزی شهر از هفت سال پیش در انتظار بهره برداری است

سالن مرکزی شهر نیز از هفت سال پیش در انتظار بهره برداری است. سالنی که در ردیف پروژه های مهر ماندگار قرار گرفت و تاکنون پیشرفت فیزیکی آن در 90 درصد ثابت مانده است. سالنی که در زمینی به مساحت 14 هزار و 40 متر مربع زمین و در سه طبقه در حال احداث است.

این تالار شامل سالنهای موسیقی، تئاتر، رستوران سرپوشیده و روباز، محل استراحت هنرمندان، لابی مرکزی، کلاس‌های آموزشی، اتاق ترجمه همزمان، سالن خبرنگاران، کتابخانه، اتاق مربی موسیقی در حال ساخت است اما وعده های داده شده به هنرمندان برای داشتن مجتمع بزرگ فرهنگی هنری با آخرین امکانات و تجهیزات در چندین طبقه نزدیک به هفت سال است که قلب بسیاری از هنرمندان را به تپش انداخته است تا شاید روزی، نبود امکانات سخت افزاری یکی از دلایل بی رونقی فرهنگ و هنر در شهرشان نباشد.

ایمان ملکی پور کارگردان و نویسنده تئاتر استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: هم اکنون مشکل اصلی تئاتر استان مرکزی و اراک کمبود سالن است و تنها سالن شهر که سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای آئینه است، کمبودهای همچون نور دارد.

کتابخانه ها و کتابخوانی در استان مرکزی نیز حال بهتری از هنر ندارد

وضعیت کتابخانه ها و کتابخوانی در استان مرکزی نیز حال بهتری از هنر ندارد سال‏هاست زمين كتابخانه مركزي استان در ميدان سرداران شهيد شهر اراك توسط استانداري برای احداث كتابخانه مركزي واگذار شده است اما ساخت کتابخانه مرکزی هر بار تنها در گفته مسئولین تحقق می یابد.

اين كتابخانه علاوه بر خدمات كتابخانه اي، پشتيباني از كتابخانه هاي مركز شهرستانهاي تابعه استان، نقش مركزيت توسعه علمي و فرهنگي، اجتماعي استان را نيز به عهده دارد و مساحت زيربناي آن متناسب با جمعيت استان در افق 1404 پيش بيني شده است.

استان مرکزی رتبه 11 كشور را به لحاظ دارا بودن فضا و رتبه 13 كشور را به لحاظ زيربناي مفيد كتابخانه دارا است و در افق 1404 فضاي كتابخانه هاي استان مركزي بايد به 128 هزار متر مربع برسد اما علاوه بر ایجاد فضا در کتابخانه ها نبود فضای فرهنگی مطالعه در استان مرکزی ذغدغه مهمتری است.

فضاهای تیره و تاریک مطالعه در استان مرکزی

شاید بخشی از فضاهای تاریک مطالعه در استان مرکزی به سستی مخاطبان آن بازگردد اما بخش دیگر آن به واسطه نداشتن همان مدیریتی که امسال مقام معظم رهبری نام آن را مدیریت جهادی گذاشتند مربوط می شود.

استاندار استان مركزي هرچند که در پنجاه و پنجمين نشست انجمن كتابخانه هاي عمومي استان مركزي از آغاز عملیات اجرايي احداث كتابخانه مركزي خبر داد اما نهادينه كردن فرهنگ مطالعه و ارتقاي فرهنگ كتابخواني را نیز ضروري دانست و افزود: نهادهاي فرهنگي در راستاي توسعه و ترويج فرهنگ مطالعه و ترغيب اقشار مختلف جامعه به سمت كتاب و كتابخواني وظيفه مهمي بر عهده دارند.

محمد حسين مقيمي خواستار عزم جدي و بيش از پيش شهرداري اراك و شوراي شهر در عمل به تعهدات قانوني و حمايت همه جانبه از كتابخانه هاي عمومي شد و تأكيد كرد: پرداخت نيم درصد درآمد شهرداري ها به انجمن ادارات كتابخانه هاي عمومي شهرستانهاي تابعه استان و همكاري در احداث كتابخانه هاي عمومي بويژه كتابخانه مركزي استان بايد در دستور كار شهرداري ها خصوصاً شهرداري كلانشهر اراك قرار بگيرد.

مجتمع بزرگ فرهنگی، ورزشی، آموزشی و شغلی خاص بانوان با نام مجموعه پارک بانوان نیز به منظور ایجاد فضاهای سالم برای رشد و توسعه ورزش بانوان و فرهنگ سازی در این زمینه از سال 86 در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

کاهش مفاسد اجتماعی از طریق ایجاد فعالیت‌های فرهنگی

اشرف بهادری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اراک کاهش مفاسد اجتماعی از طریق ایجاد فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، ایجاد موج کارآفرینی را از ویژگیهای پرداختن به فضاهای فرهنگی میداند و به مهر می گوید:  فراهم کردن زمینه برای فعالیت تشکل‌های موجود در شهر، شناسایی نیروهای ناشناخته و جذب نیروهای مستعد و معرفی به تشکل‌ها و فرهنگ‌سازی از طریق تاثیر‌گذاری بر فرهنگ بانوان را از دیگر اهداف احداث مجتمع فرهنگی، تفریحی، ورزشی بانوان است.

رشد فزاینده طلاق در دو شهر صنعتی اراک و ساوه، افزایش آسیب های اجتماعی، ورود شبکه های ماهواره ای و در سایه آن نبود فضاهای فرهنگی مانند سینما، تئاتر و کمبود سرانه فضاهای ورزشی و حال ناخوش مطبوعات وانجمن های تجسمی باعث تیره و تارشدن فرهنگ در استان مرکزی می شود همان استانی که یک چهارم مفاخر کشور از آن برخاسته اند.

کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی در گرو اجرای برنامه های مفید و اثربخش در حوزه فرهنگ است و این برنامه های فرهنگی، مدیریت جهادی، لازم دارد تا بتواند هنرمندان فرهنگی و فضاهای فرهنگی را به منصه ظهور برساند.

 

کد خبر 2270293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha