۲۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۳۰

مهر گزارش می دهد؛

صادرات "فله ای" صنعت سنگ را خاک کرد/ "نامی" که "نانی" روی سفره لرستان نگذاشت

صادرات "فله ای" صنعت سنگ را خاک کرد/ "نامی" که "نانی" روی سفره لرستان نگذاشت

خرم آباد - خبرگزاری مهر: صادرات سنگ لرستان به صورت "خام" و "فله ای" موجب شده که این استان از عواید این صنعت پردرآمد و ارزش افزوده ناشی از صادرات این محصول بی نصیب بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، وقتی نام صنعت سنگ مطرح می شود به طور یقین هر کاربلدی در این حوزه نام لرستان را به عنوان دارنده یکی از عظیم ترین ذخایر سنگ دنیا به میان می آورد، "نامی" که برای لرستان تاکنون "نانی" در پی نداشته است.

بی توجهی به ارتقای این صنعت، به روز رسانی تجهیزات و امکانات مورد استفاده در این بخش، استفاده از حداکثر توان واحدهای سنگبری فعال، آلودگی زیست محیطی و ضایعات بالای صنعت سنگ، غفلت از فرآوری سنگ لرستان و دهها مشکل دیگر موجب شده که صنعت سنگ این استان همچنان روی پاشنه بی تدبیری بچرخد.

90 درصد از کارخانجات سنگ لرستان تنها با ظرفیت 20 درصد فعال هستند

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان در این رابطه در گفتگو با مهر یکی از مزیتهای صادراتی استان لرستان را سنگ می داند و می گوید: در این راستا مطالعات خوشه ای و شناختی این صنعت در استان صورت گرفته است.

فرزاد محمدی با بیان اینکه با این وجود متاسفانه در حال حاضر 90 درصد از کارخانجات سنگ لرستان تنها با ظرفیت 20 درصد تولید فعال هستند گفت: هم اکنون 450 واحد سنگبری در استان لرستان فعال هستند که تولید آنها زیر 20 درصد است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی صنعت سنگ لرستان عنوان کرد: هم اکنون یکی از مهم ترین مشکلات موجود در این حوزه عدم توازن بین استخراج سنگ و فرآوری آن است.

عدم به روز بودن دستگاهها و تجهیزات واحدهای سنگبری لرستان

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان همچنین عدم به روز بودن دستگاهها و تجهیزات واحدهای سنگبری لرستان را یکی دیگر از مشکلات موجود در حوزه صنعت سنگ استان دانست و گفت: باید با اقدامات لازم و همچنین تخصیص اعتبارات زمینه به روز رسانی تجهیزات این واحدهای سنگبری در استان را فراهم آورد.

محمدی با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون محصولات واحدهای سنگ بری به صورت فرآوری نشده از استان خارج می شوند گفت: همچنین عدم وجود پایانه های صادراتی سنگ نیز یکی از مشکلات بر سر راه صنعت سنگ لرستان است.

تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی صنعت سنگ لرستان

وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر بانک اطلاعاتی منسجمی از زنجیره ارزش صنعت سنگ لرستان وجود ندارد افزود: در این راستا طی امسال اقدام به تهیه و تدوین کتاب بانک اطلاعاتی صنعت سنگ لرستان را خواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان اعتبار مورد نیاز برای تدوین این کتاب را 50 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: در این راستا از استانداری خواستاریم که این اعتبار را در اختیار ما قرار دهد.

محمدی با اشاره به تدوین 20 برنامه برای اجرای خوشه سنگ لرستان بیان داشت: از این تعداد 16 برنامه از سوی شهرک های صنعتی استان تامین اعتبار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین برای اجرای چهار برنامه دیگر این حوزه نیازمند حمایت های مالی از سوی استانداری و سایر دستگاههای اجرایی مرتبط با این حوزه هستیم.

سنگ لرستان به صورت "فله ای" از استان خارج می شود

معاون برنامه ریزی استانداری لرستان نیز با تاکید بر اینکه صادرات نقش اساسی در توسعه لرستان دارد افزود: در این راستا باید با اقدامات لازم زمینه توسعه صادرات استان را به خصوص در حوزه سنگ که یکی از ظرفیتهای بی نظیر لرستان است انجام داد.

علی هادی چگنی با بیان اینکه هم اکنون یک سوم سنگهای تزئینی کشور در لرستان تولید می شود گفت: این در حالیست که سهم ارزش افزوده این صنعت برای استان کمتر از یک درصد یعنی شش دهم درصد است.

وی با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون سنگ لرستان به صورت "فله ای" از استان خارج می شود گفت: این امر موجب شده که ارزش افزوده این صنعت لرستان به جیب استانهای دیگر برود.

بنابر این گزارش استان لرستان با معادن غنی خود 27 درصد تولیدات این صنعت را در ایران و سه درصد تولیدات صنعت سنگ دنیا را در اختیار دارد. به رغم همه چالشها در حال حاضر بخش عمده ای از اشتغال حوزه صنعت لرستان در اختیار صنعت سنگ است به طوریکه برخی آمارها از اشتغال نزدیک به 17 هزار نفر در این بخش خبر می دهد.

ضایعات بالا و صادرات خام یقه سنگ لرستان گرفت

این در حالیست که به رغم ظرفیت تولید و اشتغالی که در صنعت سنگ لرستان وجود دارد، متاسفانه این صنعت با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است که فعالیت سنتی واحدهای سنگبری، خام فروشی سنگ لرستان و ضایعات بالای این صنعت به تنهایی برای عدم کامیابی این صنعت جهانی کافی است.

این در حالیست که باید آمار پایین صادرات و خلاء بازرگانی مطلوب را مجموع چالشهای این صنعت پرزحمت و پردرآمد اضافه کرد به طوریکه برخی آمارها حکایت از آن دارد که به رغم ظرفیت موجود در حوزه صنگ لرستان میزان صادرات سنگ این استان نسبت به صادرات جهان کمتر از دو درصد است.

چالشی دیگر که سر صنعت سنگ لرستان را شکسته است معضل خام فروشی سنگ تولیدی در این استان است به طوریکه اظهارنظر مسئولان مرتبط حکایت از آن دارد که  نزدیک به 60 درصد سنگ لرستان به صورت خام صادر می شود تا سنگ لرستان به صورت خام به کشورهایی خارجی فروخته شود و این استان از عواید فرآوری و ارزش افزوده آن محروم بماند.

همچنین ضایعات بالای این صنعت از دیگر مشکلاتی است که فریاد متولیان حوزه سنگ را بلند کرده و دل محیط زیست را خون کرده است به طوریکه مدیر کل محیط زیست استان لرستان معتقد است 60 درصد سنگ واحدهای سنگبری لرستان تبدیل به ضایعات می شود تا سرمایه ای نزدیک به 100 میلیارد تومان دور انداخته شود.

..............................

گزارش: فاطمه حسینی

کد خبر 2272048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha