۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۰۸

میرزایی:

منابع طبيعي كرمانشاه تمهيدات تهيه برنامه جلوگيري از تخريب جنگلها را مهیا کند

منابع طبيعي كرمانشاه تمهيدات تهيه برنامه جلوگيري از تخريب جنگلها را مهیا کند

کرمانشاه ـ خبرگزاری مهر: معاون برنامه ريزي استانداري كرمانشاه گفت: اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان كرمانشاه مطالعات و تمهيدات لازم را جهت تهيه برنامه جامع احياء، نگهداري و جلوگيري از تخريب جنگلها آماده و به کارگروه استاني آب و کشاورزي ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون برنامه ريزي استانداري كرمانشاه در جلسه کارگروه استاني آب و کشاورزي، اظهار داشت: لازم است مطالعات كارشناسي دقيقي در رابطه با نحوه تجهيز زمينهاي كشاورزي مناطق گرمسيري به سيستم هاي نوين آبياري انجام شده تا پس از مشخص شدن كميت و كيفيت زمينها و منابع آبي اولويتهاي آنها مشخص شده تا هرچه سريع تر كار اجرايي آنها شروع شود.

علی اصغر میرزایی گفت: سازمان جهاد كشاورزي و وزارت نيرو بايد در اسرع وقت شرح خدمات و فعاليتهايي را كه مي توان در بحث باغباني، زراعت، دامپروري، شيلات و ساير بخش هاي مرتبط با كشاورزي مناطق گرمسيري انجام داد را تهيه كرده و گزارش آنرا به كارگروه برای اخذ تصميمات لازم ارائه کنند.

وی تاكيد كرد: با توجه به کمبود منابع آبي در مناطق گرمسيري استان، نگاهها به سمت مناطق مذکور بوده و بايد با لحاظ کردن زير بخشهاي مختلف توليدي كشاورزي، مطالعات و احداث شبکه هاي آبياري با لحاظ کردن تمام جوانب در اولويت قرار گيرد.

میرزایی بر جمع بندي و تهيه ليست خدمات، كمك هاي فني مهندسي، اعتباري و تسهيلاتي به كشاورزان، فارغ التحصيلان و سرمايه گذاران علاقه مند به فعاليت در بخش كشاورزي استان كرمانشاه در اقليمهاي مختلفي مانند مناطق گرمسيري، نيمه گرمسيري، معتدل و سردسيري  استان تاكيد كرد.

معاون برنامه ريزي استانداري كرمانشاه با اشاره به اهميت حفظ و حراست از منابع آبي استان، افزود: براي برنامه ريزي و مديريت بهتر در منابع آبي زيرزميني و سطحي استان كرمانشاه بايد ميزان هدر رفت آب در هر منطقه توسط آب منطقه اي محاسبه و جهاد كشاورزي نيز برنامه هاي خود را در زمينه تجديد نظر در نظام و الگوي كشت اجرايي کرده تا كشت هايي كه مصرف آب كمتر و بهره بيشتري دارند جايگزين محصولات با مصرف آب بالا شوند.

ميرزايي گفت: انتظار داريم دفتر بودجه استانداري با همکاري امور آب و سازمان جهاد کشاورزي نيز تسهيلات و خدمات قابل ارائه برای رفع و مديريت کمبود آب را جمع بندي و نتيجه را به كارگروه ارائه کنند.

وي با اشاره به خطر حفر چاه هاي غير مجاز، بر نظارت بيشتر بر حفر چاهها، كنترل ميزان آب استخراج شده از ساير چاههاي مجاز و كشت محصولاتي كه براي توليد آنها آب كمتري مصرف مي شود تاكيد كرد.

ميرزايي با اشاره به اهميت منابع طبيعي و جنگلها، اظهار داشت: جنگلها آسيب پذير بوده و بايد به منظور جلوگيري از نابودي منابع طبيعي كارهاي مطالعاتي را انجام داده تا اين ذخاير ارزشمند از بين نروند كه در اين زمينه اجراي طرح هايي مانند مناريد چشم اندازهاي طبيعي را حفظ و زيباتر مي كنند.

وي يادآور شد: با توجه به تاثيرات مفيد جنگلها و مراتع در حفظ و نگهداري نزولات آسماني،  اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان كرمانشاه مطالعات و تمهيدات لازم را جهت تهيه برنامه جامع احياء،  نگهداري و جلوگيري از تخريب جنگلها آماده و به کارگروه استاني آب و کشاورزي ارائه کند.

کد خبر 2275253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha