۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۳۸

گزارش مهر/

روزی برای یادآوری دوباره حیات زمین/ شهر اراک تکه‌ای از زمین که حال خوشی ندارد

روزی برای یادآوری دوباره حیات زمین/ شهر اراک تکه‌ای از زمین که حال خوشی ندارد

اراک – خبرگزاری مهر: امروز دوم اردیبهشت است، روز نمادین زمین پاک، روزی که یادآوری دوباره است برای توجه به حیات زمین، که حیات انسان نیز در گرو آن است. روز زمین پاک فرصتی است برای اینکه بیندیشیم و تعهدات خود را برای مراقبت و حفاظت از زمین، هر چه بهتر و بیشتر به اجرا درآوریم.

به گزارش خبرنگار مهر، حفظ و نگهداری از محیط زیست و افزایش آگاهی مردم در این خصوص یکی از چالش های دنیای مدرن است و نباید از نقش موثر انسان ها در این مسئله غافل شد گازهای گلخانهای، باران های اسیدی، فرآیندهای صنعتی و سوخت های فسیلی در کنار تولید انواع زباله های غیرقابل بازیافت، تخریب جنگل ها و ... از عواملی است که انسان با آن تخریب زمین را سرعت می دهد.

تخریبی که در استان مرکزی و کلان شهر اراک مدتهاست که انجمن های دوستداران محیط زیست را به تکاپو واداشته است. استانی که از لحاظ تنوع زیستی رتبه سوم و به لحاظ پتانسیل های انسانی رتبه چهارم و پنجم کشور را به خود اختصاص داده است اما متوسط مصرف انرژی آن بالاتر از استانداردهای جهانی است.

براساس مطالعات صورت گرفته در سال 90، ردپای اکولوژیکی ایران 2.6 هکتار و ردپای اکولوژیکی تهران 3.75 و در شهر اراک3.99 هکتار است که این رقم بیشتر از شهر تهران است  و سرانه استاندارد جهانی مصرف آب 150 لیتر در روز است در حالی که این شاخص در استان مرکزی 230 لیتر در روز است.

شهر اراک تکه‌ای از زمین که این روزها حال خوشی ندارد

و حالا کلانشهر اراک یک تکه از زمینی است که این روزها با این متوسط مصرف های انرزی و ساخت و سازهای بی رویه و تخریب محیط زیست حال خیلی خوشی ندارد، آلودگی هوا، آب و فرسایش خاک در این شهر آن را به یکی از کانون های آلودگی تبدیل کرده است. شهر صنعتی که صنعت آن آسمان و زمین این شهر را آلوده کرده است.

خشک شدن قنوات سنجان و کرهرود به عنوان یک تهدید جدی برای کلان شهر اراک، رشد بی رویه صنایع در استان مرکزی و کم آبی و هجوم ریزگرد ها از جمله مشکلاتی که هم اکنون اراک با آن روبه رو است. هر چند در سال گذشته حرکت ها و اعتراض های مردمی در خصوص چاره اندیشی برای کاهش آلودگی محیط زیست در اراک صورت گرفته است؛ اما هنوز آلایندگی صنایع در این شهر پیشتازی دارند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی کاهش منابع در کشور و استان مرکزی و افزایش جمعیت را از مهمترین عامل چالشهای محیط زیست در آینده دانست و به مهر گفت: تقریبا چند دهه است که زنگ خطر برای زمین به صدا درآمده است و نگرانی های عمیق در خصوص محیط زیست و به خطر افتادن زندگی بر روی کره زمین به دغدغه ای مهم تبدیل شده است.

فرهنگ سازی عمومی و آگاهی مردم در حفظ محیط زیست و زمین موثر است

امیر انصاری با بیان اینکه فرهنگ سازی عمومی و آگاهی مردم در حفظ محیط زیست و زمین بسیار موثر است، ادامه داد: زمین نباید قربانی خودخواهی بشر شده و در معرض تهدید واقع شود، فرهنگ سازی عمومی و همراهی مردم در برنامه های بهبود منش های زیستی و احترام به طبیعت از مسایلی است که در سیاستهای امسال دنبال می شود.

انصاری شعار امسال هفته زمین پاک را "اراده ملی برای زمین پاک" اعلام کرد و گفت: با توجه به مسایل پیچیده و تهدیدات متعدد سلامت زمین و منابع زیستی این هفته فرصت مناسبی است تا مردم فعالیت های زیست محیطی خود را گسترش داده تا از آلوده شدن بیشتر زمین جلوگیری کنند.

وی عنوان کرد: انسان بدون حفظ منابع پایه زیستی مفهومی ندارد و توسعه غیراصولی و بدون رعایت تنوع زیستی نابودی زمین و انسان را به ارمغان می آورد.

انصاری با اشاره به برنامه های ویژه امسال استان در حوزه حراست و بهبود شرایط زیست محیطی استان ابراز کرد: استقرار و جانمایی صحیح فعالیتهای اقتصادی، خدمات، مسکونی و کشاورزی در سطح استان مرکزی متناسب با ظرفیت اکولوژیک این منطقه از جمله این برنامه هاست.

مطالعات آمایش سرزمین استان مرکزی در حال تدوین است

وی با اشاره بر اینکه مطالعات آمایش سرزمین استان در حال تدوین است بیان کرد: در این راستا توان اکولوژیک استان در پنج حیطه زیست محیطی آب ، خاک ، هوا ، تنوع زیستی و انرژی با ریزبینی واکاوی و در سیاستهای اجرایی و توسعه ای استان توسط نخبگان و تصمیم سازان استان مدنظر است.

انصاری با تاکید بر وضعیت منابع پایه آب، خاک و هوا تاثیر مستقیم در مطالعات آمایش سرزمین است افزود: یکی از مولفه های اصلی در مطالعات آمایش سرزمین، ارزیابی و محاسبه قیمت تمام شده محصولات تولیدی عرصه صنعت، کشاورزی و خدمات استان با توجه به وضعیت منابع است.

وی گفت: راه حل مقابله با بحران آلایندگی و کمبود منابع در این حوزه ها، مدیریت و راهبری سرزمینی به سوی تامین نیازها از خارج به جای تولید بومی دنبال شود.

حفظ منابع آب و پیشگیری از هدررفت آب مهم ترین نیاز استان مرکزی

انصاری استان مرکزی را یکی از استان های نیمه خشک عنوان و گفت: این امر برنامه های تدوینی را به سمتِ حفظ منابع آب و پیشگیری از هدررفت آب راهبری می کند.

وی روشهای نوین صنعت و کشاورزی و تغییر سبک زندگی مردم در این خصوص را مهم عنوان و ادامه داد:استقرار صنایع کم آب بر صنعتی، توسعه آبیاری های نوین کشاورزی، اصلاح الگوی کشت، ترویج فرهنگ استفاده از وسایل کنترلی در مصرف آب خانگی و تجاری به عنوان یک سیاست کلان مورد توجه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی مدیریت موثر بر پسماندهای خانگی، صنعتی، ویژه عفونی و کشاورزی را از مسائل مرتبط با حوزه زمین پاک دانست و گفت: برنامه های کارامد در این بخش علاوه بر پاکیزگی محیطی و بهبود منظر شهری در کیفیت بهداشت و تولید ثروت و اشتغال نیز موثر است.

برنامه های این هفته  با شعار "اراده ملی برای زمین پاک"

انصاری با بیان اینکه برنامه های این هفته  با شعار "اراده ملی برای زمین پاک" و با هدف فرهنگ سازی حفاظت از زمین و محیط زیست برگزار می شود گفت: پاکسازی ورودی شهرها، برپایی نمایشگاه عکس با موضوع محیط زیست، جشنواره ساخت کاردستی بامواد دور ریختی، جمع آوری و ساماندهی دفن زباله در روستاها  از جمله برنامه های این هفته در استان است.

وی افتتاح پروژه های زیست محیطی و تصفیه خانه های فاضلاب شهری، برگزاری کارگروه پسماند در استان و شهرستانها، پاکسازی محوطه دره گردوی اراک و برگزاری اردوهای دانش آموزی به منظور فرهنگ سازی حفاظت از زمین را از دیگر برنامه های هفته زمین پاک در استان بیان کرد.

سلامت زمین با سلامت انسان‌ها در ارتباط است

انصاری با بیان اینکه سلامت زمین با سلامت انسان‌ها در ارتباط است، گفت: حفظ زمین وظیفه یک ارگان و نهاد خاص نیست، بلکه همه باید خود را در این مهم سهیم بدانند.

و اما مردم استان مرکزی که از مشکلات محیط زیست در استان خود باخبر هستند نیز خود را بخشی از این چرخه می دانند و بر شعار اراده ملی برای زمین پاک اعتقاد دارند.

خانم کلانتری بازنشسته فرهنگی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: زمانی شهر اراک پر از باغ بود، به نظر من ساخت و ساز بی رویه و توجه نکردن به فضای سبز آن بدترین ضربه ای است که به این شهر وارد شد.

وی که 59 سال دارد، افزود: خیلی ها فکر می کنند که فقط دولت باید در حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی تلاش کند و از نقش مهم خود غافل شده اند.

این شهروند اراکی گفت: تولید زباله های زیاد، مخلوط کردن آن ها با هم، استفاده از ماشین های شخصی در آلودگی شهر موثر است.

خانم رمضانی نیز گفت: به نظر من تولید زباله های غیربازیافت از مشکلاتی است که در کنار آلودگی های صنایع و بی آبی توسط مردم باید مدیریت شود.

این شهروند اراکی افزود: استفاده کمتر از پلاستیک و حتی استفاده کمتر از اسپری ها از مواردی است که باید مهم باشد.

وی ادامه داد: جلوگیری از اسراف و حفظ آب و برق و گاز به عنوان منابع سوختی از مواردی است که باید به آن توجه کرد.

آلایندگی های نیروگاه و کارخانه آلومینیوم سازی اصلی ترین چالش پیش روی شهر اراک

رمضانی تصریح کرد: شعار شهر ما خانه ما از کودکی شنیده ایم ولی به واقع آموزش و فرهنگ سازی صحیح در این راستا ندیده ایم، همینکه مادری زباله فرزند خود را در خیابان رها می کند، نشان از جا نیفتادن یان فرهنگ دارد.

آقای شریفی که 34 سال دارد، گفت: بخشی از حفظ زمین بر عهده مردم و بخش اصلی آن مربوط به سیاست ها وبرنامه های کلان تصمیم گیران است.

وی افزود: راه اندازی هر روزه کارخانه های مختلف بدون نظارت بر مکان یابی آنها و مدیریت نشدن مصرف آب از مشکلاتی است که استان مرکزی با آن روبرو است.

شریفی ادامه داد: آلایندگی های نیروگاه و کارخانه آلومینیوم سازی از اصلی ترین چالش های پیش روی شهر اراک در آلودگی هواست که با وجود تمام اعتراض هایی که شد، هنوز پابرجاست.

وی اضافه کرد: علاوه بر تمام این ها حفظ نشدن گونه های زیستی از گیاهی و حیوانی نیز از چالش های زیست محیطی کنونی زمین در شهرستان اراک است.

استاندار مرکزی نیز در اولین همایش مدیریت سبز، حفظ سلامت جامعه را یکی از مقوله های مورد تاکید در قانون اساسی و آموزه های دین مبین اسلام عنوان کرد و گفت: برای زندگی سالم مردم، حفظ سلامت محیط زیست عاملی انکارناپذیر است که باید همواره مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد.

محمدحسین مقیمی بازیافت پسماندها و استفاده حداکثری از حداقل منابع را مورد تاکید قرار داد و گفت: قانون پنجم توسعه نیز به این مهم توجه کرده است که اجرای همه طرح های عمرانی در کشور ملزم به اجرای طرح های زیست محیطی هم باشد.

مقیمی با اشاره به شباهت های طرح مدیریت سبز و اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: استفاده بهینه از منابع انرژی در کشور، می تواند در کاهش آلودگی های زیست محیطی کشور تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه آلایندگی های شهری اعم از تردد خودروها، فرسودگی خودروها و ... 48 درصد سهم آلایندگی هوای کلان شهر اراک را به خود اختصاص داده اند گفت:  نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری، خروج خودروهای فرسوده، تعریف محدوده ترافیکی و انتقال پایانه حمل و نقل سنگین از اولویت های کاهش آلودگی شهری هوای اراک است.

مقیمی خاطرنشان کرد: استقرار پایانه حمل و نقل سنگین در کنار کارخانه آلومینیوم سازی اراک بر حجم آلایندگی های منطقه افزوده و جابجایی این پایانه باید در دستور کار کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک قرار گیرد.

تشکیل موسسه های مردم نهاد و گروه های داوطلبِ حامی محیط زیست، تدوین برنامه های دولت های مختلف در این راستا همه و همه نشانگر اهمیت این موضوع است و روز زمین پاک، زنگ خطری است برای اینکه بیندیشیم و تعهدات خود را برای مراقبت و حفاظت از زمین، هر چه بهتر و بیشتر به اجرا درآوریم.

روز زمین پاک فرصتی است برای تامل در آنچه هزاران سال میزبان بشر بوده است زمین سرمایه و کاشانه انسان هاست، بیایید سرمایه خود را حفظ کنیم. سرمایه ای که در کلان شهر اراک به دست انسانها در معرض دگرگونی و نابودی قرار گرفته است.

کد خبر 2275738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha