۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۲۱

گزارش مهر/

فریاد دادخواهی نمایندگان دولت و ملت در استان مرکزی برای حفاظت از کویر بین‌المللی میقان

فریاد دادخواهی نمایندگان دولت و ملت در استان مرکزی برای حفاظت از کویر بین‌المللی میقان

اراک – خبرگزاری مهر: 25 سال از فعالیت شرکت املاح معدنی ایران در دل تالاب کویری میقان می گذرد؛ کویری بکر و زیبا که در مرکز آن شرکتی احداث شده است برای استخراج سولفات سدیم. شرکتی که سودش به استانی دیگر می رود و زیانش متوجه پرندگان مهاجر و مردم اراک. در حالی که امروز برای نجات ارومیه صحبت از تعطیلی کشاورزی در منطقه است، در اراک با استخراج سولفات سدیم، تالاب میقان قربانی می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز در اولین روز هفته علی ربیعی وزیرکار و امور اجتماعی به شهر اراک سفرمی کند و در کنار مراسم تجلیل از کارگران نمونه استان، شرکت در جلسه شورای اشتغال و سرمایه گذاری، بازدید از بیمارستان تامین اجتماعی شهر شازند و افتتاح و راه‌اندازی مرکز اورژانس اجتماعی شازند قرار است از شرکت املاح معدنی ایران بازدیدی داشته باشد.

شرکت املاح معدنی ایران در دل تالاب کویری میقان بزرگترین شرکت تولید کننده سولفات سدیم خاورمیانه است که در اراک فعالیت می کند. در این میان ضرر و زیان فعالیت این شرکت سهم مردم استان مرکزی شده است و سودش نصیب سمنانی ها.

 25 سالی از فعالیت شرکت املاح معدنی ایران در دل تالاب کویری میقان می گذرد در این مدت فعالان محیط زیست بارها به فعالیت های غیرقانونی این شرکت در زمینه ایجاد بسترهای استخراج مواد معدنی اعم از ایجاد جاده دسترسی که بخاطرش تالاب را به دو نیم تقسیم کرده تا تخلیه باطله هایش در دل تالاب اعتراض کرده اند اما تاکنون حرکت مهمی از سوی مسئولان در جهت جلوگیری از برخی فعالیت ای غیرقانونی این شرکت که محیط زیست تالاب میقان را تهدید می کند انجام نگرفته است تا آنکه دیگر در جلسه هفته گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک فریاد اعتراض نماینده دولت و نماینده مردم به صدا درآمد.

شرکت املاح معدنی ایران فاقد شخصیت حقوقی در اراک است

استاندار مرکزی ضمن اظهارتاسف از رفتار مدیران این شرکت گفت: شرکت املاح معدنی ایران فاقد شخصیت حقوقی در اراک است و این نوع رفتار مدیران مجموعه فوق تاسف آور است.

محمد حسین مقیمی با انتقاد از بی توجهی مددیران شرکت املاح معدنی ایران به تذکرات، نامه های کتبی و شفاهی مسئولان شهر اراک و استان مرکزی گفت: عدم ثبت شخصیت حقوقی این شرکت در استان مرکزی و شهر اراک باعث شده تا مدیران این مجموعه هر طور که می خواهند رفتار کرده و به خود اجازه دهند پاسخ هیچ مسئولی را در رابطه با اقدامات خود ندهند.

وی با اشاره به آلودگی ناشی از فعالیت این شرکت در هوای شهر اراک گفت: فعالیت اساسی این شرکت در اراک است آنوقت عوارض و درآمد ناشی از آن به سمنان می رود.

استاندار استان مرکزی ادامه داد: شرکت املاح معدنی ایران ظرف مدت چند روز باید نسبت به ثبت شخصیت حقوقی خویش در اراک اقدام کند در غیر این صورت دیگر اجازه فعالیت تولیدی به آن نخواهیم داد.

مقیمی با بیان این که مدیران این شرکت با چه مجوزی عوارضی را که حق مردم اراک است به جای دیگر برده اند، افزود: اگر امروز مشکلی در مجموعه فوق رخ دهد کسی در اراک پاسخگو نیست و من به عنوان استاندار مرکزی باید در سمنان به دنبال مدیران شرکت  املاح معدنی ایران بگردم.

وی ادامه داد: آیا مردم سمنان حاضرند یک سال آلودگی ناشی از فعالیت این واحد تولیدی را بجای مردم اراک تحمل کنند؟ این در حالیست که مردم اراک در 25 سال اخیر هیچ نگفته اند و مدیران گویا از این هیچ نگفتن ها سوء استفاده کرده اند.

استاندار استان مرکزی با بیان این که از بخش تولید به شرط رعایت مسائل زیست محیطی از سوی آنها قویا حمایت می کنیم گفت: شرکت املاح معدنی ایران اگر مدعی است صنعتی پاک و بدون آلودگی است تا یک ماه آینده دفاعیات خود را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارائه کند.

با قدرتی که دارم شرکت املاح معدنی ایران را تعطیل می کنم

نمانیده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ضمن برخورد شدید با مدیران مجموعه املاح ایران در برابر دفاعیات آنها گفت: آنچه از صحبت مدیران این مجموعه بر می آید این است که افرادی که در خصوص نقش این شرکت در آلودگی هوای اراک اظهار نظر می کنند نمی فهمند در حالی که اینگونه نیست و ما نمی خواهیم سوادمان را به رخ کسی بکشیم چرا که اگر اینگونه بود در مسند ریاست کمسیون کشاورزی و محیط زیست مجلس نبودیم.

عباس رجایی افزود: اکو سیستم محیط، اکو سیستمی پیوسته است و این شرکت چه در 6 دهم کیلومتر مربع برداشت سولفات سدیم را انجام دهد چه در کل آن فرقی نمی کند چرا که آسیب وارده به اکو سیستم قابل جبران نیست.

وی با بیان این که ما نمی گوئیم شما منشاء ریزگردها هستید گفت: جاده ارتباطی که این شرکت در دل تالاب ایجاد کرده و باعث شده تا قسمت شرقی از غربی تالاب جدا شود باعث شده تا با حرکت کامیونها هر روز میزان قابل توجهی گرد و غبار در فضا رها شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش این شرکت در کاهش منابع آبی تالاب گفت: اگر این مسئله از سوی مدیران شرکت رد می شود چرا باید در قسمت غربی تالاب که کار برداشت صورت می کیرد آب نباشد در سمت دیگر آب وجود داشته باشد؟؟

رجایی همچنین با اشاره به باطله های این شرکت گفت: رها سازی باطله ها در دل کویر جیران پذیر نیست و متاسفانه هیچ کاری در خصوص این مهم از سوی مدیران صورت نگرفته است.

وی از بین رفتن تنوع زیستی، بهم ریختن شیب تالاب، افزایش تبخیر آب تالاب و ... را از دیگر تاثیرات منفی فعالیت این واحد تولیدی در تالاب میقان برشمرد و گفت: مردم اراک تا چه زمانی باید تاوان یک تصمیم اشتباه را در 25 سال گذشته بدهند؟

صدای کسی برای مرگ تالاب میقان در نمی آید

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در ادامه با اشاره به سرنوشت تلخ تالابهای بین المللی ایران اعم از هامون، جازموریان، ارومیه و... گفت: هر روز در مجلس تلاش می کنیم برای جبران خسارات وارده بر تالابهای بین المللی که هر یک بر اثر بی توجهی ها به این روز گرفتار شده اند کاری انجام دهیم آنوقت در بغل گوش خودمان تالابی به بزرگی میقان در حال مرگ است و کسی صدایش در نمی آید.

رجایی ادامه داد: امروز برای نجات ارومیه کشاورزی منطقه را تعطیل می کنند آنوقت در اراک بخاطر استخراج سولفات سدیم تالاب میقان را قربانی می کنند.

وی افزود: امروز هزینه بسیاری برای واردات گندم، بنزین و ..... حاضریم بپردازیم، سولفات سدیم هم می تواند یکی از اقلام وارداتی باشد. هیچ خسارتی بدتر از از بین رفتن تالاب میقان نیست.

نماینده مردم ارک، کمیجان و خنداب رسما اعلام کرد اگر محیط زیست و استاندار نمی توانند درب کارخانه فوق را ببندند من خودم با استفاده از قدرت حقوقی که دارم این کار را انجام می دهم.

وی گفت: من از قدرتم به نفع مردم استفاده می کنم و اجازه نمی دهم کارخانه ای که سودش در جیب استان سمنان می رود در اراک اینگونه فعالیت کند.

رجایی تاکید کرد: از امروز نه به عنوان یک اراکی که به عنوان یک مسئول زیست محیطی کشور اجازه نمی دهم واحد صنعتی فوق در این شهر فعالیتی داشته باشد مگر مدیرانش پای میز مذاکره توقعات مسئولان استان مرکزی را تامین کنند.

وی یادآور شد: امروز به واسطه حضور و فعالیت صنایع ملی بزرگ که هیچ نقشی در تولید ثروت اراک ندارند چرا که دفاترشان در اراک نیست هوای اراک گرمتر و بارشهای خوب این شهر از جامد به مایع تبدیل شده است.

اجازه نمی دهیم مسائل زیست محیطی شهرمان لگدمال تصمیمات مسئولان شود

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب تاکید کرد: اگر مسئولان استان این کارخانه را نبندند با سازمانهای مردم نهاد شهرم به آنجا رفته و تعطیلش می کنیم چرا که اجازه نمی دهیم مسائل زیست محیطی شهرمان لگدمال تصمیمات مسئولان شود.

مدیرعامل شرکت املاح ایران ضمن مخالفت با اظهارنظرات کارشناسی صورت گرفته گفت: این مطالعات علمی نیست.

ساداتی افزود: مدیران استان کمیته ای تخصصی تشکیل دهند و منشا ذرات معلق را پیدا کنند چرا که شرکت املاح معدنی ایران عامل آن نیست.

وی همچنین در خصوص جاده دسترسی احداثی در دل تالاب گفت: ما نمی دانیم باید چه کرد شما راهکار بدهید شرکت املاح ایران اجرایی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت املاح معدنی ایران با بیان این که این شرکت تنها واحد تولید انحصاری سولفات سدیم در ایران است گفت: شرکت املاح معدنی ایران 190 هزار تن از مجموع 300 هزار تن نیاز کشور را در این حوزه تولید می کند و نباید با آن اینگونه برخورد شود.

ساداتی درادامه از کویر میقان به عنوان جای گرد و غبار در واژه نامه های فارسی یاد کرد و گفت: مواد معدنی استخراجی 40 تا 45 درصد رطوبت دارند و نقشی در تولید ذرات ندارند.

شرکت تنها مجوز برداشت از هشت کیلومتر مربع را دارد

وی با اشاره به وسعت 250 کیلومتری کویر میقان گفت: ما تنها مجوز برداشت از هشت کیلومتر مربع را داریم و در 25 سال اخیر از 6 دهم درصد آن برداشت کرده ایم.

مدیرعامل شرکت املاح معدنی ایران با بیان اینکه کارخانه اش طبق استانداردهای اروپایی ساخته شده افزود: هر سه ماه یک بار از محیط زیست کار پایش آلودگی صورت می گیرد و تاکنون مشکلی اعلام نشده است.

باطله ها هیدورولوژی تالاب را بر هم ریخته

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به نقش شرکت املاح معدنی ایران در تغییر اکوسیستم تالاب میقان افزود: اثرات و پیامدهای شرکت املاح معدنی بر تالاب میقان مشخص است این در حالیست که علیرغم برگزاری جلسات متعدد متاسفانه قدمی در جهت رفع مشکلات از سوی شرکت فوق صورت نگرفته است.

امیر انصاری ادامه داد: کاهش فعالیت معدن از سال 86 و مخالفت با طرح توسعه آن از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای جلوگیری از تخریب بیش از حد تالاب میقان توسط این شرکت بوده است.

وی با اشاره به ایجاد جاده دسترسی در دل تالاب گفت: برای جلوگیری از مشکلات زیست محیطی مقرر بود این شرکت نسبت به ایجاد کانالهایی در زیر جاده اقدام کند که تا کنون چهار کانال ایجاد کرده این درحالیست که باید تعداد کانالها به 10 کانال افزایش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در ادامه از تخلیه باطله ها در دل تالاب اظهار نگرانی کرد و گفت: این باطله ها هیدورلوژی تالاب را بر هم ریخته است و باید به حوضچه های معدنی برگردد.

ذرات معلق کویر به واسطه برداتشهای بیرویه سولفات سدیم هر روز نفس کشیدن را بر مردم اراک و اهالی روستاهای اطراف کویر میقان تنگ تر می کند شرکتی که پول و درآمد حاصل از فعالیت آن به سمنان می روند و ذرات گرد و غبار ناشی از آن به خلق مردم اراک می شود و حالا این تصمیم وزیران است که کویر میقان اراک نیز به سرنوشت دریاچه ارومیه مبتلا نشود.

کد خبر 2283319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha