۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۲۹

موسوی تاکید کرد؛

چالشهای منابع آب رودخانه زرینه رود بررسی شود/ رفع خلا موجود بین توان تامین آب و شدت تقاضا

چالشهای منابع آب رودخانه زرینه رود بررسی شود/ رفع خلا موجود بین توان تامین آب و شدت تقاضا

ارومیه- خبرگاری مهر:مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران، بر لزوم بررسی چالشهای منابع آب رودخانه زرینه رود در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مرتضی موسوی صبح یکشنبه در نخستین نشست مدیریت به هم‌ پیوسته منابع آب حوضه آبریز رودخانه زرینه‌‌ رود خواستار تدوین مبانی همکاری مشترک و تشکیل کمیته کارشناسی برای تحلیل چالشها و ارائه برنامه و راهکار مربوط به مدیریت منابع آب در این حوضه آبریز شد.

وی اظهار داشت: تحلیل آمارهای دراز مدت بارش و روان آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که آورد رودخانه‌ های این حوضه آبریز در سال‌ های قبل کاهش شدیدی داشته است.

مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه عنوان کرد: خلا موجود بین توان تامین آب و شدت تقاضا می بایست با هماهنگی و همکاری شرکتهای آب منطقه ای استانهای ذینفع در رودخانه زرینه‌ رود مدیریت شود و از بروز تعارضات پیشگیری شود.

موسوی ضمن تاکید بر استمرار نشست‌های مشابه افزود: چالش‌های مربوط به منابع آب در رودخانه زرینه ‌رود باید در جلسات کارشناسی بررسی شده و به راهکارهای اجرایی مناسب که مورد توافق تمامی ذینفعان باشد، ختم شود.

مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران، ایجاد مبانی همکاری، تجزیه و تحلیل مسائل بر اساس شرایط محلی، تهیه برنامه، اجرا،‌ پایش و ارزشیابی را جز وظایف این دفتر دانست.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، نیز در این نشست بر لزوم همکاری و همراهی شرکت‌های آب منطقه‌ای ذینفع در رودخانه زرینه‌رود برای مدیریت منابع آب در این رودخانه تاکید کرد.

افشین امیرپور دیلمی گفت: توسعه در سالهای گذشته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، عمدتا ناپایدار بوده و چالش‌های اخیر را در این حوضه آبریز سبب شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکتی آب منطقه ای آذربایجان شرقی هم در این نشست ادامه داد: بهبود مدیریت بهره‌ برداری و نگهداری از شبکه آبیاری و زهکشی زرینه‌ رود به عنوان مهم ترین سامانه در پایین دست روخانه اهمیت زیادی دارد.

مجتبی جلیل ‌زاده افزود: شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی آمادگی دارد در فرآیند بهبود مدیریت بهره‌برداری و نگهداری از شبکه آبیاری و زهکشی زرینه‌رود مشارکت کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکتی آب منطقه ای کردستان نیز در این جلسه طی گزارشی با اعلام میزان تولید آب استان کردستان، سهم آب تعیین شده برای برداشت در این حوضه و مهم خواندن همکاری در مدیریت یکپارچه منابع آب در حوضه آبریز رودخانه زرینه‌رود، به چالشهای مطرح شده در خصوص برداشتهای حاشیه سد بوکان اشاره کرد.

پدرام لعلی اظهارداشت: کنترل برداشت‌ها در حاشیه سد بوکان با وجود کمبود اعتبارات تعادل بخشی با جدیت تمام توسط شرکت آب منطقه‌ای کردستان دنبال می‌شود.

کد خبر 2284342

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha