۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۱۶

شیخی:

پژوهش در باب ایثار و شهادت باید کاربردی باشد/ هدف از جنگ نرم تضعیف سرمایه اجتماعی است

پژوهش در باب ایثار و شهادت باید کاربردی باشد/ هدف از جنگ نرم تضعیف سرمایه اجتماعی است

اراک – خبرگزاری مهر: معاون پژوهشی ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید استان مرکزی گفت: مطالعه و پژوهش در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت باید در جامعه عملی و کاربردی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عزیزالله شیخی  ظهر یکشنبه در نشست علمی پژوهشی ایثار و شهادت افزود: تفکر و دیدگاه علمی و پژوهشی از ابتدا در سازمان بنیاد شهید وجود داشته است و سنگ بنای آن بطور رسمی از سال 73 گذاشته شده است تا از حضور و همکاری اساتید و پژوهشگران برجسته در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده شود.

وی با بیان اینکه تغییرات سریع دنیای امروز در سایه مطالعات علمی و پژوهشی صورت می گیرد، اظهار کرد: در دنیای امروز سرعت تغییرات لحظه ای است و اگر در این خصوص برنامه ریزی صحیح نشود نمی توان حرکت رو به جلو داشت و به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت رسید.

شیخی ادامه داد: برگزاری چنین نشست های علمی و پژو هشی در راستای نیل به اهداف در زمینه برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت و همچنین کاربردی و عملیاتی کردن آن در سطح جامعه است

وی با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه گفت: در این زمینه نشست های تخصصی برگزار می شود و از مراکز علمی و دانشگاهی می خواهیم تا بنیاد شهید را در پیشبرد اهدافش در این حوزه یاری کنند.

شیخی خاطرنشان کرد: تمام توان در بخش مطالعاتی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیل به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت و همچینین معرفی و پیاده کردن آن در سطح جامعه است تا این فرهنگ کمرنگ نشود.

معاون پژوهشی ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید استان مرکزی تاکید کرد: باید دانشجویان، استادان و سازمان های مختلف با مسئله ایثار و شهادت بعنوان فرهنگی غنی درگیر و مطالعات خود را به این سمت ببرند.

کاربردی نشدن پژوهش نشانه ضعف پژوهش است

شیخی با بیان اینکه کاربردی نشدن پژوهش نشانه ضعف پژوهش است، ادامه داد: مسائل، موضوعات و دغدغه های بسیاری در زمینه ایثار و شهادت است که مورد مطالعه قرار نگرفته است، اگر سازمان یا ارگانی به دنبال ورود به این حوزه است باید ابتدا زمینه را برای عملیاتی شدن آن فراهم کند تا نتیجه و بازده آن را در جامعه ببیند.

وی با اشاره به گستردگی جامعه هدف ایثار و شهادت، یادآور شد: بیش از شش هزار شهید در استان وجود دارد که تنها اگر خانواده آن ها در نظر گرفته شود، جامعه هدف چند ده هزار می شود که با احتساب خانواده های جانبازان و آزادگان بیشتر نیز می شود و همچنین هم اکنون بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران از خانواده ایثارگران است.

شیخی با بیان اینکه نگاه به  حوزه فرهنگ و شهادت باید در سازمان ها و ارگان ها ویژه تر شود، تصریح کرد: دستگاه های متولی می توانند در این زمینه سیاست گذاری و برنامه ریزی داشته باشند و حتی در ارزیابی های خود آیتمی بنام ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز قرار دهند تا این فرهنگ بسط و توسعه یابد.

وی ادامه داد: حضور فعال در این نشست ها و بیان دیدگاه و نظرها راه را برای  همفکری، همکاری و نقد سازنده مهیا و موجب مرتفع شدن مشکلات و کاستی ها در این بخش می شود.

شیخی با اشاره به توانمندی و خلاقیت پژوهشگران ایرانی گفت: سازمان بنیاد شهید از مقالات و پژوهش ها در این زمینه حمایت می کند و در بخش انتشار مقالات و کتاب پشتیبان محققان و پژوهشگران خواهد بود.

در ادامه این نشست یکی از پژوهشگران و مدرس دانشگاه گفت: در زمینه پژوهش در باب مطالبات فرهنگی جنگ، مطالعات کاربردی در قیاس با مطالعات کمی و آماری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

جنگ و انقلاب مردم یک کشور را بطور فراگیر تحت تاثیر قرار می دهد

مجید سعادت زاده افزود: جنگ و انقلاب پدیده ای اجتماعی است که مردم یک کشور را بطور فراگیر تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین جامعه هدف در این حوزه به گستردگی مردمان یک کشور است.

وی با اشاره به درگیری چندین نسل در وقوع یک انقلاب و یا جنگ، اظهار کرد: تحلیل روایت، گفتمان، تحلیل محتوا و فرا تحلیل در زمینه آثار به جا مانده از جنگ یکی از روش های مطالعه در این بخش است.

سعادت زاده تاکید کرد: در زمینه جنگ و فرهنگ آن باید مطالعات به سوی مطالعات پس رویدادی برود زیرا جنگ با تمام تاثیرات اقتصادی، سیاسی واجتماعی در دوره خود دیگر به پایان رسیده و  حالا این آثار و روایات به جا مانده است که معرف آن است.

این مدرس دانشگاه بررسی فرهنگ ایثار و شهادت را در دوبُعد عنوان و افزود: این حوزه باید در دو بعد مجزای قبل از واقعه یعنی انگیزه حضور در جنگ و بعد از واقعه آثار به جا مانده از شهید بررسی شود.

سعادت زاده ادامه داد: آگاهی و اطلاع از انگیزه حضور در جنگ، عوامل اجتماعی موثر بر این تصمیم، آثار اجتماعی و انسانی به جا مانده از جنگ چون خانواده ایثارگران همگی در تحقیق در این زمینه موثر است.

وی با بیان اینکه  زبان هنر، زبانی گویا است، ابراز کرد: آگاهی به این مسائل و انتقال آن ها بعنوان مفاهیم در گرو نگاه زیبا شناسانه به جنگ است، یعنی سئوال های نسل جدید با زبانی گویا چون هنر پاسخ داده شود تا تاثیر گذارتر باشد.

سعادت زاده ادامه داد: استفاده از زبان هنر در بحث زیبایی شناسی، آگاهی دادن، آموزش و تغییر بینش بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه مطالعه باید از ابعاد مختلف بررسی شود، گفت: استفاده از رسانه در انتقال مفاهیم، استفاده از جامعه شناسی هنر و رشته های میان حوزه ای چون جمعیت شناسی، روانشناسی و اقتصاد مسائلی است که بسیار مهم است.

ورود به مسائل جدیدتر در حوزه جنگ کمتر به آن توجه شده است

این پژوهشگر جوان تاکید کرد: ورود به مسائل جدیدتری در حوزه جنگ چون زنان و جنگ و یا ایثارگران و سالمندی دغد غه هایی که کمتر به آن توجه شده است.

سعادت زاده  اضافه کرد: در بحث جامعه شناسی مدرن یکی از مولفه های بسیار مهم سرمایه اجتماعی است، زیرا سرمایه اجتماعی موتور محرک توسعه یافتگی و نماد اعتماد، فداکاری و پذیرش دیگری در جامعه است.

وی تاکید کرد: فداکاری و شهادت اوج سرمایه اجتماعی است بنابراین نگاه درست به آن در زمینه ایثار و شهادت بسیار مهم است.

سعادت زاده تاکید کرد: نگاه به ایجاد سرمایه اجتماعی در دوران جنگ، عوامل تقویت آن، وضعیت این سرمایه در حال حاضر، تمامی یک پروژه بزرگ است که نیاز به مطالعه و پژوهش مفصل دارد.

وی گفت: به نظر می رسد جامعه فعلی ما نسبت به دوران جنگ دارای ضعف سرمایه اجتماعی است و روحیه از خودگذشتگی، تعاون و اعتماد به یکدیگر کمتر شده است.

نگاه جدید به جنگ و تاثیر تکنولوژی در آن

سعادت زاده نگاه جدید به جنگ و تاثیر تکنولوژی در آن را برای مطالعات این بخش بسیار مهم عنوان و گفت: در دنیای مدرن جنگ از حیطه انسانی خارج شده است و وارد عرصه ارتباطات با نام جنگ نرم و جنگ سایبری شده است.

این مدرس دانشگاه افزود: نقطه هدف جنگ نرم، تغییر فرهنگ یک جامعه است به طوریکه بر تضعیف انسجام و همبستگی اجتماعی و تقویت روحیه بی اعتمادی و بی اعتنایی استوار است به حدی که دیگر افراد یک کشور سرنوشت کشورشان برایشان مهم نباشد و در واقع تضعیف سرمایه اجتماعی در این جنگ مدنظر است.

وی فرهنگ جنگ و جهان بینی را در ارتباط تنگاتنگ عنوان و ادامه داد: نداشتن پاسخ روشن برای نسل جدید در زمینه شهید و شهادت مسئله دیگر است، اینکه هنوز از لحاظ باور شناختی و زبان معنایی در انتقال مفاهیم عاجز هستیم.

سعادت زاده تاکید کرد: در تمام مطالعات بخش جنگ باید به حوزه جنگ و باورهای دینی نیز اشاره کرد، زیرا کار نکردن در این بخش باعث می شود که فرقه های انحرافی از فرهنگ ایثار و شهادت به نفع خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: نگاه زیبا شناسی به جنگ و همچنین آسیب شناسی کمرنگ شدن روحیه فداکاری در جامعه امروز با توجه به تاثیرات تکنولوژی، فرقه های انحرافی و... تمامی در حوزه مطالعات و تحقیق در بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مهم است.

کد خبر 2284697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha