۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۰۹

مقیمی:

فرسودگی ماشین آلات دست صنعتگران استان مرکزی را بسته است

فرسودگی ماشین آلات دست صنعتگران استان مرکزی را بسته است

اراک – خبرگزاری مهر: استاندار استان مرکزی نوسازی ماشین آلات صنعتی استان را از اولویت های بخش صنعت عنوان کرد و گفت: فرسودگی ماشین آلات صنعتی در استان، دست صنعتگران استان مرکزی را بسته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین مقیمی ظهر سه شنبه با بیان این مطلب در کارگروه اقتصادی و تولیدی استان مرکزی افزود: عمده کارخانجات بخش صنعت استان مرکزی با سابقه طولانی 50 ساله در این استان مشغول بوده و قدمت طولانی و فرسودگی ماشین آلات آن امروز دست و پای صنعتگران را در بازارهای رقابتی بسته است.

وی ادامه داد: فرسودگی ماشین آلات بخش صنعت و عدم همخوانی آن با توسعه تکنولوژی امروز در دنیا موجبات عقب ماندگی و ناکامی صنایع قدیمی را فراهم کرده و اجازه حضور قدرتمند آنها را در این بخش می گیرد.

استاندار استان مرکزی گفت: امروز ما در استان مرکزی با حجم عظیمی از ماشین آلات صنعتی قدیمی مواجه ایم و توجه به نوسازی این ناوگان باید در کنار ایجاد واحدهای صنعتی جدید در دستور کار مدیران ذیربط قرار بگیرد تا بتوانیم از ظرفیت تولیدی و سابقه طولانی کارخانجات در بخش صنعت نهایت بهره را ببریم.

مجموعه مدیران دولتی تنها می توانند در بخش سیاستگذاری و برنامه ریزی اقدام کنند

مقیمی در ادامه با بیان این که مجموعه مدیران دولتی تنها می توانند در بخش سیاستگذاری و برنامه ریزی اقدام کنند از فعالین بخش صنعت استان خواست تا با اولویت بندی نوسازی ماشی آلات صنعتی وی را در راستای رفع موانع پیش روی این بخش یاری رساند.

وی تاکید کرد: باید با مشخص شدن اولویتهای نوسازی بخش صنعت زمینه بهره مندی صنایع از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی کشور فراهم کرد.

استاندار استان مرکزی در ادامه با اشاره به وضعیت صنعتی و تولیدی شهرستان های ساوه و زرندیه بیان داشت: ساوه و زرندیه به واسطه برخورداری از ظرفیت های صنعتی و تولیدی در بخشهای صنعت و کشاورزی از اهمیت ویژه و شاخصی در مجموع استان مرکزی برخوردارند و توسعه سرمایه گذاری در بخشهای تولیدی و کشاورزی از اولویت های مهم استان در این 2 شهرستان است.

مقیمی با تاکید بر ضرورت برگزاری کارگروه های اقتصادی و تولیدی به ریاست فرمانداران دوشهرستان گفت: در صورت نیاز و با توجه به حساسیت موقعیت اقتصادی و تولیدی این دو شهرستان مدیران استانی نیز موظف به حضور در جلسات خواهند بود.

وی همچنین با اشاره به موقعیت ویژه فرمانداری ساوه و شخصیت حقوقی فرماندار این شهرستان گفت: تصمیمات فرماندار شهرستان ساوه حکم تصمیمات استاندار را دارد و لازم الاجراست.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت اختصاص بودجه ای برای نوسازی ماشین آلات صنایع گفت: متاسفانه تاکنون بودجه ای در قالب نوسازی ماشین آلات صنایع قدیمی به استان تخصیص نیافته این در حالیست که صنایع قدیمی برای ادامه فعالیت اقتصادی و حضور در بازارهای بین المللی نیازمند این اعتبارات هستند.

نعمتی ادامه داد: نوسازی ماشین آلات فرسوده بخش صنعت که در زیر مجموعه سرمایه ثابت واحدهای صنعتی قرار می گیرد باید به جد از سوی مسئولان مورد پیگیری قرار گیرد تا بتوانیم با تعریف ردیف بودجه ای یا تخصیص تسهیلات صنایع را در راستای نوسازی ناوگان خویش یاری کنیم.

بسیاری از کارخانجات صنعتی استان مرکزی به روز نیست

معاون صنعتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به فرسودگی ماشی آلات صنعتی واحدهای تولیدی گفت: بسیاری از کارخانجات صنعتی استان مرکزی به روز نیست و باید برای به روز کردن این واحدهای اعتبارات قابل توجهی به استان تخصیص یابد.

مسعود بختیار ادامه داد: نقدینگی مشکل دیگر واحدهای تولیدی و صنعتی استان مرکزی است که خاص این استان نبوده و تحت تاثیر عواملی چون شرایط اقتصادی حاکم بر کشور پیش روی صنعت کشور قرار گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و تزریق بخشی از درآمد ناشی از هدفمندی به بخش صنعت از حجم بار مشکلات وارده بر این بخش کاسته شود.

مدیر شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی نیز در این نشست از تخصیص اعتبارات نوسازی ماشین آلات صنعتی واحدهای تولیدی به صنایع کوچک خبر داد و گفت: در این راستا تا کنون تسهیلات خوبی تا سقف 200 میلیون تومان به صنایع کوچک استان تخصیص یافته است.

عمر ماشین آلات صنعتی ساوه حداقل 30 سال است

نماینده بخش صنعت در ساوه نیز گفت: حداقل عمر ماشین آلات صنعت شهرستان ساوه 30 سال است و این قدمت باعث شده تا نتوانیم با ظرفیت تولیدی واقعی کار کنیم.

نعمت الله احمدی با بیان این که در کشورهای توسعه یافته هر سه سال یکبار ماشین آلات صنعتی خود را تعویض می کنند گفت: حتی اگر ما بتوانیم از این ماشین آلات دست دوم فرسوده هم استفاده کنیم بسیار وضع بهتری به نسبت الان خواهیم داشت.

وی افزود: دستگاه های صنعتی ما آنقدر جوشکاری و لحیم کاری شده اند که دیگر قدرت تولید و رقابت را ندارند.

این نماینده بخش صنعت در ادامه از نبود سرمایه در گردش در واحدهای تولیدی و صنعتی به عنوان مشکل بزرگ واحدهای تولیدی یاد کرد و گفت: شرایط سخت اقتصادی در سالهای گذشته دیگر سرمایه در گردی برای واحدهای تولیدی باقی نگذاشته که بتواند از این طریق مشکلاتش را حل کند.

احمدی گفت: نبود سرمایه در گردش در کنار بالارفتن قیمت تمام شده کالاهای تولیدی بخاطر افزایش قیمت حاملهای انرژی و افزایش 30 درصدی حقوق سنگ دیگری است که پیش روی صنعتگران قرار دارد و توان رقابت با صنایع خارجی را از ما گرفته است.

وی در ادامه به اقدام عجیب برخی صنایع کشور در فروش تولیدات داخلی خود با قیمت ارز آزاد اشاره کرد و گفت: برخی صنایع از جمله صنعت مس کشور علیرغم استخراج مواد معدنی داخلی و تولید در داخل کشور محصولات تولیدی خود را با دلار آزاد می فروشند که این مسئله برای صنعتگران چالشهای بسیاری را بدنبال دارد.

جنس قاچاق در کشور بیداد می کند

این فعال بخش صنعت استان مرکزی در ادامه از وفور جنس قاچاق در کشور گلایه کرد و گفت: جنس قاچاق در کشور بیداد می کند و کسی پاسخگو نیست.

احمدی کم اظهاری وارد کنندگان در گمرک را یکی از علل اصلی افزایش جنس قاچاق در کشور برشمرد و گفت: افراد خاطی از یک سو حقوق دولت را نمی پردازند در ازای واردات بسیار خود از سوی دیگر بازار داخلی را با اجناس قاچاق و غیر استاندارد خویش برهم می ریزند.

کد خبر 2286218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha