۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۱۰

گزارش تصویری - تشریحی/

کشاورزی دیم در گلوی قطب حبوبات لرستان گیر کرد/ آبی که روی سفره کشاورزان نرسید

کشاورزی دیم در گلوی قطب حبوبات لرستان گیر کرد/ آبی که روی سفره کشاورزان نرسید

نورآباد - خبرگزاري مهر: کشاورزی دیم در قطب حبوبات لرستان و انتظار 10 ساله برای بهره برداری از ایستگاههای پمپاژ آب، روایت استان پرآبی است که مایه حیات نتوانسته گلهای سفره کشاورزان را شکوفا کند و به معیشت بهره برداران این بخش رونق دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان دلفان با توليد سالانه 200 هزار تن انواع محصولات كشاورزي يكي از قطب هاي مهم كشاورزي در استان لرستان به شمار مي رود.

اين شهرستان رتبه نخست توليد حبوبات را در استان لرستان دارد به طوريكه سالانه بيش از 40 هزار تن نخود در اين شهرستان توليد مي شود. همچنین دلفان با توليد سالانه 100 هزار تن گندم و جو از مهمترين توليد كنندگان اين محصولات در استان لرستان به شمار مي رود.

شغل عمده مردم اين شهرستان كشاورزي و دامداري است اما به سبب ديم بودن اكثر اراضي آن و سنتي بودن كشاورزي راندمان توليد در اين شهرستان بسيار كم است و كشاورزان نمي توانند دسترنج واقعي خود را به دست آورند.

شهرستان دلفان داراي 120 هزار هكتار اراضي كشاورزي است كه تنها 15 درصد از اراضي آن آبي است و مابقي بصورت ديم كشت مي شود.

يكي از طرح هاي مهم تامين آب در شهرستان دلفان ايستگاه پمپاژ آب اسماعيل آباد است كه عمليات اجرايي آن در سال 84 آغاز شده اما تاكنون به بهره برداري نرسيده است.

اين طرح با هدف آبي كردن هزار و 300 هكتار از اراضي ديم روستاهاي شريف آباد، اسماعيل آباد ، اكبر آباد و سراب داود آغاز شد و اين در حالي است كه اراضي كشاورزي اين روستاها از اراضي مرغوب كشاورزي است اما نبود آب كافي براي اين اراضي موجب شده كه به نحو مطلوب از آن استفاده نشود.

يكي از كشاورزان منطقه به مهر مي گويد: متاسفانه چندين سال است كه اين ايستگاه نيمه كاره رها شده است و اين در حاليست كه زمين هاي كشاورزي ما تشنه هستند و نياز به آب كافي دارند.

علي نيازي ادامه می دهد: اين شهرستان نه شهرك صنعتي و نه اشتغالزايي خوبي دارد و تنها اميد ما به شغل كشاورزي است كه متاسفانه به دليل كم آبي نمي توانيم از آن استفاده كنيم.

يكي ديگر از كشاورزان در گفتگو با مهر عنوان می کند: اكثر زمين هاي اين منطقه به صورت ديم هستند كه در صورت آبي شدن آن ما كشاورزان مي توانيم در طول سال چندين بار كاشت و برداشت داشته باشيم و مشكلات مالي زندگيمان تا حدودي حل شود.

بابامراد اسماعيلي می افزاید: متاسفانه اين ايستگاه هر بار به يك پيمانكار داده مي شود و با گذشت چندين سال همچنان نيمه كاره رها شده است.

رئيس جهاد كشاورزي شهرستان دلفان نيز معتقد است در صورت به بهره برداري رسيدن اين ايستگاه بخش مهمي از مشكلات كشاورزان اين منطقه حل خواهد شد و مي گويد: سالانه اين شهرستان شاهد افزايش عملكرد اراضي منطقه تا سه هزار تن محصولات توليدي خواهيم بود.

جواد احمد پور یادآور می شود: ايستگاه آب اسماعيل آباد مي تواند در صورت بهره برداري منجر به درآمدزایی بالغ بر 3 ميليارد تومان برای كشاورزان منطقه خواهد شد.

رئيس منابع آب شهرستان دلفان نيز در اين باره مي گويد: فاز اول اين طرح كه شامل خود ايستگاه و بند انحرافي است به صورت 100 درصد تكميل شده و تست هاي مورد نياز نيز بر روي آن انجام شده است.

طهماسي بیان می کند: فاز دوم اين پروژه كه شامل خطوط انتقال است تنها خط انتقال يك آن انجام شده است و خط انتقال دوم آن به علت نبود اعتبار متوقف شده است و برآوردي نيز كه براي تكميل خط انتقال دوم آن در نظر گرفته شده است مبلغي بالغ بر 40 ميليارد ريال بود که به علت نبود اعتبار هم اكنون ادامه طرح متوقف شده است.

فرماندار دلفان نيز اعتبار مورد نياز براي خط انتقال دوم تا ايستگاه مزارع را 40 ميليارد ريال عنوان مي كند و مي گويد: همچنين خطوط درون مزرعه اي نيز نياز به اعتباري بالغ بر 50 ميليارد ريال دارد كه در مجموع براي تكميل اين پروژه 90 ميليارد ريال اعتبار نياز است كه اميدواريم مسئولان نسبت به تامين آن اقدام كنند.

علي باقري ادامه می دهد: راه اندازي اين ايستگاهنقش مهمي در اشتغالزايي مردم اين منطقه دارد كه به جهتي اولويت اول اشتغال مردم منطقه كشاورزي است و درآمد 80 درصد آنان از اين راه بدست مي آيد، تامين اعتبار اين ايستگاه مي تواند در درآمد سرانه اين شهرستان موثر باشد.

بنابر این گزارش طرح ايستگاه آب اسماعيل آباد شامل چهار مرحله ايستگاه تلمبه زني، خط انتقال، شبكه فرعي و آبياري باراني است كه تاكنون تنها طرح ايستگاه تلمبه زني آن در شهريور ماه 88 به بهره برداري رسيده است.

به هر حال تامين آب مورد نياز طرح هاي تامين آب در شهرستان دلفان ضرورتي انكار ناپذير است كه بايستي در اولويت كاري مسئولان استاني قرار گيرد تا شاهد رونق كشاورزي و ايجاد اشتغال پايدار در منطقه باشيم.

......................

گزارش و عکس: مصطفی معظمی گودرزی

کد خبر 2289263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha