۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۰۹

مناقشه بر سر انتخاب غرفه برتر کودک ونوجوان؛

نوشتیم«ویدا» خواندند«طلایی»/ باید دید رای کدام کمیته چربیده است

نوشتیم«ویدا» خواندند«طلایی»/ باید دید رای کدام کمیته چربیده است

غرفه انتشارات طلایی، امسال به عنوان غرفه برتر بخش کودک و نوجوان شناخته شد و واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت. مسئول بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران گفت: ما نوشتیم«ویدا» نمی‌دانم چرا «طلایی» خوانده شد. مدیر کمیته انتخاب غرفه برتر هم معتقد است کمیته‌های مختلفی نظر خود را مطرح می‌کنند، باید دید رای کدام یک بر دیگران چربیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امسال و در بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران، غرفه انتشارات طلایی به عنوان غرفه برتر بخش کودک و نوجوان شناخته شد و واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت. برزو سریزدی، مسئول بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، به این‌که کمیته ناشران داخلی برگه‌ای را در اختیار انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان گذاشت تا غرفه برتر را انتخاب کنند، اشاره و بیان کرد: کمیته ناشران داخلی، برگه‌ها را در اختیار ما به عنوان اعضای انجمن فرهنگی و نمایندگان وزارت ارشاد گذاشت تا بهترین غرفه را انتخاب کنیم. جالب این‌که هر دو بر غرفه نشر ویدا اتفاق نظر داشتیم به جهت غرفه‌آرایی و امکانات ویژه‌ای که در اختیار مخاطب گذاشته بود و تعداد کتاب‌های چاپ اولی که داشت و تخفیف مبتکرانه‌ای که در نظر گرفته بود( 50 درصد خرید را کتاب تخفیف بگیرید) حتی عبدالعظیم فریدون، رئیس انجمن فرهنگی ناشران کودک از من خواست یک صورت‌جلسه مشترک با وزارت ارشاد بنویسیم و ویدا را معرفی کنیم.

او در ادامه بیان کرد: یک شب به پایان نمایشگاه کتاب تهران، آقای احمد کمالی‌نژاد، رئیس کمیته ناشران داخلی به من خبر داد که غرفه انتشارات طلایی برگزیده شده و من هنوز در شگفتم چطور این غرفه را انتخاب کرده‌اند. وقتی اولویت پنجاهم نمایندگان و کارشناسان ارشاد در سالن کودک و همچنین انجمن فرهنگی ناشران، غرفه طلایی نبوده است. اولویت نخست ما «ویدا»، دوم «پیدایش» و سوم«مبتکران» بود.

سریزدی با بیان اینکه حتی خود کاظم طلایی مدیر انتشارات طلایی هم از این انتخاب شگفت‌زده شده است گفت: «حاجی طلایی تماس گرفت و گفت، دکور من از 5 سال پیش تا به حال تغییر نکرده؛ عنوان تازه‌ای هم از انتشارات طلایی راهی بازار نشر نشده است؛ پس به چه علت مرا غرفه برتر بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب دانسته‌اند؟!»

مسئول بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران گفت: خوشبختانه مدیر نشر طلایی، منصف و منطقی است. داور جشنواره‌های مختلف کودک و نوجوان بوده و معیارهای داوری را می‌شناسد به همین خاطر از انتشار غرفه خود، متعجب شده بود. در هر حال نه ما و نه ارشاد، هرگز انتخابشان غرفه طلایی به عنوان غرفه برتر بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران نبوده است.

هر کمیته رای خود را دارد

هادی خورشاهیان، نویسنده و به گفته سریزدی، یکی از نمایندگان وزارت ارشاد در سالن کودک و نوجوان بوده است. خورشاهیان با اشاره به این‌که چند کمیته از جمله کمیته اجرایی، محتوایی و... غرفه‌های مختلف را ارزیابی و نظر خود را ارائه مخی‌کردند گفت: من جزو کمیته محتوایی بودم و یک رای از چند رای با من بود. ضمن این‌که واحد مستقلی به نام انتخاب غرفه برتر هم وجود داشت.

ابوالفضل عربشاهی، مدیر کمیته انتخاب غرفه برتر نیز در پاسخ به این‌که انجمن فرهنگی ناشران،«ویدا» را به عنوان نشر برتر انتخاب کرده بوده و غرفه طلایی، به گفته خودشان، انتخاب پنجاهمشان هم نبوده است گفت: در وزارت ارشاد یک هیئت داوری وجود دارد و داوران براساس شیوه‌نامه‌ای که به تایید معاون فرهنگی هم رسیده، غرفه برتر را انتخاب می‌کنند. معیارها، کاملا روشن است و هیچ چیز پنهانی وجود ندارد. بی‌گمان، تشکل‌های صنفی می‌توانند نظر خود را مطرح کنند ما به رای آنها احترام می‌گذاریم و درعین حال براساس شیوه‌نامه خود رفتار می‌کنیم.

او با اشاره به معیارهای ایجابی و سلبی که در گزینش غرفه برتر وجود دارد گفت: معیارهای ایجابی ما، خود به سه دسته تقسیم می‌شوند. طراحی جذاب و خلاقانه فضای غرفه، پایبندی به ضوابط و مقررات نمایشگاه و فعالیت‌های برنامه‌ای، ملاک‌های ما برای انتخاب غرفه برتر است. شیوه‌های اطلاع‌رسانی دقیق، مستقل بودن ناشر، شکل ظاهری کتاب‌ها به لحاظ قطع و جنس و رنگ، چینش کتاب‌ها در طراحی غرفه، دیدار با مخاطبان، مشارکت در اجرای برنامه‌ها، احترام به قوانین نمایشگاه و... از دیگر مواردی است که ناشران باید به آن اهمیت دهند.

عربشاهی در پاسخ به این‌که دکور و طراحی غرفه طلایی، تفاوتی با سال‌های پیش نداشت پس بر چه اساس به عنوان غرفه برتر انتخاب شده است در حالی‌که غرفه‌هایی چون ویدا، مبتکران، پیدایش، نشر شهر و... از فضایی مبتکرانه استفاده کرده بودند گفت: غرفه‌آرایی اهمیت دارد و ناشران با آرایش زیبای غرفه‌های خود 60 امتیاز از 150 امتیاز را از آن خود می‌کنند اما کمیته ناشران داخلی، اجرایی، محتوایی، هرکدام یک رای دارند. کمیته نظارت و ارزشیابی هست؛ حراست نمایشگاه، واحد رسیدگی به شکایات مردمی، امر به معروف و نهی از منکر و... هرکدام از اینها، رای و نظر خاص خود را دارند باید دید رای کدام بر دیگران چربیده است.


 

کد خبر 2290179

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha