۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۱۴

باقرزاده:

سوادآموزی به اولیای بی‌سواد دانش آموزان اولویت نهضت سوادآموزی است

سوادآموزی به اولیای بی‌سواد دانش آموزان اولویت نهضت سوادآموزی است

بجنورد - خبرگزاری مهر: معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: امسال یکی از اولویت‌های این سازمان سوادآموزی به اولیای بی‌سواد دانش آموزان است که با همکاری مدیران مدارس انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی باقرزاده فاروجی پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در این طرح 364 هزار نفر از جمعیت بی‌سواد کشور هدف گذاری شده‌اند که این تعداد تا 500 هزار نفر هم افزایش می‌یابد.

به گفته وی طرح مزبور مدرسه محور بوده و مسئولیت اجرای آن با مدیر مدرسه است و بر اساس برنامه در سال 93 در تمامی استان‌های کشور اجرا می‌شود و برای استان‌هایی که شرایط خاصی دارند نیز این مهلت یک سال دیگر هم تمدید می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات بی‌سوادی در کشور، اظهار کرد: بی‌سوادی نشانه نابرابری اجتماعی، آموزشی و فرهنگی، فقر اقتصادی و تبعیض بوده و عامل بسیاری از آسیب های اجتماعی است.

باقرزاده با اشاره به اينكه خراسان شمالي طي دو سال گذشته حركت‌هاي مناسبي در جهت ريشه كني بي سوداي در استان داشته است، افزود: با اين وجود هنوز خراسان شمالي به استاندارد مطلوب در زمینه ريشه كني بيسوادي نرسيده و از آن فاصله دارد.

وي با تاكيد بر اينكه سواد آموزی یک مسئله آموزشی نیست، تصريح كرد: مسئله سوادآموزي امروزه به عنوان معضل اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی در جامعه پديدار است و براي رفع اين معضل مشاركت هاي مردم و نهاد هاي مربوطه بيشتر از هر زمان ديگر احساس مي‌شود.

باقرزاده گفت: وجود ظرفيت نمايندگان خراسان شمالي در كميسيون‌هاي اجتماعي، برنامه و بودجه، آموزش و تحقيقات به عنوان نقطه عطفي در راستاي كاهش بيسوادي در استان به شمار مي‌ رود.

اين مسئول با بيان اينكه خراسان شمالي پس از استان سيستان و بلوچستان از لحاظ شاخص هاي بيسوادي جز محروم ترين استان هاي كشور محسوب مي شود، افزود: ارتقاء شاخص‌هاي بيسوادي در استان نيازمند عزم ملي و مديريت جهادي دستگاه هاي اجرايي است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به موانع و مشکلات موجود در بحث سواد آموزی استان گفت: بر اساس بانك اطلاعات استان در حال حاضر خراسان شمالي داراي 29 هزار بي‌سواد است.

سيدمحمد لنگري با بيان اين مطب افزود: از اين تعداد بيسواد در استان 13 هزار نفر در سال جاري جذب و آموزش هاي لازم را فرا خواهند گرفت و بيش از 16 هزار نفر نيز سال آينده تحت پوشش قرار مي گيرند.

وي برنامه ريزي جامع آموزش بي سوادان و حفظ این آموزش ها را از جمله عوامل موثر در ريشه كني بيسوادي در استان برشمرد.

مهدی مودی، معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در این جلسه با بيان اينكه در حال حاضر با 25 دستگاه اجرايي استان تفاهم نامه هايي در راستاي رفع بيسوادي منعقد شده است، افزود: مشاركت هاي دستگاه هاي اجرايي استان در راستاي ريشه كني بيسوادي در استان چشم گير بوده كه ثمره آن جذب و آموزش 8.11 درصد بيسوادان با مشارکت دستگاه هاي اجرايي است.

کد خبر 2290360

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha