۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۵۳

جنگ قدرت در آل سعود تشدید می شود؛

اهداف ملک عبدالله از عزل و نصبها؛ تلاش برای رساندن فرزندان به کرسی سلطنت

اهداف ملک عبدالله از عزل و نصبها؛ تلاش برای رساندن فرزندان به کرسی سلطنت

یک فعال سیاسی عربستانی که به سبب افشای مطالب محرمانه از مسائل پشت پرده عربستان در شبکه های اجتماعی با نام مستعار مجتهد، شهرت و هواداران زیادی به دست آورده، در تازه ترین افشاگریهای خود از تغییرات مهم در وزارت خارجه عربستان سخن گفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فردی به نام مجتهد اخیرا، تغییرات قریب الوقوع مهم در هرم قدرت عربستان را پیش بینی کرده بود که تنها چند روز پس از این پیش بینی، ملک عبدالله برخی از مقامات بلندپایه نظامی سعودی را بازنشسته و برخی دیگر را منصوب کرد.

بر اساس گزارش العالم، پایگاه خبری پاناروما الشرق الاوسط، تغییر معاون وزیر دفاع عربستان دوباره پرسشهایی را درباره ماهیت " مجتهد " در اذهان به وجود آورد چرا که مجتهدچند روز پیش در شبکه توییتر خبرهایی درباره عزل و نصب مقامات عالی رتبه این کشور منتشر کرد که این خبرها درست از آب درآمد به گونه ای که عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان چند فرمان صادر کرد که طبق برخی از این فرمانها، شاهزاده خالد بن بندر آل سعود از امارت ریاض عزل و به سمت معاون وزیر دفاع منصوب شد و شاهزاده ترکی بن عبدالله (پسر ملک عبدالله) نیز به سمت امیر ریاض منصوب شد.

مجتهد که هویت واقعی اش همچنان ناشناخته مانده است، نهم ماه می از عزل و نصب ها در وزارتخانه های مهم مانند وزارت دفاع خبر داده و گفته بود : هدف از این عزل و نصبها واگذاری وزارتخانه های مهم به فرزندان و نزدیکان ملک عبدالله و جایگزین کردن شاهزاده متعب پسر ملک عبدالله به جای سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان و سرانجام واگذاری تاج و تخت پادشاهی به شاهزاده متعب است.

به گفته مجتهد، ملک عبدالله ، شاهزاده متعب و خالد التویجری رئیس دفتر پادشاهی عربستان طرح عزل و نصبها را ریخته اند و ملک عبدالله با وجود نارضایتی اعضای خاندان سلطنتی آل سعود، درپی واگذاری تاج و تخت پادشاهی به پسرش متعب است .

وی افزود: تغییراتی نیز در وزارتخانه های امور خارجه و کشور و سمت های دیگر ایجاد خواهد شد و اولین مرحله طرح عزل و نصب ها، دور کردن ولیعهد و پسرانش از وزارت دفاع و انتصاب فردی وفادار به پادشاه و فرزندانش در سمت وزیر دفاع است. نامزد پیشنهادی التویجری و شاهزاده متعب برای سمت وزارت دفاع خالد بن بندر استاندار ریاض است، زیرا سابقه نظامی گری دارد و عربستان نیز در شرایط حساسی قرار دارد.

پنج  روز پس از پیش بینی های مجتهد ؛ ملک عبدالله فرمان عزل شاهزاده سلمان بن سلطان معاون وزیر دفاع و انتصاب شاهزاده خالد بن بندر آل سعود امیر ریاض به جانشینی وی را صادر کرد  .
مجتهد در توییتر نوشت: التویجری همچنین برای ایجاد تغییراتی در وزارت امور خارجه تلاش می کند و نامزدش را از مدتی پیش آماده کرده است و این نامزد عبدالعزیز بن عبدالله پسر ملک عبدالله و معاون وزیر امور خارجه است.

مجتهد افزود : انتصاب شاهزاده خالد بن بندر آل سعود به سمت معاون وزیر دفاع مقدمه ای برای انتصاب وی به سمت وزیر دفاع است .

وی اعلام کرد: ملک عبدالله با انتصاب پسرش ترکی بن عبدالله به سمت امیر ریاض درپی واگذاری امور کشوری به فرزندانش است، زیرا می خواهد هنگامی که پسرش متعب روی تخت پادشاهی می نشیند ، کشور نیز تحت کنترل دیگر فرزندانش باشد.

کد خبر 2292182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha