۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۴۵

از امروز/

"هملتک" در تماشاخانه سنگلج تهران روی صحنه می‌رود/ نگاه متفاوت هنرمندان اراکی به نمایش هملت

"هملتک" در تماشاخانه سنگلج تهران روی صحنه می‌رود/ نگاه متفاوت هنرمندان اراکی به نمایش هملت

اراک – خبرگزاری مهر: نمایش موزیکال " هملتک" کاری از هنرمندان اراکی در حالی از امروز در تماشاخانه سنگلج تهران بر روی صحنه می رود که در این نمایش نگاه جدیدی به نمایش هملت شده است و در آن با نوآوری از فاکتورهای ایرانی استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر،  " هملتک" با نویسندگی "محسن ایرجی" و کارگردانی "افق ایرجی " از امروز یک شنبه به مدت 22 روز در تماشاخانه سنگلج تهران به اجرا در می آید تا پایتخت نشینان را به اجرای متفاوت خود دعوت کند.

این نمایش سال گذشته نیز در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و قبل از آن توانسته بود عناوین برتر در بخش های مختلف را در استان و منطقه کسب کند.

پس از اجرای " فلان و چنان حکومت خان جان" به نویسندگی "رضا شاه بداغی" و کارگردانی "مهدی محمدی"، این دومین نمایش از تولیدات هنرمندان تئاتر استان مرکزی است که طی چند ماه گذشته در تهران به اجرای عموم در می آید.

کارگردان نمایش در خصوص حضور در تهران به خبرنگار مهر گفت: در وضعیت کنونی حضور در تهران برای تئاتر شهرستان فرصتی ارزنده است، زیرا هم با مخاطب جدیدتر و خاص تر و هم نقدهای بیشتری روبرو می شود که می تواند در پیشرفت موثر باشد.

تئاتر هنری است که باید به صورت حرفه ای دنبال شود

افق ایرجی افزود: تئاتر هنری است که باید به صورت حرفه ای دنبال شود و کارگردان، بازیگر و نویسنده نباید آن را به صورت تفننی بلکه به عنوان حرفه اول خود انتخاب کند تا بتواند حرکت مثبت داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه نبود تخصص و  مطالعه کم و ندیدن تئاترهای روز دنیا و کشور باعث شده تا تئاتر شهرستان بخصوص اراک به تکرار بیفتد.

این کارگردان اراکی اضافه کرد: همین موجب شده تا خلاقیت در بین هنرمندان تئاتر شهرستان از بین برود و تقلید سطحی یا اشتباه از کارهایی که به جشنواره ها راه یافته و توفیق داشته اند،  بدون توجه به بستر و اندیشه شکل گیری آن در کارهایشان آورده شود.

سعی شده در این نمایش نگاه جدیدی به نمایش هملت شود

ایرجی در خصوص هملتک گفت: سعی شده در این نمایش نگاه جدیدی به نمایش هملت شود و از فاکتورهای ایرانی در آن استفاده شود تا مخاطب با یک آشنایی زدایی در فرم و متن روبرو شود.

افق ایرجی با بیان اینکه در اين نمايش از تمامی المان های نمایش های ایرانی چون تعزیه، نقالی و پرده خوانی استفاده شده، افزود: با توجه به ویژگی های هر صحنه یک نوع از نمایش های ایرانی استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه  نمایش هملتک ترکیبی از کمدی دلارته و تخت حوضی است که شباهت های بسیار با یکدیگر دارند، افزود: از طرفی هملتک در ابتدا نیاز به نمایشنامه ای داشت که با فضای ایرانی و ادبیات ایرانی نزدیک باشد.

ایرجی افزود: بنابراین سعی شد تا متن به صورت شعر درآید. بنابراین سعی شد اشعار فولکلور، واژه ها، نوع کلام و لحن شعرها امروزی با ادبیات عامیانه ما آمیخته شود تا برای مخاطب امروزی ارتباط بهتری برقرار کند.

بیشترین بار نمایش بر عهده متن و شعر

این کارگردان اراکی با تاکید بر اینکه بیشترین بار نمایش در شکل گیری چنین فضایی بر عهده متن و شعر نمایش بود، گفت: در متن اصلی  هملت دخل و تصرفی صورت نگرفته است بلکه موضوعات مهم و کلیدی متن اصلی توسط پدرم که طبع شعر دارد به شعر تبدیل شده است.

ایرجی با اشاره به اینکه نگاه اسطوره ای نمایش هملت در هملتک دیده نمی شود، اظهار کرد: وقتی قرار است نمایش به صورت شعر و به زبان مردم کوچه و بازار باشد بنابراین دیگر نگاه اسطوره ای برنمایش حاکم نیست و تفاوت عمده هملتک با هملت این است که در این متن، نگاه جدیدی به شخصیت های نمایش هملت و  توجه به ابعاد دیگر زندگی یک اسطوره شده است و شاید همین تغییر ساختار بر جذابیت آن برای مخاطب افزوده است.

بهره‌گیری از شیوه‌های ایرانی در طراحی صحنه و موسیقی

وی با بیان اینکه بهره‌گیری از شیوه‌های ایرانی در طراحی صحنه و موسیقی نیز تاثیرگذار بوده است، اذعان کرد: در نمایش یکسری پرده داریم که شخصیت‌ها در آن پرده‌خوانی می‌کنند البته این پرده ها کاملاً ایرانی نیستند و شخصیت‌های فانتزی روی پرده قرار می‌گیرند.

ایرجی تحول نمایش از کلاسیک به ایرانی را در موسیقی نیز موثر دانست و گفت: در ابتدای نمایش، موسیقی سمفونی پنج بتهوون را داریم که تبدیل به کرن و ربع پرده ایرانی می شود. به این ترتیب ایرانیزه شدن را در تمام زوایای "هملتک" می توان مشاهده کرد.

وی رسیدن بازیگران به هماهنگی کامل را سخت دانست و تصریح کرد: به دلیل شعر بودن متن نمایشنامه، رسیدن به هماهنگی در اجرای بیان و بدن بسیار مشکل می نمود، اما با تمرینات متعدد کارگاهی و خوانش متن بدون اجرای بدن، کم کم بازیگران توانستند به نقش مورد نظر برسند.

ایرجی افزود: در این نمایش محمدجواد شریفی، پوریا رضایی، امید عباسی، صائب میر، الهه فربدزاده، نفیسه مهری، مرتضی علیدادی و رضا داوودی عهده دار نقش ها هستند.

 

 

هملتک نمایشی است که نگاهی متفاوت دارد به یکی از آثار برجسته شکسپیر بنام هملت. کارگردان اراکی سعی کرده هملت را با زبان آهنگین و کمیک به روی صحنه بیاورد.

افق ایرجی با گروه سآمر قبل از این نیز آثار شکسپیر را با نگاه متفاوت به روی صحنه آورده  است. شاید بیان نمایشنامه های کلاسیک جهان به روایت مردم کوچه و بازار روشی است که افق ایرجی آن را در جذب مخاطب امروز موثر می داند.

"هملتک" در ادامه نمایش هایی چون "هملت به روایت مردم کوچه و بازار"، "مکبث به روایت مردم کوچه و بازار" و "لیرشاه به روایت مردم کوچه و بازار" با زبانی شاعرانه به پختگی رسیده است که امروز برای رقابتی بزرگ آماده باشد. پیش از این افق ایرجی با نمایش "مکبث به روایت مردم کوچه و بازار" در سی امین جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است.

نمایش هملتک از یکشنبه 28 اردیبهشت به مدت 22 روز  ساعت 20 در تماشاخانه سنگلج تهران به روی صحنه می رود.

....

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2293369

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha