۱۷ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۴۳

گزارش خبری/

پنجاهمین جشنواره سینمای جوان به آفتاب رسید/ میزبانی اراک پس از سال ها

پنجاهمین جشنواره سینمای جوان به آفتاب رسید/ میزبانی اراک پس از سال ها

اراک- خبرگزاری مهر: پس از سال ها انتظار بالاخره استان مرکزی میزبان یکی از رویدادهای مهم در بخش سینمای جوان شد، برگزاری جشنواره سینمای جوان منطقه یک کشور با عنوان آفتاب در اراک اتفاقی است که موجب خوشحالی فیلمسازان و عکاسان جوان به منظور مطرح کردن نام استان مرکزی در این عرصه است.

به گزارش خبرنگار مهر،  استان مرکزی و شهر اراک دارای فلیمسازان و عکاسان خوش ذوق و خلاقی است که حضور همیشگی آن ها در جشنواره های مختلف و کسب عناوین برترشان نشان از پتانسیل ویژه این استان در این بخش دارد، پس از برگزاری موفقیت آمیز هفته فیلم و عکس آن هم بعد از وقفه هشت ساله، حالا خبر برپایی جشنواره منطقه ای موجب تحرک و پویایی بیشتر این بخش شده است، حرکتی که به دنبال نگاه، حمایتی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به منصه ظهور رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این باره به خبرنگار مهر گفت: این جشنواره با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و انجمن سینمای جوانان ایران از تاریخ دوم تا پنجم شهریور ماه به مدت چهار روز در اراک برپا خواهد شد.

حسین شاکری افزود: استان مرکزی دارای پتانسیل ها و استعدادهای ویژه ای در بخش فیلم و عکس است که باید به آن ها بیشتر از قبل توجه کرد و زمینه را برای شکوفایی و بروز توانایی هایشان هموار کرد، در این راستا تلاش برای برپایی جشنواره منطقه ای بخشی از این حرکت به واسطه ایجاد شور تولید و رقابت در بین آنها است.

جشنواره منطقه ای سینمای جوانِ آفتاب با حضور 8 استانِ

وی ادامه داد: جشنواره منطقه ای سینمای جوانِ آفتاب با حضور هشت استانِ فارس، مازندران، کردستان، آذربایجان غربی، زنجان، هرمزگان، گیلان و مرکزی به عنوان استان های منطقه یک در سه بخش فیلمِ کوتاه، فیلمنامه و عکس برپا خواهد شد.

شاکری تقویت سینمای ملی را را از اهداف اصلی جشنواره عنوان و اظهار کرد: ارتقای سطح آگاهی، ایجاد زمینه کسب تجربه، ترویج اخلاق و ارزش های اسلامی، تحکیم مبانی خانواده، بسط و تعمیم فرهنگ دینی و دفاع مقدس و توجه به دستاوردهای جدید علمی از اهداف اصلی جشنواره به همین منظور است.

وی اضافه کرد: تثبیت جایگاه فیلم کوتاه با عنوان سینمای آینده و بازاریابی، بازارسازی و عرضه اقتصادی فیلم به نفع تولیدکنندگان فیلم کوتاه هدف دیگری برپایی این جشنواره است.

جشنواره در دو بخش مسابقه و جنبی برگزار خواهد شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی با اشاره به اینکه جشنواره در دو بخش مسابقه و جنبی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: بخش غیر رقابتی فرصتی برای تبادل اندیشه ها و تجربه های هنرمندان و ایجاد زمینه ای مناسب برای ارزیابی جایگاه آثار فیلمسازان فیلم کوتاه، شامل نمایش ویژه، بزرگداشت، مرور آثار و نشست های تخصصصی است.

شاکری با اشاره به ظرفیت فیلمسازان جوان استان گفت: امیدواریم فیلمسازان و عکاسان خلاق و هنرمند استان در این جشنواره حضوری پررنگ داشته باشند.

 مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در خصوص مقررات حضور در جشنواره به مهر گفت: طبق آئین نامه جشنواره هر بخش دارای مقررات خاص خود است که شرکت کنندگان باید به آن توجه داشته باشند.

زهره شامحمدی افزود: در بخش فیلم، چهار رشته داستانی، پویانمایی، مستند و تجربی وجود دارد.

وی ادامه داد: حداکثر زمان برای آثار 40 دقیقه است و باید تاریخ تولید آثار پس از فروردین 1391 باشد و این فیلم ها به جشنواره منطقه ای سال 91 و 92 ارسال نشده باشند.

شامحمدی خاطرنشان کرد: آثاری که تندیس جشنواره را به دست آورند به طور مستقیم به بخش مسابقه سی و یکمین جشنواره بین المللی فلیم کوتاه تهران راه پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد، اضافه کرد: قطع اثار ارسالی آزاد است ولی باید  به صورت فایل دیتا و بر روی سخت افزار های SD card- External Hard- Flash Memory- DVD9- DVD(Data) ارسال شود.

شامحمدی اظهار کرد: به دلیل اینکه فیلم ارسالی توسط فیلمساز مستقیما و بدون هیچ تغییری در جشنواره به نمایش در خواهد آمد از ارسال آثار به صورت VOB جلوگیری شود، همچنین به علت تراکم آثار ارسالی فایل های معیوب و یا فرمت های متفرقه در مرحله انتخاب شرکت داده نخواهد شد.

وی جوایز این بخش را در 14 عنوان خواند و ادامه داد: در این بخش به بهترین پژوهش در فیلم مستند، بهترین فیلمنامه، بهترین تصویربرداری، بهترین تدوین، بهترین صدای فیلم  و بهترین جانبخشی در پویانمایی تندیس جشنواره و مبلغ 20 میلیون ریال اهدا خواهد شد.

شامحمدی گفت: بهترین فلیم پویانمایی، بهترین فیلم مستند، بهترین فلیم تجربی تندیس جشنواره و 25 میلیلون ریال هدیه نقدی، بهترین فلیم داستانی تندیس جشنواره و 30 میلیلون ریال هدیه نقدی، اهدا می شود.

وی افزود: در این بخش جایزه هیئت داوران به بهترین فلیم با نگاه به مضامین اعلام شده به مبلغ 40 میلیون ریال بهمراه تندیس جشنواره اهدا خواهد شد، همچنین به منظور تشویق هنرجویان، دانشجویان و علاقمندان جایزه ای تحت عنوان برترین استعداد جوان به مبلغ 15 میلیون ریال بهمراه تندیس در هر چهار بخش اصلی فیلم ( داستانی، مستندف تجربی و پویانمایی) داده خواهد شد.

شامحمدی در خصوص مقررات بخش فیلمنامه جشنواره گفت: این بخش نیز در دو قسمت مجزای آزاد و اقتباسی برپا خواهد شد.

مدیر روابط عمومی فرهنگ و اشاد استان مرکزی ادامه داد: بخش اقتباسی مربوط به اقتباس از متون کهن یا معاصر ایرانی، متون مرتبط با انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و بیداری اسلامی با ذکر منبع است.

شامحمدی گفت: هر فیلمنامه باید به صورت آنلاین در یکی از فرمت های word یا pdf  به صورت آنلاین ارسال شود.

وی توضیح داد: همراه بودن خلاصه فیلمنامه در ابتدای فلیمنامه، نوشتن فلیمنامه بر مبنای حداکثر 15 دقیقه، ارسال مجموع چهار فیلمنامه در هر دو بخش برای هر فرد و اینکه فیلمنامه تاکنون تولید نشده باشد از شرایط شرکت در این بخش است.

شامحمدی در خصوص جوایز این بخش گفت: در بخش آزاد به نفر اول تندیس جشنواره، مبلغ 15 میلیون ریال و الویت حمایت از  تولید اثر تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: به نفر دوم این بخش دیپلم افتخار، 12 میلیون ریال و اولویت حمایت از تولید و نفر سوم نیز لوح تقدیر، مبلغ 10 میلیون ریال و اولویت حمایت از تولید اهدا خواهد شد.

اطلاع رسانی آثار راه یافته در نیمه دوم خردادماه خواهد بود

شامحمدی در خصوص جایزه بخش اقتباسی گفت: در این بخش تندیس جشنواره، 20 میلیون ریال جایزه نقدی به همراه حمایت از تولید به بهترین فیلمنامه اقتباسی داده خواهد شد.

این مسئول مطلع ادامه داد: بخش عکس جشنواره نیز با پرداختن به مضامین اجتماعی، فرهنگی، اقلیمی و طبیعت با موضوع آزاد برگزار خواهد شد.

شامحمدی ادامه داد: عکس ها باید با فرمت JPG با پسوند RGB به صورت رنگی یا سیاه و سفید ارسال شوند و هر فرد می تواند هفت عکس به صورت تک عکس و یا مجموعه در جشنواره شرکت دهد.

وی افزود: در این بخش به هر عکس راه یافته به جشنواره مبلغ 500 هزار ریال تعلق می گیرد.

شامحمدی در خصوص جوایز این بخش گفت: تندیس جشنواره و مبلغ 10 میلیون ریال به نفر اول، دیپلم افتخار و مبلغ هشت میلیون ریال به نفر دوم و لوح تقدیر بهمراه مبلغ شش میلیون ریال نیز به نفر سوم هدیه داده خواهد شد.

وی ادامه داد: آخرین ارسال آثار به جشنواره 25 تیرماه سال جاری است و انتخاب آثار توسط هیئت انتخاب در 28 تیر انجام خواهد شد.

شامحمدی گفت: اطلاع رسانی آثار راه یافته در نیمه دوم خردادماه خواهد بود و جشنواره از دوم تا پنجم شهریور ماه در اراک برپا خواهد شد.

کد خبر 2327203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha