۵ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۱۲

گزارش خبری/

خشکیدگی درختان بلوط ایلام؛ بحرانی که نیازمند عزم ملی است

خشکیدگی درختان بلوط ایلام؛ بحرانی که نیازمند عزم ملی است

ایلام – خبرگزاری مهر: وضعیت بحرانی درختان بلوط در استان ایلام باعث شده این مسئله نیازمند مطرح شدن در مجامع جهانی برای راهکاری مناسب داشته باشد، هرچند دولت برنامه هایی برای جلوگیری از این فاجعه را نیز دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بحث خشکیدگی درختان بلوط در استان ایلام که طی چند سال اخیر همیشه از بحرانی بودن حکایت داشت، الان به یک مسئله جهانی تبدیل شده است.

در حال حاضر در اکثر مناطق استان ایلام متاسفانه با درختان بلوط خشک شده مواجه می شویم و این مسئله حتی به گفته صاحب نظران کمتر از خشک شدن دریاچه ارومیه نیست.

دولت در سفر خود به استان ایلام برنامه های ویژه ای برای جلوگیری از خشک شدن درختان بلوط در نظر گرفته است که امیدواریم از حداقل ها جلوگیری شود.

از مجموع 640 هزار هکتارجنگل استان ايلام 440 هزار هکتار آن را درختان بلوط تشکيل مي‌دهد که عمر درختان بلوط در اين استان در مواردي به 700 سال مي‌رسد.

اهمیت جنگلهای ایلام آنقدر زیاد است که در این جنگلها بیش از یک هزار گونه گیاهی وجود دارد که مردم سالانه از این جنگل ها بیش از 30 میلیارد تومان بذر و میوه های جنگلی برداشت می کنند.

هم اکنون طبق گفته کارشناسان یکی از مهمترین معضلات درختان بلوط ایلام آفت لورانتوس است چراکه این آفت جنگل‌هاي استان ايلام را به مخاطره انداخته و اين آفت روي سرشاخه‌هاي درختان بلوط رشد مي‌کند و  پس از تشکيل غده با جذب آب بلوط به تدريج درخت را مي‌خشکاند.

شيوع اين آفت اختلال در زادآوري طبيعي درختان و تنک شدن جنگل‌ها را در پي دارد و آفت لورنتوس 15 درصد جنگل‌هاي استان ايلام معادل 90 هزار هکتار را آلوده کرده است.

تنها راه مبارزه با اين آفت مبارزه فيزيکي قطع سرشاخه هاي است که اعتبارات محلي براي مبارزه با آفت لورانتوس ناکافي است و اين امر اختصاص اعتبارات ملي را مي‌طلبد.

خشکیدیگی درختان ایلام نیازمند مطرح شدن در مجامع جهانی دارد

مرتضی اکبری از کارشناسان حوزه منابع طبیعی به خبرنگار مهر گفت: بروز عوامل مختلف از  جمله تغییر اقلیم، ریزگردهای عربی، خشکسالی های پی در پی و شیوع آفت هایی مانند سوسک چوب خوار، بیماری ذغالی و آفت انگلی لورانتوس در چند سال گذشته باعث نابودی کامل یک میلیون از شش میلیون هکتار جنگل های رویشگاه زاگرس در 11 استان کشور شده است.

وی بیان داشت: درختان بلوط ایلام در این میان در اوج بحران خشکیدگی قرار دارند به گونه ای که تا کنون 100 هزار هکتار برابر با یک پنجم از گستره این عرصه ها در استان به کلی نابود شده است.

وی افزود: در منطقه جنگلی  اناره شهر ایلام خشکیدگی 100 درصدی درختان بلوط به بالای 70 درصد رسیده و دولت باید موضوع خشکیدگی جنگل های زاگرس به ویژه عرصه های ایلام که دارای بیشترین بحران است را جدی گیرد و برای مقابله با آن اعتبارهای لازم تخصیص دهد.

اکبری افزود: انتظار مسئولان  و مردم استان از دولت این است که بودجه ملی و اعتبارهای کلانی برای رسیدگی فوری به وضع جنگل های ایلام اختصاص داده شود.

این کارشناس افزود: جنگل های بلوط در منطقه زاگرس با توجه به گستره شش میلیون هکتاری این رویشگاه و نقش زیست محطیی آن نه تنها تبعات زیان بار اقلیمی در داخل بلکه خارج از کشور نیز برجای خواهد گذاشت.

وی گفت: بروز خشکيدگي، آفت و بيماري ها تا سلام بلهکنون 460 ميليارد ريال به جنگل هاي بلوط استان زيان وارد کرده است و 577 هزار هکتار از زمين هاي طبيعي ايلام در معرض آلودگي هاي ناشي از خشکيدگي است که در مقايسه با ديگر استان هاي زاگرس نشين، سهم استان بيشتر است.

وی تصریح کرد: موضوع خشکیدگی گسترده جنگل های بلوط  باید در سازمان ها و مجامع بین المللی مطرح و پیگیری شود.

برنامه دولت برای جلوگیری از درختان بلوط ایلام

محمدرضا مروارید استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اکنون حدود 900 هزار هکتار از تمام جنگل های زاگرس که حدود 60 درصد آن در ایلام است درگیر این مشکل هستند و 63 هزار هکتار از اراضی جنگلی ایلام را به شدت در برگرفته است.

وی گفت: درختان بلوط با زندگی مردم ایلام عجین شده و پیوند خورده است، همان گونه که مردم آذربایجان در زمینه خشک شدن دریاچه ارومیه احساس تکلیف و مسئولیت می کنند این موضوع نیز برای مردم و مسئولان استان بسیار حیاتی و مهم است که خوشبختانه رئیس جمهور نیز به معضل خشکیدگی جنگل‌ها و درختان بلوط ایلام نگاه جدی دارد و بودجه مناسبی هم در این زمینه اختصاص یافته است.

این مسئول عنوان کرد: در سفر رئیس جمهور به ایلام تلاش کردیم بحث تخریب محیط زیست و به ویژه بحث خشکیدگی بلوط را مطرح کنیم که در این زمینه نیز ایشان با توجه جدی دستورات خوبی صادر کردند.

وی گفت: جنگل‌های بلوط مانند دریاچه ارومیه با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند که لازم است مرکز مطالعاتی درختان بلوط زاگرس در ایلام ایجاد شود و علاوه بر این قرار است برای بررسی بیشتر گروه دیگری از متخصصان خارجی خرداد ماه وارد ایران شوند.

مروارید عنوان کرد: تغییرات اکولوژیکی، خشکسالی‌ها، گردو غبار و ریزگردها از عواملی هستند که تخریب جنگل‌ها را به همراه داشته‌اند که مبارزه با این آفات باید در دستور کار همگانی قرار گیرد.

این مسئول نگهداری و حفاظت از جنگل‌ها را نیازمند عزم همگانی دانست و تاکید کرد: فرهنگ سازی در راستای حفاظت از محیط زیست باید در جامعه نهادینه شود چرا که اگر درختان نباشند آب هم نخواهد بود و حیات انسان نیز به خطر خواهد افتاد.

کد خبر 2298299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha