۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۰۳

سلیمانی روزبهانی:

45 تالاب کشور در معرض تهدیدهای زیست محیطی/ برنامه مدیریت زیست بوم تالابی تدوین می شود

45 تالاب کشور در معرض تهدیدهای زیست محیطی/ برنامه مدیریت زیست بوم تالابی تدوین می شود

اراک- خبرگزاری مهر: مدیر ملی طرح حفاظت از تالابهای کشور با بیان اینکه 45 تالاب در ایران در معرض تهدیدهای زیست محیطی است، گفت: تنها راه نجات تالاب ها، همراهی تمامی بخش های دولتی و مردمی در استفاده مطلوب از ظرفیت های تالابی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن سلیمانی روزبهانی ظهر یکشنبه در کارگاه مدیریت زیست بوم تالاب میقان اراک افزود: تغییر کاربری اراضی حاشیه تالاب، تخلیه پساب های صنعتی و دخالت های انسانی در قالب کشاورزی ناپایدار، فعالیت بی برنامه صنعت و برداشت های معدنی و بهره برداری غیر اصولی از آب مهمترین عوامل تهدید تالاب های کشور است.

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از تالابها باید به مطالبه عمومی مردم تبدیل شود تصریح کرد: شرایط نابسامان تالاب های کشور نتیجه مدیریت غیرصحیح در سالهای گذشته است که امروز این اکوسیستم ها را شکننده و بستر دامن زدن به معضلات زیستی و مخاطرات جدی در زندگی بهره برداران را فراهم کرده است.

سلیمانی روزبهانی گفت: وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی و سازمانهای میراث فرهنگی و محیط زیست نگاه یکسانی برای برنامه ها و اقدامات در تالاب های کشور ندارند.

وی از تدوین برنامه مدیریت زیست بوم تالابی خبر داد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست کشور به تنهایی قادر به مدیریت علمی عرصه های تالابی نیست لذا تدوین برنامه مدیریت زیست بوم تالابی در دستور کار قرار گرفته است.

خطرات زیست محیطی تالاب هامون

مدیر ملی حفاظت از تالاب های ایران با اشاره به خطرات زیست محیطی تالاب هامون گفت: بر اساس مطالعات انجام شده معیشت 70 هزار نفر به تالاب هامون وابسته است و هر گونه تخریب و تهدید این تالاب در از دست رفتن شغل و درآمد جوامع محلی تاثیر مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه بهره برداری بی ضابطه از سولفات سدیم کویر میقان اراک خطرات جدی برای تالاب بین المللی میقان اراک به شمار می آید افزود: تالاب کویری میقان اراک با وسعت 12 هزار هکتار سرمایه ای عظیم در کنار این کلانشهر است که در صورت مدیریت بهینه زیست بوم کانونی برای درآمدزایی و رونق صنعت گردشگری و کشاورزی پایدار و در صورت غفلت و بخشی نگری به کانون بحران زیست محیطی تبدیل می شود.

مهمترین مساله برای تالاب میقان اراک تعیین حق آبه مناسب است

سلیمانی روزبهانی عنوان کرد: مهمترین مساله برای تالاب میقان اراک تعیین حق آبه مناسب است و این مهم با نگاه توسعه ای زیست بوم حاصل می شود.

وی گفت: زمان بهره برداری بی قید و شرط و حفاظت های بسته زیست محیطی از عرصه های طبیعی به پایان آمده و سیاست امروز کشور مدیریت زیست بومی با به رسمیت شناختن منافع دستگاه های بهره بردار و مردم جوامع محلی است.

وی عنوان کرد: نگاه برنامه پنجم کشور بر مدیریت زیست بومی تالابها است و دولت تدبیر و امید نیز اعتقاد عملی خود را با مشارکت جدی در تدوین برنامه زیست بومی تالاب ها به نمایش گذاشته است.

کد خبر 2298800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha