۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۱۵

ضیافت ساز و تصنیف قربانی برای کودکان کار/ تقدیر از تماشاگرانی که برای تفریح آمدند

ضیافت ساز و تصنیف قربانی برای کودکان کار/ تقدیر از تماشاگرانی که برای تفریح آمدند

علیرضا قربانی و گروه «اشتیاق» در تازه‌ترین کنسرت خود که به نفع کودکان کار اجرا شد، قطعاتی از ردیف موسیقی دستگاه ایرانی را به آهنگسازی علی‌اصغر عربشاهی برای مخاطبان خود اجرا کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در این کنسرت موسیقایی که برای دومین شب با عنوان «خیال پرواز» و با هدف حمایت از کودکان تحت پوشش بنیاد غیر دولتی کودک برگزار شد، علیرضا قربانی و گروه اشتیاق در دو بخش مجزا 10 قطعه موسیقایی را اجرا کردند.

البته در ابتدای برنامه تیزری چند دقیقه ای برگرفته از صحبت‌های تعدادی از هنرمندان مبنی بر حضور خود در بنیاد کودک و حمایت بیشتر مردم از کودکان کار برای حاضران پخش شد.

داود رشیدی، رضا بابک، پرویز پورحسینی، علی نصیریان، فرهاد آییش، حبیب دهقان نسب، اصغر همت، فرزانه کابلی، بهاره رهنما، الهام پاوه نژاد، امیر حسین مدرس، حمید امجد، مهشاد مخبری، علی درستکار، کوروش تهامی، هانیه توسلی، بهرام عظیمی، مهدی پاکدل، بهنوش طباطبایی، رضا یزدانی، لیلی رشیدی ، مرضیه برومند از جمله هنرمندانی بودند که در این تیزر تصویری حضور داشتند.

تماشاگرانی که تا امشب هدفمند به کنسرت نیامده بودند

سرور دادخواه مدیرعامل بنیاد کودک در ابتدای این کنسرت موسیقایی که سه شنبه ششم خرداد ماه همزمان با فرا رسیدن عید مبعث در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد با قدردانی از حضور هنرمندان در فعالیتهای حمایتی از بنیاد کودک خاطرنشان کرد: شاید شما مخاطبان عزیزی که امشب برای این کنسرت در اینجا حضور دارید، برای چندمین بار باشد که در یک برنامه موسیقایی حضور پیدا می کنید اما من تصور می کنم قالب این کنسرت ها مانند این اجرا هدفمند نبوده است بنابراین ما در بروشورهایی که تقدیم شما کردیم علاوه بر معرفی جزییات برنامه بخش هایی از فعالیتهای بنیاد کودک را به شما توضیح دادیم تا شما بیشتر با روند کاری ما آشنا شوید.

وی با اشاره به دهه سوم فعالیت بنیاد کودک تصریح کرد: در این 20 سالی که از فعالیت بنیاد کودک می گذرد کارهای بسیار زیادی انجام گرفته که برای ما کارنامه درخشانی را بر جای گذاشته که اگر بخواهیم از این فعالیتهای صحبت کنیم از حوصله برنامه خارج می شود اما همکاران من همواره اماده هستند که اگر تمایلی به آشنایی بیشتر و نحوه حمایت های مالی و معنوی از کودکان نیازمند دارید شما را کمک کنند.

براساس این گزارش بعد از صحبتهای مدیر عامل بنیاد کودک و تقدیر وی از علیرضا قربانی برای برگزاری این کنسرت خیریه، گروه کنسرت «خیال پرواز» به آهنگسازی علی اصغر عربشاهی همراه با قربانی روی صحنه آمدند و بعد از استقرار در جایگاه خود 5 قطعه موسیقایی را برای مخاطبان اجرا کردند.

تقید به ردیف دستگاهی در یک اثر چند صدایی

«ضربی همایون»، تصنیف «ماه نو» با شعری حافظ، تصنیف «سرنوشت» با شعری از فریدون مشیری، چهار مضراب دشتی و تصنیف «جام هلالی» با شعری از حافظ قطعاتی بودند که در بخش اول کنسرت «خیال پرواز» اجرا شدند.

آنچه بیشتر در بخش اول کنسرت نمود عینی داشت تنظیم های نوآورانه و نشان از خلاقیتی بود که عربشاهی به عنوان نوازنده و آهنگساز کنسرت به آن توجه کرده بود و خبر از ورود آهنگسازی خوش قریحه و خوش ذوق در عرصه موسیقی ایرانی می داد که تقید به ردیف موسیقی دستگاهی ایران از نکات بارز آن بود. کما اینکه علیرضا قربانی نیز چنین تجربه ای را طی سالهای گذشته با تولید آلبوم «حریق خزان» به آهنگسازی یک آهنگساز ایرانی مقیم خارج از کشور به نام مهیار علیزاده انجام داد که تولید این آلبوم با استقبال خوبی از سوی مخاطبان نیز مواجه شد.

البته عربشاهی در یادداشتی که در بروشور کنسرت منتشر کرده بود به مخاطبان خود یادآوری کرده بود: «نواوری طی سال های اخیر تعاریف متفاوتی در آثار آهنگسازان نسل حاضر داشته که گاه با دوری از فضای سنتی و مدال موسیقی دستگاهی و گاه با عاریه گرفتن از سازهایی خارج از تعاریف متداول دهه های گذشته همراه بوده رویکرد نوآورانه تنها راه حیات هر هنری در عصر حاضر است ولی در مجموعه خیال پرواز سعی شده تا حد امکان تقید به ردیف دستگاهی و بافت ملودیک در قالب اثری چند صدایی حفظ شود. خیال پرواز به عنوان اولین کنسرت با کلام شروعی است کوچک در مسیری بی پایان»

علیرضا قربانی در بخش دوم کنسرت نیز قطعه های «ضربی افشاری»، تصنیف « الا یا ایها الساقی» اثر زنده یاد پرویز مشکاتیان با شعری از حافظ، تصنیف «خیال پرواز» با شعری از هوشنگ ابتهاج و تصنیف «ساقی» با شعری از هوشنگ ابتهاج برای علاقه مندان اجرا کرد. در این بخش کنسرت نیز توجه به ترکیب های سازی و آوازی که قربانی همواره در کنسرت ها به اجرای آنها تاکید داشته از نکات قابل توجه کنسرت بود.

علیرضا قربانی و تماشاگرانی که برای تفریح آمده بودند

این خواننده موسیقی ایرانی کشورمان بعد از اجرای قطعه «الا یا ایها الساقی» خطاب به تماشاگران گفت: بسیار خوشحالم که بار دیگر این فرصت پیش آمد که در دومین نوبت از برگزاری این کنسرت به همراه گروه اشتیاق در خدمت شما باشم و به نمایندگی از دوستانم به شما علاقه مندان موسیقی ایرانی خیر مقدم می گویم که در شرایط سخت موسیقی که نفس کشیدن در آن دشوار است به تماشای کنسرت آمدید.

وی افزود: اجرای موسیقی خالص ایرانی یا موسیقی ردیف دستگاهی بسیار سخت است چرا که اجرای چنین گونه ای از موسیقی به جهت تعدد، تکثر و رویارویی با انواع موسیقی مشقت ها زیادی می خواهد که علاقه مندان موسیقی ایرانی بهتر از آن آگاهند. بنابراین حتی آن دسته از تماشاگرانی که برای تفریح به کنسرت ما آمده اند سهم زیادی در پویایی موسیقی ایرانی دارند. موسیقی که ساز و آواز ایرانی آن طی این سالها رو به تحلیل است و تلاش شما و ما گامی برای زنده نگه داشتن آن است و قطعا هم با حضور شما زنده خواهد ماند.

قربانی با تقدیر از بنیاد کودک برای برگزاری این کنسرت خیریه خاطر نشان کرد: آشنایی بیشتر مردم با فعالیتهای خیرخواهانه انگیزه اصلی ما بود که دوست داشتیم با این فضا به مخاطبان نشان دهیم که می توان آنلاین کار خیر انجام داد و اگر هم تا به امروز موفق به انجام کار خیری نشدیم به خاطر عدم شناختی است که تاکنون داشتیم.

این خواننده موسیقی ایرانی با اشاره به اجرای قطعه «الا یا ایها الساقی» گفت: این اثر یکی از ماندگار ترین اثار استاد پرویز مشکاتیان است که می خواستیم به اتفاق دوستان یاد و خاطره این هنرمند را مانند همیشه که زنده است برای هنردوستان موسیقی ایرانی زنده کنیم و امیدواریم مورد توجه نیز قرار گیرد.

«در عاشقی » با شعری از مولانا از آلبوم قاف عشق عنوان قطعه آخری بود که قربانی به عنوان قطعه پایانی و به اصلاح «بیز» کنسرت اجرا کرد.

این در حالی بود که تعدادی از تماشاگران از قربانی می خواستند که وی قطعه «ارغوان» را اجرا کند که وی خطاب به آنها گفت: این قطعه به دلیل اینکه متناسب با آنسامبل ارکستر نیست امکان اجرا ندارد اما اگر همه بخواهند می تواند به صورت زنده و بدون ساز آن را بخواند که بالاخره تماشاگران مجاب شدند او قطعه «در عاشقی» را اجرا کند.

علی اصغر عربشاهی آهنگساز و نوازنده تار، سهیل صادقی کمانچه، پویان عطایی سنتور، علیرضا دریایی کمانچه، امین حیدری عود،میلاد محمدی تار، نیما جوزی نی، ذکریا یوسفی سازهای کوبه‌ای، سهیل رازقی تنبک، علی رضوی مدیر گروه و مجید روغنی مدیر برگزاری کنسرت «خیال پرواز» به خوانندگی علیرضا قربانی بودند.

عکس: شراره سامعی

 

کد خبر 2300244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha