۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۸

گزارش مهر از کنگره چمشه آفتاب/

رهنمودهایی که بر سردر دانشگاه‌های کشمیر حک شده‌است/ پرده‌برداری از دوران کودکی امام(ره)

رهنمودهایی که بر سردر دانشگاه‌های کشمیر حک شده‌است/ پرده‌برداری از دوران کودکی امام(ره)

اراک – خبرگزاری مهر: کنگره بین المللی "چمشه آفتاب" با محوریت تجلیل از شهید حاج سید مصطفی خمینی پدر بزرگوار امام خمینی(ره) با حضور مسئولین کشوری و لشکری در شهر خمین برگزار شد تا باب تازه‌ای در برگزاری مراسم نکوداشت مشاهیر استان مرکزی گشوده شود؛ کنگره‌ای که در آن جوانان کشمیری اذعان کردند سخنان خمینی کبیر بر سردر دانشگاه‌هایشان حک شده تا الگویی برای جوانان تحصیل کرده باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، روز نخست کنگره بین المللی "چشمه آفتاب" با حضور جمع کثیری از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی و کارشناسان ادارات دولتی، پژوهشگران و خیل مشتاقان بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در مصلای شهر خمین برگزار شد.

استقبال پر شور مردم خمین از یادگار ارزشمند بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران با سردادن شعار "صل علی محمد بوی خمینی آمد" حال و هوای خاصی در فضای مصلای این شهر حاکم کرد.

حاج سید حسن خمینی که به همراه برادر خود حاج سید یاسر خمینی در این کنگره حاضر شده بود بعد از حضور در محل برگزاری در جمع هیئت رئیسه کنگره برای ایراد سخنرانی حاضر شد.

سخنان حاج سید حسن خمینی که بیشتر حول تشریح وقایع تاریخی و نقش روحانیون قاطع در پیروزی انقلاب بود هرچند کمی به درازا کشید اما سراپا گوش بودن سالن به گفته شخص یادگار امام او را بیشتر تشویق به ایراد سخنرانی خویش کرد.

مردم حاضر در سالن که به عشق دیدار و ملاقات یادگار ارزشمند امام راحل در محل برگزاری کنگره حاضر شده بودند بلافاصله بعد از اتمام سخنرانی ایشان اقدام به ترک مکان کنگره کردند.

حضور مردم خمین در حیاط خانه قدیمی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در مدت حضور یادگار ارزشمند این امام راحل به خوبی گویای این بود که عشق و انس مردم ایران با خمینی نا گسستنی است.

خرسندی رهبر انقلاب از برگزاری کنگره چشمه آفتاب

رهبر معظم انقلاب نیز با اعزام رئیس دفتر خویش آیت الله گلپایگانی و هیئت همراه به کنگره بین المللی چشمه افتاب رضایت و خرسندی خود را از برگزاری این کنگره ابراز داشته و ضمن تقدیر از مردم شهر خمین و مسئولان استان مرکزی در برگزاری این کنگره بر ضرورت تداوم آن در سالهای بعد تاکید کرد.

رئیس کمیته علمی کنگره ین المللی چشمه آفتاب نیز با اشاره به سختی‌های فراوان موجود بر سر راه برگزاری این کنگره گفت: از آنجا که تا کنون هیچ گونه اسناد و مدارکی پیرامون شخصیت پدر امام خمینی وجود نداشت برگزاری این کنگره علمی در ابتدا در نظر تمامی افراد امر محال و غیر ممکن به نظر می رسید.

دکتر حسن خسروی با بیان این که برگزار کنندگان این کنگره در ابتدای راه هر جا که قدم می گذاشتند همه با تردید به ما می نگریستند و چه بسا از ما می خواستند با حذف عنوان بین المللی کنگره کار خود را آسانتر کنیم افزود: کار با توکل خدا آغاز شد و تحقیق و پژوهش پیرامون شخصیت شهید مصطفی خمینی پدر امام خمینی آغاز شد تا آنجا که خوشبختانه هر چه به جلو می رفتیم مستندات بهتری در این باب پیدا و امیدمان بیشترو بیشتر می شد.

وی ادامه داد: در نهایت 500 مقاله به دبیرخانه کنگره رسید که از این تعداد 300 مقاله را مقاله های دانشجویی و دانش آموزی، 150 مقاله را مقاله اساتید حوزه و دانشگاه و 50 مقاله در حوزه بین المللی بود.

دبیر کمیته علمی افزود: از این تعداد 35 مقاله توسط کمیته علمی مورد پذیرش واقع شد که در نهایت با نظر کارشناسان 15 مقاله مجوز حضور در کنگره را گرفتند.

خسروی گفت: از مجموع 15 مقاله 3 مقاله خارجی و 12 مقاله داخلی در کنگره ارائه شده است.

کنگره بین المللی چشمه آفتاب تنها کنگره بین المللی بود که شور و شوق مردم عادی برای حضور در آن به واسطه نام خمینی و حضور نوادگان آن چشمگیر بود و این شور و شوق را می توانست با حضور مشتاقانه مردم در اطراف و درون خانه قدیمی امام راحل و اصرار انها برای شرکت در بخش تخصصی ارائه مقالات نیز به وضوح مشاهده کرد.

پرده از دوران کودکی امام خمینی(ره) برداشته شد

در بخش تخصصی کنگره در عصر روز نخست با دو مقاله ارائه شده یکی در بخش داخلی و دیگری در بخش بین المللی پرده از دوران کودکی امام خمینی و عشق علاقه جهانیان به این رهبر بزرگ برداشته شد.

کودکی که در سن طفولیت پدرش را از دست داد اما پرورشش دردامن سه زن شیر دل از آن رهبری ساخت که به گفته یک کشمیری حاضر در کنگره "مردم کشورش با عشق ورزیدن به این مرد بزرگ آنرا الگوی خویش قرار داده‌اند".

حسینی کشمیری افزود: سخنان خمینی کبیر بر سر درب تمامی دانشگاه های کشمیر است و جوانان مسلمان این کشور علاقه ای وصف نشدنی به خمینی دارند.

وی ادامه داد: جوانان کشمیری دوست دارند بسیجی باشند و از لفظ بسیجی لذت می برند.

بازدید شرکت کننده هایی 11 کشور جهان در کنگره از بیت قدیمی امام خمینی

در حاشیه برگزاری کنگره بین المللی چشمه آفتاب شرکت کنندگان بخش بین الملل این کنگره که از کشورهای سودان، نیجیریه، عاج، بنگلادش، چاد، یمن، عربستان، سنگال، مراکش و ... حاضر بودند از بخش‌های مختلف بیت قدیمی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در خمین بازدید کردند.

سخنان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور، محسن رضایی دبیر مجمع تشخصی مصلحت نظام، حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات و حجت الاسلام حسن خمینی پیرامون نهضت خمینی و سیره خمینی ها نیز بار دیگر ورقی تازه بر خمین زادگاه بنیانگذار انقلاب گشود.

علی لاریجانی با بیان اینکه امام هر گونه مظهر دیکتاتوری را در کشور از بین برد گفت: امام(ره) با قانون اساسی اجازه نداد مقررات در دست یک بخش قرار گرفته و با توضیح وظایف و قوانین در سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه زمینه دیکتاتوری را در ایران ریشه کن کرد.

وی با تاکید بر اینکه امام پای فکر نه غربی و نه شرقی ایستاد و با این تفکر موجبات احیای دین اسلام را در کشور باعث شد ادامه داد: امام خمینی با طرح موضوع نه شرقی نه غربی یک تفکر نو را در دنیا مطرح کرد و با این تفکر تداوم حیات انقلاب ایران را بدون قدرت های بزرگ غربی و شرقی موجب شد.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی امام یک کار توحیدی را دنبال کرد که در دوازده قرن گذشته غریب مانده بود و آن اعتماد به خدا به جای قدرت‌های شرق و غرب بود.

کنگره دوروزه (هفتم و هشتم خردادماه) چشمه آفتاب، بزرگ مردی که سرچشمه حیاتش از حاج آقا مصطفی خمینی جاری شده است بسته شد اما پرونده اعمال و نهضت خمینی تا سراسر این تاریخ نیامده، باز خواهد بود. سیره ای که جهانی شد و از این پس این اندیشمندان دنیا هستند که باید در سرشت خاندان خمینی کتابها بنویسند.

.......................................

گزارش: فاطمه عسگری نیا

کد خبر 2301370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha