۹ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۰۶

گزارشی از آغاز مجموعه «زخم»

مددکاران نیروی انتظامی به تلویزیون می‌آیند/ تأثیر سریال بیش‌تر از کتاب

مددکاران نیروی انتظامی به تلویزیون می‌آیند/ تأثیر سریال بیش‌تر از کتاب

کارگردان موفق دوگانه «هوش سیاه» این بار با سریالی به نام «زخم» به تلویزیون می‌آید تا با روایت زندگی زنان مددکار اجتماعی در نیروی انتظامی مردم را با چنین شغلی آشنا کند و نقشی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و هنر: سریال پلیسی اجتماعی «زخم» به کارگردانی مسعود آب‌پرور و تهیه‌کنندگی محسن علی اکبری با حضور سردار سعید منتظر المهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی، سردار مهری رییس پلیس پیشگیری، مجید زین العابدین مدیر شبکه 3 سیما، جلیل عرفان‌منش قائم مقام شبکه 3 و محمدرضا شریفی مدیر گروه سریال شبکه 3 در مدرسه‌ای واقع در خیابان اشرفی اصفهانی کلید خورد.

همایون ارشادی، لیلا اوتادی، برزو ارجمند، امیر نوری، جمشید جهانزاده و مهرداد ضیایی از جمله بازیگران حاضر در این لوکیشن هستند. عوامل سریال، دبیرستان «نیایش» را برای ضبط به کلانتری  132 غرب تبدیل کرده‌اند و کلاس‌های مختلف درس به عنوان اتاق لباس و اتاق گریم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حیاط مدرسه جملاتی از حضرت علی (ع) با خط خوش روی دیوار نوشته‌اند، جملاتی چون «کسی که تو را هشدار می‌دهد همچون کسی است که به تو مژده می‌دهد» یا «هر فریب خورده را مورد عتاب نمی‌توان قرار داد».

پدری که با شغل دخترش مخالف است

عوامل همگی در طبقه دوم به سر می‌برند و از فرصت پیش آمده تا آغاز کار، استفاده می‌کنم و می‌خواهم با ارشادی گفتگو کنم. اما او که تا به حال 3 قسمت فیلمنامه را به دقت خوانده، می‌گوید بهتر است با گذشت چند روز از کار و قرار گرفتن در فضای سریال، با هم گفتگو داشته باشیم. تنها توضیح می‌دهد که ایفای نقش پدر شخصیت اصلی یعنی الهام پویا را برعهده دارد که با شغل دخترش که مددکار نیروی انتظامی است، مخالفت می‌کند.

امیر نوری که ایفای نقش سرباز را برعهده دارد، مثل همیشه مشغول شیطنت است و ویدئوی کوتاه خنده‌داری را به دیگران نشان می‌دهد و همه به خنده می‌افتند. سیداحمد میرعلایی مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی از جمله مهمانانی است که برای شرکت در مراسم کلید خوردن سریال آمده و مسعود ردایی تهیه کننده نیز در میان جمع دیده می‌شود.

در ساعت 15:50 بعدازظهر با ورود منتظرالمهدی و همکارانش مراسم شکل رسمی‌تری به خود می‌گیرد و آنها به اتاق کارگردان آمده و گپ و گفتی خودمانی در خصوص سریال با یکدیگر دارند. آلبومی شامل عکس‌ شخصیت‌های مختلف سریال با گریم و لباس خاص‌شان دست به دست می‌گردد و همه با شخصیت‌ها آشنا می‌شوند.

کوتاه کردن موی سر برای خدمت به هنر

زین‌العابدین از نوری درباره موهایش سوال می‌کند و می‌خواهد بداند آیا آنها را به خاطر سریال کوتاه کرده؟ نوری هم با خنده جواب می‌دهد: ما همیشه در خدمت هنر هستیم!

اوتادی هم در نقش اول سریال که یک مددکار اجتماعی است، اینجا حضور دارد. او در گفتگو با مهر در خصوص نقش‌اش توضیح می‌دهد، اینکه قبلا هم نقش مددکار را بازی کرده و خوشحال است با این سریال و تیم خوبی که دارد دوباره به تلویزیون برگشته است.

با پایان گپ و گفت صمیمانه عوامل و مهمانان، همه حاضران به حیاط می‌آیند تا پس از مراسمی کوتاه در جریان ضبط اولین سکانس سریال باشند. گوسفندی گوشه حیاط با طناب بسته شده و احتمالا در انتظار مرگ به سر می‌برد. آب‌پرور در حال گفتگو با منتظرالمهدی است و به شوخی می‌گوید گاهی دوستان در کارهای مشارکتی جای ما تصمیم می‌گیرند. منتظرالمهدی هم تأکید می‌کند: ما به شما اعتماد داریم.

شنیدن صدای قرائت قرآن، به منزله آغاز مراسم است و با پیدا کردن صاحب این صدای خوش، اقدام جالب عوامل مراسم را تحسین می‌کنم؛ قاری از افراد روشندلی است که قرآن را با خط بریل می‌خواند.

علی‌اکبری تهیه‌کننده سریال، اولین کسی است که سخنرانی می‌کند و در سخنان کوتاهی ضمن تبریک مبعث رسول اکرم (ص) تأکید می‌کند این اولین باری است که در قالب یک سریال به بخش مددکاری نیروی انتظامی پرداخته می‌شود.

افزایش آسیب‌های اجتماعی با والدین شاغل و فرزندان رها شده

در ادامه نوبت به منتظرالمهدی می‌رسد و او نیز ضمن تبریک مبعث پیامبر (ص) می‌گوید: با سریال «زخم» اولین بار است که به بخش پیشگیری اجتماعی نیروی انتظامی پرداخته می‌شود و این یک گام جدید در میان آثار تلویزیونی به حساب می‌آید که به بحث نقش و جایگاه مشاوران در نیروی انتظامی می‌پردازد.

وی تصریح می‌کند: در دنیای امروز و در نگاه نیروی انتظامی، پیشگیری بر برخورد قضایی رجحان دارد. امروزه با توجه به بروز آسیب‌های اجتماعی با پدران و مادران شاغل و فرزندان رها شده و عدم ایجاد گفتمان در بین اعضای خانواده، ما وظیفه داریم مهارت‌های اجتماعی و مقابله با آسیب‌ها را آموزش دهیم. از این رو بحث مشاوره و مددکاری اجتماعی نیاز روز جامعه ایران است.

منتظرالمهدی یادآور می‌شود: وظیفه ما این است که مهارت های مقابله با این آسیب‌ها را به فرزندان‌مان بیاموزیم و بهترین راهکار آن هم کارهای فرهنگی نظیر همین سریال سازی است. امیدوارم برای سریال «زخم» با متن خوب و بازیگرانی که دارد، اتفافات خوبی رخ بدهد و بتوانیم وظیفه خود را نسبت به مردم خوب‌مان ادا کنیم.

نوید یک سریال موفق و پر مخاطب

پس از معاون اجتماعی ناجا، مجید زین‌العابدین مدیر شبکه 3 سیما به ارائه سخنانی می‌پردازد و می‌گوید: سریال «زخم» که پیش از این با نام دیگری با آن عجین و مونس بودیم، امروز کلید می‌خورد. سریالی که از تیمی مجرب و توانمند در حوزه سریال سازی برخوردار است و همانطور که نیروی انتظامی در تجربه‌های پیشین خود کارهای ارزشمندی را تولید کرده، این بار هم می‌توان نوید سریالی موفق و پر مخاطب را به مردم داد.

وی با اشاره به کلید خوردن سریال در آستانه مبعث رسول گرامی اسلام ادامه می‌دهد: همانطور که نبی مکرم اسلام برای مکارم اخلاق و اصلاح اخلاق فردی و اجتماعی مبعوث شدند، این سریال هم شأن تربیتی دارد و طی آن به خدمات و جایگاه پلیس از دریچه شئونات تربیتی نگاه می‌شود. امیدوارم این اثر مبدا و آغازگر خوبی برای معرفی بهتر اقدامات نیروی انتظامی به مردم کشورمان باشد.

سپس مسعود آب‌پرور برای سخنرانی می‌آید و می‌گوید: خوشحالم که یک بار دیگر فرصت شد و می‌توانم کار موثر و خدمت کوچکی در حوزه سریال سازی اجتماعی انجام دهم و در زمینه فرهنگ‌سازی نقشی داشته باشم. امیدوارم که بتوانیم با همراهی و همکاری دوستان هنرمندم، به اهداف از پیش تعیین شده برای این سریال دست پیدا کنیم.

ساخت سریال از 10ها کتاب‌ هم موثرتر است

سردار تقی مهری رییس پلیس پیشگیری ناجا نیز در این مراسم اظهار می‌کند: مشاوره یکی از حرفه‌های مهم در نیروی انتظامی است و کارکردهای فراوانی در پیشگیری از معضلات اجتماعی دارد. این نهاد می‌تواند یک جامعه امن را فراهم کند. هم از نظر اجتماعی و هم فرهنگی و سیاسی، هنرمندان با یک سریال می‌توانند از 10ها کتاب و مقاله موثرتر عمل کرده و نقش مشاور و مددکار اجتماعی را به مردم معرفی کنند.

وی می‌افزاید: هم اکنون در سطح کشور بیش از 9 هزار نفر به عنوان مشاور و مددکار اجتماعی در نیروی انتظامی مشغول فعالیت هستند که چیزی بین 300 تا 500 هزار پرونده قضایی را در طول سال حل و فصل می‌کنند. امیدوارم که بتوانیم با تولید و پخش این سریال هم گامی پیشگیرانه برای حل و فصل مشکلات اجتماعی برداریم.

با پایان سخنان مسئولان، از مدیر دبیرستان که این محل را برای تصویربرداری در اختیار گروه قرار داده‌ تشکر می‌شود و نوبت به برداشت نخستین پلان سریال می‌رسد. در این پلان یک پلیس موتور سوار از کلانتری خارج شده، یک خودرو پلیس وارد کلانتری می‌شود و همایون ارشادی نیز در همین لحظه قدم زنان به سمت کلانتری می‌آید، ضمن اینکه یک سرباز جوان و یک متهم نیز در حال ورود هستند.

هماهنگی ورود و خروج‌های مختلف قدری زمان می‌برد و در نهایت پلان نهایی می‌شود و با پایان این مراسم، ضبط سریال «زخم» تازه‌ترین کار، کارگردانی که در کارنامه‌اش آثار موفقی چون دوگانه «هوش سیاه» به چشم می‌خورد، آغاز می‌شود.

این سریال داستان زنانی است که به عنوان مشاور در نیروی انتظامی مشغول به کار هستند. بدین ترتیب سروان الهام پویا دانش آموخته دانشکده افسری به عنوان مشاور و مددکار در کلانتری 132 مشغول به کار می‌شود. او به خاطر انتخاب چنین شغلی با پدرش دچار مشکل شده و حالا در مواجهه با چالش های اجتماعی درگیر معضلات بزرگتری نیز می‌شود.

همایون ارشادی، محمد صادقی، برزو ارجمند، امیر نوری بازیگران اصلی و جمشید جهانزاده، فقیهه سلطانی، مهرداد ضیایی، میثاق جمشیدی، حسام شجاعی، رخساره شجاع الدین همراه با هنرمندان خردسال سینا محمدی‌فر، روژان تقی زاده و مهدیس قنبری، بازیگران 5 قسمت ابتدایی این سریال هستند. سریال زخم که در 13 قسمت 50 دقیقه‌ای به قلم سیدسعید رحمانی نگاشته شده، هفته نیروی انتظامی از شبکه 3 سیما روی آنتن خواهد رفت.

کد خبر 2301500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha