۲۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۹

دیدار اعضای ستاد کنگره سبط النبی(ع) با مراجع عظام تقلید/ تأکید بر توجه به سیره و سنت امام حسن(ع)

دیدار اعضای ستاد کنگره سبط النبی(ع) با مراجع عظام تقلید/ تأکید بر توجه به سیره و سنت امام حسن(ع)

در آستانه برگزاری کنگره بین المللی سبط النبی(ع) اعضای ستاد برگزاری این کنگره با حضور در شهر مقدس قم با حضرات مراجع عظام تقلید دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این دیدارها که طی روزهای اخیر برگزار شد مراجع عظام تقلید ضمن استقبال از برگزاری چنین کنگره ای بر توجه بیشتر عموم مردم به ویژه اندیشمندان، محققان و اصحاب فرهنگ به شناخت و معرفی شخصیت تابناک امام مجتبی(ع)م تاکید کردند.

امام حسن مجتبي (ع)، شخصيتي بي نظير در پيشرفت اسلام و هدايت مردم

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در بخشی از سخنان خود با اشاره به ابعاد عظيم شخصيت امام حسن مجتبي (ع) گفت: عنواني كه براي اين برنامه بزرگ انتخاب كرده ايد باعث افتخار است. شخصيت امام حسن مجتبي (ع) شخصيتي بي نظير در پيشرفت اسلام و هدايت مردم بود كه مقبوليت آن حضرت بين مردم، سبب حفظ امر ولايت و دين شد. بايد ابعاد مهم شخصيتي و مكارم اخلاقي آن امام بزرگوار بررسي و ويژگي هاي آن حضرت براي مردم بازگو شود.

وی با اشاره به مقبوليت شخصيت امام حسن مجتبي (ع) در بين دانشمندان و مورّخان اهل سنّت، افزود: آن حضرت در بين اهل سنّت از جايگاه ويژه اي برخوردار است و كتاب هاي زيادي به قلم دانشمندان اهل سنّت درباره شخصيت آن امام همان نوشته شده است. و همچنين شاعراني از اهل سنّت درباره مقام علمي و اخلاقي آن حضرت اشعار زيادي را سروده اند؛ از جمله در كتاب روضة الصفا، اشعاري را از يكي از شاعران اهل سنّت با مضامين بسيار بالا نقل نموده است.

این مدرس عالی حوزه سپس برخی از ابيات شعر مذکور را برای حاضران قرائت کردند:
اگر عمري بيارايم سخن را / نشايد نظم من نعت حسن را
سخن گيرم كه جز درّ عدن نيست / سزاي وصف اخلاق حسن نيست
كمالش گر چه نزد ماست ظاهر / زبان ما ز وصف اوست قاصر
دو گيتي را وجودش زيب و زين است / نظير او اگر گوئي حسين است

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی تأکید کرد: همانگونه كه این شاعر گفته است، نقش امام حسن مجتبي (ع) در پيشرفت مقاصد اسلام همطراز نقش حضرت سيدالشهدا (ع) است و اين را نبايد فراموش كرد. حقير هم در اشعاري كه سروده ام به اين نكته اشاره كرده ام: «گرچه به تعظيم مقام حسين هر چه بگويند بجا و رواست؛ دين ز فداكاري او زنده است پيشرو و سيد اهل عبا است؛ حلم حسن نيز در احياء دين نقش عظيمش نه كم از كربلا است»؛ بايد مقام علم و حلم آن حضرت را شناخته و به جهانيان بشناسانيم.

وی در پايان اين ديدار ضمن قدرداني از برگزار كنندگان اين همايش بزرگ از خداوند متعال براي آنها توفيقات بيشتر و توجهات خاصه حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف را مسألت نمود.

برگزاری این کنگره کار بسیار مقدس و تاثیرگذار

آیت الله العظمی نوری همدانی برگزاری این کنگره را کار بسیار مقدس و تاثیرگذار دانسته و در این خصوص گفت: دنیای امروز تشنه معنویت است جریان ها و رخدادها به گونه ای است که همه انسان ها را خسته کرده است چون جهان معاصر همه بر محور مادیات است و آنچه که بشر به آن محتاج است معنویت است و معنویت در فرهنگ اهل بیت(ع) وجود دارد.

این مرجع تقلید شیعیان خاطر نشان کرد: اگر امروز بتوانیم فرهنگ اهل بیت(ع) را به دنیا نشان دهیم قدم بسیار مهمی در ایجاد شناخت، امنیت و معنویت برداشته ایم برای نمونه اگر بتوانیم صحیفه سجادیه را با ابزار و وسائلی که در دنیاست درست به دنیا ارائه کنیم کار بسیار مهمی را انجام داده ایم.

وی خطاب به مسئولین مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: کار شما بسیار مقدس و مهم است شما می خواهید فرهنگ اهل بیت(ع) را به دنیا نشان دهید دنیا تشنه فرهنگ اهل بیت(ع) است باید بتوانید واقعیت ها را به دنیا نشان دهید اجسام را با ابزار دوربین می شود به مخاطب نشان داد ولی شگفتی ها، ظرایف و خصوصیات معارف اهل بیت(ع) قابل تجسیم نیست.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اهمیت برگزاری کنگره بین المللی سبط النبی(ص) و پرداختن به شخصیت و زمانه امام حسن(ع) تصریح کرد: امام حسن(ع) مظلوم ترین ائمه(ع) است چون در زمانی زعامت را بر عهده گرفتند که مردم از جنگ خسته شده بودند و تحمل مشکلات در راه حق را نداشتند حضرت علی(ع) مردم کوفه را دائم به جهاد دعوت می کرد ولی آنها پاسخ مثبت نمی دادند.معاویه از خستگی مردم استفاده کرد و آنها را از اطراف امام حسن(ع) پراکنده ساخت و جنایات زیادی برای محو اسلام انجام داد. و وضعیت برای امام حسن(ع) و مومنان واقعی خیلی سخت شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه به خاطر محدودیت ها، از امام حسن(ع) نسبت به سایر ائمه(ع) کمترین حدیث نقل شده است، گفت: ما نباید فقط در مورد مظلوم سخن بگوییم بلکه باید سراغ ظالم هم برویم و علل و اسباب را بررسی کنیم.

معرفی دین اسلام با ابزارهای صحیح و با اخلاق اسلامی

آیت الله العظمی علوی گرگانی نیز طی سخنانی با بیان اینکه امروز دنیا نیازمند معرفی مسیر درست و راه حقیقی است تأکید کرد: مروز دشمنان در راستای تخریب و تضعیف مسلمانان گام بر می‌دارند و از این رو باید همواره تلاش داشته باشیم و اجازه ندهیم که این تخریب‌ها دامن زده شود.باید در برابر هجمه‌های دشمن و شبهاتی که ایجاد می‌کنند ایستادگی کنیم و اجازه ندهیم این شبهات روز به روز ترویج شود.اید در برابر دشمنان آماده باشیم و با ابزارهای صحیح و با اخلاق اسلامی به معرفی دین اسلام پرداخته و در برابر توطئه‌های دشمن ایستادگی کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: وظیفه شما بسیار سنگین است و باید فرهنگ‌سازی را انجام دهید و در این عرصه نباید به هیچ عنوان کوتاه بیایید.باید مجمع جهانی اهل بیت(ع) تقویت شود تا بتواند در برابر توطئه‌های دشمن ایستادگی کرده و پاسخی به آنها بدهد.

این مرجع تقلید در پایان با تاکید بر ضرورت نگارش کتاب‌های دینی، تصریح کرد: باید کتب دینی و محصولات فرهنگی را نیز منتشر کنیم و با توجه به تشنه بودن دنیا در خصوص معارف ناب، کتاب‌های مناسب را به آنها معرفی نماییم.

گفتنی است کنگره بین المللی سبط النبی (ع) به همت مجمع جهانی اهل بیت (ع) موسسه فرهنگی مذهبی حضرت قاسم بن الحسن(ع) ، سازمان تبلیغات اسلامی و تعدادی دیگر از نهادها و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی ، اول و دوم تیرماه در سالن اجلاس سران برگزار می شود.

کد خبر 2309295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha