۲۳ خرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۳۳

حجت الاسلام بهشتی پور:

آرامش خاطر از آثار ملموس اصل مهدویت در جامعه است/ انتظار تنها با شعار گویی محقق نمی شود

آرامش خاطر از آثار ملموس اصل مهدویت در جامعه است/ انتظار تنها با شعار گویی محقق نمی شود

خرم آباد - خبرگزاری مهر: یکی از سخنرانان برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه آرامش خاطر از آثار ملموس اصل مهدویت در جامعه است، گفت: انتظار تنها با شعار گویی محقق نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام بهشتی پور صبح جمعه در مراسم دعای ندبه روز نیمه شعبان در مصلای الغدیر خرم آباد با اشاره به اینکه مسئله مهدویت در زندگی همه انسان ها تاثیر گذار است، اظهار داشت: همه انبیا و اوصیا برای تحقق این موضوع بسیار مهم به رسالت مبعوث شدند.

وی با بیان اینکه موضوعی که در قرآن و روایات بسیاری از انبیاء و اهل بیت به صورت مستمر در رابطه با آن سخن به میان آمده مهدویت است، تصریح کرد: بر اساس آیات، خداوند به ما وعده داده که چشمان اهل ایمان و عمل صالح به نور مهدویت و ظهور منجی عالم بشریت روشن می شود و این وعده در کتاب زبور هم آمده است.

حجت الاسلام بهشتی پور با اشاره به اینکه امروز جوامع بشری از هر نظر پیشرفت چشمگیر داشته و در امور و تکنیک های مختلف رشد کرده است، افزود: اما با این همه پیشرفت هنوز نتوانسته نسخه درد نگرانی های روحی بشریت را به دست آورد.

ندای مهدویت ترس و اضطراب جوامع بشری را کاهش می دهد

وی با بیان اینکه امروز کشورهایی که دارای همه تکنولوژی های پیشرفته هستند نگرانی های روحی زیادی دارند، تصریح کرد: در کشور ژاپن در هرشبانه روز 40 میلیون قرص خواب آور مصرف می شود که منشاء این مسئله چیزی جز نگرانی و اضطراب نیست.

حجت الاسلام بهشتی پور با تاکید بر اینکه ندای مهدویت ترس و اضطراب جوامع بشری را کاهش می دهد، یادآور شد: به صورتیکه هر اندازه باور مهدویت در جامعه بیشتر باشد به همان اندازه نگرانی های روحی کمتر می شود.

وی افزود: در جامعه ای که فاصله با خداوند زیاد شود و به نبوت، قیامت، معاد و مهدویت اعتقاد وجود نداشته باشد نگرانی ها بیشتر می شود.

حجت الاسلام بهشتی پور با اشاره به اینکه مهدویت امری است که در درون همه انسان ها و در فطرت آنها وجود دارد و همه ادیان نیز به آن اشاره دارند، اظهار داشت: مکاتب غیردینی نیز به اصل منجی اشاره کرده اند و هرمقدار بشر عمیق تر این موضوع را دنبال کند نگرانی های او کمتر می شود.

وی با بیان اینکه در یک جامعه شیعی که اصول ضروری مانند ایمان، اعتقاد و باور وجود دارد موضوع مهدویت تاثیر فراوان تری دارد، تصریح کرد: در برخی ادیان مسئله مهدویت با ابهام و اجمال مطرح شده و این ابهامات باعث شده که اضطراب های روحی بشر بیشتر احساس شود.

از آثار ملموس اصل مهدویت در جامعه آرامش خاطر است

از سخنرانان برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه در مکتب شیعه امر مهدویت با تمام خصوصیات و جزئیات مطرح شده است، گفت: همه مسائل از جمله اینکه امر مهدویت برای چه شخصیتی مطرح شده، دارای چه پیشینه ای است، در چه مکانی به دنیا آمده، چندسال حیات دائم داشته، غیبت صغری و کبری چقدر است و در غیبت کبری وظیفه ما چیست در جامعه تشیع و در آیات روشن پاسخ داده شده است.

حجت الاسلام بهشتی پور با اشاره به آثار و پیامدهای مثبت مهدویت در جامعه اظهار داشت: یکی از آثار ملموس اصل مهدویت در جامعه آرامش خاطر است.

وی با بیان اینکه بر اساس آیات الهی و روایات مهدویت برای شیعیان آرامش و لذت معنوی دارد، تصریح کرد: مهدویت برای شیعه امید آفرین بوده و منشاء آرامش خاطر و امید است.

از سخنرانان برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: در جامعه ای که امید نباشد کار، تلاش، فعالیت، حماسه و بیداری وجود ندارد اما در جامعه که امید باشد هوشیاری، بیداری، بصیرت، عدالت خواهی، حقیقت خواهی و آزادی خواهی است و این آثار مهدویت است.

حجت الاسلام بهشتی پور با تاکید بر اینکه ما باید قدردان اهل بیت باشیم که ما را با واقعیت ها آشنا کردند، افزود: در جامعه شیعه بیداری، حماسه و ظلم ستیزی بیشتر است که این امر به خاطر برخورداری از اصل مهدویت است.

انتظار تنها با شعار گویی محقق نمی شود

وی با اشاره به اینکه مهدویتی که در حاشیه آن انتظار مطرح می شود اصل است، اظهار داشت: انتظار در اندیشه های اهل بیت مطرح شده و پیامبر گرامی اسلام در رابطه با اهمیت آن می گوید با فضلیت ترین اعمال انتظار فرج است.

حجت الاسلام بهشتی پور با بیان اینکه انتظار اصل مهم مهدویت است، تصریح کرد: انتظاری که به عنوان افضل اعمال مطرح شده از جهاد فی سبیل الله نیز جایگاه برتری دارد.

وی با تاکید بر اینکه ارزش هر انتظاری به منتظر آن است، یادآور شد: هر اندازه منتظر ارزش و آثار برکات وجودی اش بیشتر باشد انتظار او نیز ارزش بیشتری می یابد.

حجت الاسلام بهشتی پور با اشاره به اینکه انتظار مهدویت به این خاطر اهمیت دارد که ظهور و حضور منجی عالم بشریت ناهنجاری های فکری و فرهنگی را از بین می برد و بشریت را از ظلم و ستم می رهاند، گفت: متاسفانه ما معقوله انتظار را یا بد معنا می کنیم و یا بد برداشت می کنیم که در این رابطه باید در کلاس درس اسلام شناسان بیایم تا به ما یاد دهند انتظار چه معنایی دارد و چگونه محقق می شود.

وی با بیان اینکه انتظار تنها با شعار گویی محقق نمی شود، تصریح کرد: باید در مهدویت امید، سازندگی، عدالت خواهی، پاکی و کنترل زبان و چشم و گوش باشد.

فلسفه انتظار چیزی جز مسئولیت آفرینی نیست

حجت الاسلام بهشتی پور با تاکید بر اینکه فلسفه انتظار چیزی جز مسئولیت آفرینی نیست، افزود: اینجاست که انتظار جنبه عملی می یابد و برای اینکه خود را در صف منتظران ببینیم باید در عمل انتظار خود را ثابت کنیم نه تنها با شعارگویی.

وی با بیان اینکه همه این مجالس و آذین بندی ها ارزشمند است و جنبه شعائر الهی دارد، یادآور شد: اما این شعار است و باید با شناخت، عمل، عفت، پاکدامنی و ثبات قدم همراه باشد.

این خطیب برجسته در ادامه با اشاره به اینکه انتظار در جوامع تشیع جنبه سیاسی هم دارد چرا که به معنی آماده رزم با دشمن بیرون و درونی بودن است، گفت: مهدویت یعنی مبارزه با دشمن بیرونی که می خواهد با دین بازی کند و به ناموس تشیع یعنی سامرا و کربلا تجاوز کنند.

حجت الاسلام بهشتی پور با بیان اینکه مکتبی که در آن انتظار وجود دارد به معنای جهاد فی سیبل الله است و در چنین مکتبی اجازه نفوذ و رخنه به جغرافیای عالم اسلام توسط مستکبران داده نخواهد شد، افزود: اراده الهی، عنایت اهل بیت و حس مسئولیت پذیری شیعیان با مزوران و خودفروختگان و عوامل آنها در منطقه مبارزه خواهد کرد.

کد خبر 2310566

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha