۲۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۱

شماره‌ نهم پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد

شماره‌ نهم پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد

شماره‌ نهم پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان به «ادبیات کودک در کشورهای در حال توسعه» می‌پردازد و نقد ویژه آن به آتوسا صالحی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، قرار بود این شماره پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان که در زمستان منتشر شود که به دلیل مشکلات چاپخانه‌ای به تعویق افتاده بود. موضوع این شماره از پژوهشنامه «ادبیات کودک در کشورهای در حال توسعه» است و نقد ویژه‌ آن به آتوسا صالحی اختصاص دارد.

در این شماره، در میزگردی که با همت رویا مکتبی در کتابخانه‌ بین‌المللی مونیخ به‌ طور اختصاصی برای پژوهشنامه برگزار شده است، آنا چرنوف، جونکو یوکوتا و مینیا لپن در این باره به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداخته‌اند. حسین بکایی نیز با کلثوم چنگیز، دبیر سابق اتحادیه‌ نویسندگان ترکیه، درباره‌ ادبیات و کتاب کودک و نوجوان در ترکیه گفتگو و فاطمه زمانی نیز در مقاله‌ای که اطلاعات آن را از منابع متعدد گردآوری کرده، برخی از مهم‌ترین جوایز ادبیات کودک را در کشورهای در حال توسعه معرفی کرده است.

«کتابخانه‌ای به وسعت قلب‌های بزرگ کودکان» گزارشی است که در آن تحولات کتاب‌خوانی در کشورهای در حال‌ توسعه مرور شده است. همچنین در مقاله‌ای دیگر از این شماره پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان به وضعیت ترجمه‌ ادبیات کودک و نوجوان در ایرانِ امروز پرداخته شده است.

در این پرونده، همچنین مقاله‌هایی درباره‌ ادبیات کودک و نوجوان در کشورهای هند، کنیا، مغولستان، ویتنام، مالزی، تایلند و اندونزی منتشر شده است. نقد ویژه‌ این شماره به آتوسا صالحی اختصاص دارد که در حوزه‌ شعر و داستان برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند. آثار او را مرجان فولادوند، ناهید معتمدی، عباس تربن و الهام بشارت نقد و بررسی کرده‌اند.

از بخش‌های دیگر پژوهشنامه می‌توان به فهرست لاک‌پشت پرنده اشاره کرد. در این فهرست کتاب‌های فصل بهار سال 1392 بررسی شده و فهرستی از بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان این فصل به خانواده‌ها، مدارس، کتابداران و ... پیشنهاد شده است.

کد خبر 2314282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha