۳ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۲

یک هفته مانده به ماه رمضان/

کم خوری و کاهش وعده‌های غذا برای سازش بدن با ماه رمضان توصیه می شود

کم خوری و کاهش وعده‌های غذا برای سازش بدن با ماه رمضان توصیه می شود

اصفهان - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: در یک هفته مانده به آغاز ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود که میزان و تعداد وعده‌های غذا به منظور سازش بدن با این ماه کم شود.

محمد حسن انتظاری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به اینکه همواره نخستین هفته از ماه رمضان به سختی می‌گذرد و به نوعی بدن در مقابل این تغییر حتی مقاومت از خود نشان می‌دهد لازم است که از یک هفته مانده به این ماه بدن را با شرایط ماه رمضان سازگاری کرد.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه بدن 11 ماه به وعده ناهار عادت کرده و به سحری خوردن سازش ندارد بهتر است که زمان صرف صبحانه را به زمان سحری نزدیک کنیم یعنی اگر در گذشته ساعت هفت و نیم یا هشت صبح میل می‌شده در این هفته ساعت شش و نیم خورده شود.

 عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: در همین راستا لازم است که در چند روز مانده به ماه رمضان حتی وعده ناهار حذف و بدن به این شرایط عادت کند.

وی با بیان اینکه خلاف آنچه در بین عامه مردم جای افتاده که باید در یک هفته قبل از ماه رمضان وعده غذا را متعدد کند تا مقاومت بدنی را برای این ماه زیاد کنند، افزود: این ذهنیت درست نیست و هیچ گاه نمی‌توان موادقندی، پروتئینی و آب را بیش از 4 تا 5 ساعت در بدن ذخیره کرد.

انتظاری گفت: در ماه رمضان روزه‌داران به افت قند خون، کاهش آب بدن و افت فشار خون مبتلا می‌شوند و به همین لحاظ ذخیره‌سازی مواد معدنی و ویتامینی چندان در این ماه ضرورتی ندارد.

وی با اشاره به اینکه  به منظور پیشگیری از افت قند خون لازم است که به مصرف غذاهایی در وعده‌های سحری روی آوردیم که قند را دیر جذب و دیر هضم کند ، افزود: غذاهایی رنگی مثل پلوشوید، کلم پلو، هویج پلو و میوه‌های رنگی مثل انگور سیاه، توت فرهنگی و آلو سیاه ، قند آرام آرام در بدن جذب و دیر هضم می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: مصرف این نوع مواد غذایی و دیر هضم کردن مواد قندی حاصل از آن باعث می‌شود که به افت قند خون دچار نشوید یا دیرتر دچار این وضعیت شوند.

وی اظهار داشت: این در حالی است که مصرف غذاهای سفید مثل برنج سفید و نان و میوه‌جات سفید سبب جذب قند و هضم سریع آن می‌شود.

انتظاری با بیان اینکه در طول ماه مبارک رمضان از مصرف غذاهای پر ادویه و چایی پررنگ در وعده سحری خودداری کنند، افزود: در صورتی که در هنگام سحری رنگ ادرار پررنگ باشد به معنای کم آبی بدن است که باید سعی شود میزان آب به هنگام سحری تامین شود.

کد خبر 2318267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha