۵ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۶

نیکدل:

نرخ بالای سود بانکی برای تولید توجیه ندارد

نرخ بالای سود بانکی برای تولید توجیه ندارد

بجنورد- خبرگزاری مهر: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: نرخ های 25 و 28 درصدی سود تسهیلات بانکی برای تولید اقتصادی و فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی توجیه ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، یحیی نیکدل صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران یکی از مشکلات اصلی سرمایه گذاری و تولید اقتصادی در خراسان شمالی را نرخ های بالای سود تسهیلات بانکی عنوان کرد و افزود: البته این موضوع، آسیبی کشوری بوده و تنها مختص خراسان شمالی نیست اما در استانی با شرایط خراسان شمالی بیشتر نمود پیدا می کند.

به گفته وی نرخ های سود بانکی 25 و 28 درصدی که برای تسهیلات بخش تولید در نظر گرفته می شود؛ توجیه اقتصادی ندارد چرا که در قبال این تسهیلات نرخ بازگشت باید حداقل 40 تا 50 درصد باشد که توجیه کننده نرخ سود بانکی باشد در حالی که در عمل این گونه نیست.

نیکدل اضافه کرد: این موضوع را به روشنی می توان در مصوبات تسهیلاتی سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی درک کرد چرا که از این تسهیلات تنها 0.5 درصد آن از سوی تولیدکنندگان دریافت شده است.

به گفته وی این نیم درصد هم مربوط به زمانی است که هنوز نرخ های سود تسهیلات بانکی کمتر از 25 درصد بود وگرنه از زمانی که نرخ های سود بانکی افزایش پیدا کرد دیگر کسی رغبتی برای دریافت این تسهیلات نشان نمی دهد.

نیکدل تصریح کرد: نرخ سود بالای بانکی دو آسیب عمده دارد؛ نخست آن که نرخ بالای سود انگیزه سرمایه گذاری را پایین می آورد و در ثانی نرخ سود بالای تسهیلات مصوب سفر رهبری این سؤال را به ذهن متبادر می کند که اگر قرار بود مصوبات تسهیلاتی سفر رهبری نیز با نرخ سود 25 درصد محاسبه شود چه نیازی به تصویب این مصوبات بود چرا که در حالت عادی هم بانک ها با همین نرخ، تسهیلات ارائه می کنند.

وی اضافه کرد: این نقص ناشی از بی دقتی مسؤولان استانی در زمانی بود که این مصوبه به تصویب رسید چرا که در همان زمان ردیف اعتباری خاصی برای اعطای این تسهیلات در نظر گرفته نشد و علاوه بر این در آن زمان نرخ مصوب سود بانکی برای این تسهیلات نیز تعیین نشد.

به گفته نیکدل اگر در همان زمان ردیف اعتباری خاص و نیز سود بانکی مشخصی برای این تسهیلات در نظر می گرفتند؛ این مشکلات پیش نمی آمد.

وی افزود: الان به دلیل آن که این تسهیلات ردیف اعتباری خاصی ندارند و باید بانک ها از محل منابع داخلی خود اقدام به اعطای این تسهیلات بکنند؛ بانک ها این توجیه را دارند که نرخ سود بانکی این میزان است و نمی توانند با نرخ کمتری آن را پرداخت کنند.

این مسؤول اضافه کرد: اگر چه برای حل این مشکلات اقدامات زیادی از جمله نشست استاندار خراسان شمالی با مدیران عامل بانک های مربوط انجام شده اما تاکنون این معضل برطرف نشده است.

وی عنوان کرد: برای رفع این نقیصه دولت یا باید یارانه تسهیلات در نظر بگیرد و یا ردیف اعتباری خاصی برای اعطای آنها مشخص کند در غیر این صورت تسهیلات مصوب سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی در حوزه صنعت و معدن محقق نمی شود.

کد خبر 2319896

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha