۷ تیر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۰

همایش پیشگیری از اعتیاد در خانواده با عزم ملی و فرهنگ اسلامی در چناران برگزار شد

همایش پیشگیری از اعتیاد در خانواده با عزم ملی و فرهنگ اسلامی در چناران برگزار شد

چناران - خبرگزاري مهر: به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر همايش پیشگیری از اعتیاد در خانواده با عزم ملی و فرهنگ اسلامی در چناران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ قربان صنعتي فرمانده انتظامي چناران صبح شنبه در این همایش ضمن گرامیداشت هفته مبارزه با مواد مخدر و تقارن آن با هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهداء به ویژه شهدای هفتم تیر و نیروی انتظامی که در راه مبارزه با سوداگران مرگ جان خود را فدا کردند؛ پیرامون اهمیت موضوع و معضل اجتماعی مواد مخدر اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر در تمام کشورهای جهان، یک پدیده و معضل اجتماعی است که کشور جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه بیش از 297 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد می‌تواند آسیب پذیری بیشتری نسبت به سایر کشورها داشته باشد.

سرهنگ صنعتي افزود: البته نیروی انتظامی که در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر انجام وظیفه می‌کند همواره در راستای پیشگیری از ورود مواد مخدر تمام تلاش خود را داشته و وجود 12 هزار جانباز و بیش از 3600 شهید در این راه خود گویای اهمیت و جایگاه وظایف مأموریت های ناجا بوده که از شرایط خاصی برخوردار است.

وي در ادامه به ارائه آماری در رابطه با معتادان و مقدار مصرف مواد مخدر در شهرستان پرداخت و اظهار کرد: شاید در اذهان عمومی چنین تداعی شود که وظیفه مبارزه با مواد مخدر صرفاً بر عهده نیروی انتظامی است ولیکن بخش عظیمی از این وظیفه برمی گردد به وظایف تمام ارگان ها، نهاد ها و ادارات دولتی و غیر دولتی و بویژه خانواده ها که نقش محوری را دارند.

صنعتی با اشاره به عنوان همایش که برگرفته از شعار سال است تصریح کرد: همت و عزم ملی می‌تواند در بحث همکاری با نیروی انتظامی و کاهش مصرف و جلوگیری از ورود مواد مخدر نقش مؤثری را ایفا کند و ناجا از همه دستگاه‌ها این انتظار را دارد که نسبت به این پدیده شوم و آسیب اجتماعی بی‌تفاوت نباشند.

وی با بیان این مطلب که بر اساس برآوردها و تجزیه و تحلیل‌های انجام شده، بیش از 80 درصد جرائم ریشه در مواد مخدر دارد بیان کرد: این نه تنها به منزله آسیب اجتماعی است بلکه در بحث ایجاد نا امنی ، اختلال در نظم و امنیت کشور، از هم پاشیدگی و از هم گسیختگی کانون خانواده ها مشکلات عدیده ای را به وجود می آورد و غفلت از این موضوع گریبان گیر خانواده، جامعه و کشور اسلامی ما خواهد شد و جوانان به جای اینکه به فکر پیشرفت در زمینه های علمی، فرهنگی ، پزشکی و... باشند خدای ناکرده از مکان هایی سر در بیاورند که شایسته ی جوانان ما نیست.

فرمانده انتظامی شهرستان چناران با اعلام سامانه‌های 110، 197 و 116 به عنوان پل ارتباطی پلیس با مردم از عموم شهروندان خواست تا از همکاری و مشارکت با نیروی انتظامی دریغ نورزند.

در ادامه  دادستان شهرستان چناران ازنیروی انتظامی به عنوان مجریان اصلی در امر مبارزه با مواد مخدر یاد کرد و اظهار کرد: الحمدلله نیروی انتظامی، نیرویی است مقتدر ، پای کار، باظاهری آراسته و چهره‌ای مصمم که در هر عرصه‌ای می تواند وظیفه خودش را در حراست از دستاوردهای نظام مقدس اسلامی به مرحله اجرا بگذارد و با توجه به اینکه کار در بحث مبارزه با مواد مخدر خیلی سخت است ولی بحمدالله، نیروی انتظامی کارش را به خوبی انجام می‌دهد و جادارد خدمت این عزیزان که همیشه در صف مقدم مبارزه با مواد مخدر هستند خداقوت و خسته نباشید بگوییم.

مبارزه ما در بحث مواد مخدر به شکل کنونی موفق نیست

حجت الاسلام غلامعلي عابدینی‌نیا با طرح این سؤال که "چگونه باید با مواد مخدر مبارزه کنیم؟" گفت: آنچه که ما از لا به لای پرونده ها و از وضع ظاهر متهمانی که به محاکم قضایی معرفی می‌شوند برداشت کردیم این است که مبارزه ما در بحث مواد مخدر به شکل کنونی موفق نیست و از اول انقلاب این مبارزه ادامه داشته و ما برای اینکه ورود مواد مخدر به کشور را مهار کنیم انسان های بسیار ارزشمندی را از دست دادیم و شهدای والا مقامی را در این راه تقدیم کردیم.

وی افزود: درست است که بایستی جان و مال افرادی که به اعتیاد کشیده می‌شوند حفظ شود ولی بسیاری از این افراد با اراده و میل خودشان دنبال این امر می‌روند؛ اگر معتادان و گرفتاران به مواد مخدر را به دو بخش تقسیم کنیم یک گروه در جامعه اسلامی و دینی و گروه دیگر در جامعه غیردینی باید مورد بررسی قرار بگیرند.

وی پیرامون جایگاه و نقش فرهنگ اسلامی در مبارزه با مواد مخدر سخنانی را ایراد نمود و تصریح کرد: یکی از راه‌های بازدارنده از مواد مخدر بحث اعتقادات است یعنی فرد باید خودش اعتقاد داشته باشد که چه کاری از نظر شرعی حرام، چه کاری واجب و چه کاری مباح است و اگر فرد این اعتقادات را داشته باشد به سمتش حرکت می‌کند ولی اگر اعتقاد ضعیف باشد و خصوصا اینکه فرد باورش عکس باشد قاعدتا قانع کردنش هم برای انجام امری کار بسیار دشواری خواهد بودو همه چیزهایی را که پزشکان و علما در باب مضرات مواد مخدر بیان می کنند در باور فرد نمی‌گنجد.

دادستان چناران در ادامه بیان کرد: اگر ما بخواهیم در بحث مبارزه با مواد مخدر در جامعه دینی موفق شویم باید فرهنگ دینی و اجتماعی افراد را ارتقاء دهیم و این کار، کار تشکیلات قضایی و یا کار نیروی انتظامی هم نیست بلکه کار این دودستگاه، برخوردهای سلبی است و در بحث پیشگیری از اعتیاد، افراد باید از لحاظ اعتقادات و باورهای دینی ساخته شوند و پرورش یابند و این کاری سخت اما شدنی است.

وی با اشاره به عصر جاهلیت و اصلاح جامعه بشری با مکتب حیاتبخش و سعادتبخش اسلام  توسط پیامبر اکرم(ص) از اسلام به عنوان یک دین متمدن یاد کرد و افزود: امروز اسلام به‌عنوان یک دین متمدن و دینی که می‌تواند به بهترین وجه، جامعه را اداره کند و سعادت دنیا و آخرت را تأمین کند در دنیا مورد قبول واقع شده است و اگر ما بر اساس همین مکتب و قرآن که پیامبر اکرم(ص)به عنوان معجزه آورده است و بر اساس آموزه‌های اسلامی ورود پیدا کنیم و باورهای دینی مردم را افزایش دهیم؛ مشکل حل خواهد شد.

باورهای دینی از درون خانواده شروع می‌شود

عابدینی‌نیا در زمینه سبک زندگی اسلامی در خانواده نیز مطالبی را مطرح کرد و گفت: باورهای دینی از درون خانواده شروع می‌شود؛ از نظر جامعه شناسی، افراد قبل از اینکه بخواهند ازدواج کنند باید به فکر تربیت فرزندانشان باشند و آگاهی‌های لازم را پیرامون روش تربیت صحیح فرزندان کسب کنند و این امر فرمول دارد و ساده نیست؛ وقتی در درون خانواده توانستیم باور دینی را افزایش دهیم این اعتقاد پیدا می شود که این کار شرعا حرام است.

دادستان شهرستان چناران در خاتمه سخنان خود با بهره گیری از روایات اسلامی اظهار داشت: کسانی که ارزشهای اسلامی و باورهای دینی را با شعارآزادی و امثال آن متزلزل می‌کنند مسئول هستند؛ کسی که مسلمان است باید به احکام دین پایبند باشد؛ احکام شریعت را باید به عنوان یک باور دینی و عقلی در جامعه گسترش دهیم و این باعث می شود که در امر پیشگیری از جرائم مرتبط با مواد مخدر موفق باشیم.

در ادامه  جلالی از کلینیک مثلثی ترک اعتیاد مشهد در این همایش در خصوص انواع مواد مخدر و عوارض ناشی از سوء مصرف اینگونه مواد بر جسم و روان افراد توضیحات کارشناسانه خود را برای حاضران ارائه نمود.

در این همایش ضمن پخش کلیپ و موارد هشداردهنده، ویژه نامه مشترک سازمانهای برگزارکننده این همایش بین مسئولان توزیع گردید و حاضران در پایان این همایش از نمایشگاه تصویری که در حاشیه این همایش برپاشده بود بازدید نمودند.

این همایش به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر  با حضور فرماندار، بخشدار، دادستان،  مسئولان انتظامی و سایر ادارات شهرستان چناران، خانواده های ناجا، مددجویان کمیته امداد، رابطان بهداشت و سلامت ادارات، مدیران مهدکودک ها، کارکنان مرکز توانبخشی، بسیجیان و مسئول کلینیک مثلثی مشهد و با مشارکت ادارات بهزیستی، کمیته امداد، بهداشت و درمان و نیروی انتظامی در خانه معلم شهرستان چناران برگزار شد.

کد خبر 2320800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha