۲۳ تیر ۱۳۹۳، ۱۵:۳۲

مقیمی:

بازار تاریخی اراک ظرف 3 سال مرمت می شود

بازار تاریخی اراک ظرف 3 سال مرمت می شود

اراک-خبرگزاری مهر: استاندار مرکزی از تصویب اجرای طرح 3 ساله مرمت بازار تاریخی شهر اراک خبر داد و گفت: بازار تاریخی اراک یکی از بناهای تاریخی شهر اراک، استان مرکزی و کشور است که به لحاظ اهمیت تاریخی که دارد باید مرمت و بازسازی آن هر چه سریعتر با عمل انجام گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین مقیمی ظهر دوشنبه در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به اهمیت آسیب شناسی بازار تاریخی شهر اراک توسط کاری گروهی بین مردم، کسبه و نهاد ها و دستگاه های ذیربط، افزود: طبق بازدیدی که طی چند ماهه اخیر از بازار اراک صورت دادیم، مقرر شد با مشارکت مردم و نهاد ها کار آسیب شناسی بازار صورت پذیرد تا مرمت و بازسازی این بنای ارزشمند آغاز شود.

وی با بیان اینکه حرف نمی تواند به حفظ بازار اراک به عنوان یک بنای تاریخی ارزشمند کمک نماید، اظهار داشت: باید با تدوین برنامه ای 3 ساله و با جلب مشارکت مردم و نهاد های ذیربط، همچنین آسیب شناسی بازار، کار مرمت و بازسازی این بنا آغاز شود.

وی با تاکید بر جلب مشارکت مردم افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به همراه شهرداری به عنوان مدیریت این بنا باید با بکار گیری قانون از ایجاد بی نظمی در بازار جلوگیری به عمل آورند.

مقیمی همچنین با بیان اینکه مشکل عدم مشارکت مردم عمده ترین مشکل بازار تاریخی شهر اراک است، بیان داشت: باید با تشکیل هیات امنای بازار و جلب اعتماد مردم بتوانیم هر چه سریعتر کار مرمت و بازسازی این بنا را آغاز کنیم.

استاندار مرکزی تصریح کرد: صرف هزینه توسط استانداری، شهرداری، اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، همچنین مردم می تواند مشکلات اعتبار ی مرمت و بازسازی این بنا را رفع نماید.

ثبت جهانی بازار تاریخی اراک

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی هم در این جلسه گفت: بازار تاریخی اراک یکی از بناهای ارزشمند کشور و دنیا است که بعد از به ثبت ملی رساندن آن درصدد ثبت جهانی این بنا هستیم.

حسینی با اشاره به اینکه شرایط بازار اراک اضطراری است و باید به صورت ویژه به آن توجه شود، افزود: اگر برای بازار تاریخی اراک اتفاق ناخوشایندی رخ بدهد با عنایت به اینکه این بنا از بناهای با ارزش کشور بشمار می رود باید پاسخگوی کشور باشیم؛ لذا رسیدگی به این بنا از اولویت های این اداره کل تلقی می شود.

وی با اشاره به کف سازی بازار اراک توسط این اداره کل در سال های اخیر گفت: در سال های گذشته با عنایت به شرایط نامطلوب کف بازار، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نسبت به کف سازی این بنا اقدام نمود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایجاد کانالی در کف بازار در همان سال برای انتقال انشعاب آب، برق و تلفن به داخل مغازه ها از دیگر اقدامات این اداره کل در زمینه زیباسازی بازار اراک بشمار می رود، گفت: متاسفانه از آن سال تاکنون شرکت های ذیربط نسبت به انتقال انشعاباتشان به داخل این کانال اقدام نکرده اند و این امر موجب ایجاد شکل ظاهری بدی برای بازار شده است.

حسینی همچنین با اشاره به اینکه تقریبا 90 درصد بازار با حدود 400 مغازه در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است، ابراز کرد: باید با تعیین تکلیف توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان،  نسبت به این مغازه ها مشکل مرمت بخش های مختلف بازار نیز رفع شود.

وی ادامه داد: عدم وجود آتش نشانی در بازار و سد معبرهایی که توسط کسبه در بازار ایجاد شده موجب شده است تا در صورت رخداد حریق نتوانیم به موقع به این بنای تاریخی و مردم خدمت رسانی کنیم.

حسینی با درخواست مساعدت از تمامی مسئولان ذیربط و مردم برای مرمت بازار تاریخی شهر اراک، اظهار داشت: باید با کمک اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی و مراجع قضایی نسبت به جمع آوری غیر قانونی برخی از عناصر در بازار اقدام شود.

بیشترین آسیب های بازار توسط عوامل انسانی صورت می گیرد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: بیشترین آسیب های بازار توسط عوامل انسانی صورت می گیرد و رفع این مشکل هم نیازمند فرهنگ سازی و برقراری ارتباطی درست با کسبه و مردم است.

وی افزود: برخی دیگر از آسیب ها هم به دلیل متروکه بودن فضاهای بازار، رطوبت و عدم همکاری مردم صورت گرفته است ؛ لذا برای رفع این مشکلات پیشنهاد می کنیم با اجرا و بکار گیری سیاست های تشویقی برای جلب مشارکت مردم این مشکلات را هر چه سریعتر کاهش دهیم تا بتوانیم براحتی این بنای تاریخی را ثبت جهانی نماییم.

حسینی مساله حقوقی بازار  و کمبود اعتبار را از دیگر مشکلات این بنا عنوان و بیان کرد: باید با کمک فرهنگ، مردم را نسبت به شناخت ارزش های تاریخی و حفظ و احیای آنها ترغیب کنیم و این کار هم مستلزم همکاری تمامی دستگاه های ذیربط است.

وی برگزاری همایش های مختلف، ایجاد حس مشارکت در مردم و ارائه تسهیلات به منظور مرمت بازار را از دیگر راهکارهای رفع مشکل مرمت بازار تاریخی اراک عنوان کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به اینکه اداره کل میرا ث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی مبلغ 100 میلیارد تومان را برای مرمت سرای آقایی هزینه شده است، گفت: در حال حاضر هم این نهاد با هزینه 170 میلیون تومان در حال رفع خطرات طاق های بازار است.

برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در استان مرکزی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود از درخواست برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در استان مرکزی به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خبر داد و افزود: برگزاری این نمایشگاه نه تنها موجب حضور سایر استان ها در استان مرکزی می شود بلکه ضمن برقراری تعاملات هنرمندان با یکدیگر موجب ایجاد بازار فروش برای محصولات هنرمندان صنایع دستی در استان نیز می شود.

حسینی با اشاره به اینکه در استان مرکزی هشت هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی فعال هستند، افزود: اگر این نمایشگاه در استان مرکزی دایر شود حدود 150 هنرمند از سایر استان ها و 200 هنرمند صنایع دستی هم از استان مرکزی در آن شرکت می کنند.

وی در پایان احیای صنایع دستی فراموش شده را از دیگر مزایای برگزاری این نمایشگاه دانست و عنوان کرد: این نمایشگاه به حفظ و احیای صنایع دستی فراموش شده در  استان ها نیز کمک می کند.

کد خبر 2331484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha