به گزار خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی ظهر چهارشنبه در جلسه تفسیر قرآن با تفسیر آیه 21 سوره مبارکه ابراهیم اظهار داشت: قیامت جلوه ای از دنیاست یعی اینکه به عنوان مثال افراد دروغگو در این دنیا آنجا هم دروغگو هستند.
وی با بیان اینکه در قیامت حقایق پنهان نمی مانند، عنوان کرد: در قیامت بهشتیان با دوزخیان صحبت می کنند. همچنین بهشتیان با بهشتیان و دوزخیان با دوزخیان و حتی گفتگوی بین دوزخیان و شیطان نیز وجود دارد.
در روز قیامت دوزخیان بهانه جویی می کنند
این مفسر قرآن با بیان اینکه در آیه 21 سوره مبارکه ابراهیم گفته می شود که در قیامت همه انسان ها در پیشگاه خدا ظاهر می شوند افزود: البته ما در این دنیا هم در پیشگاه خداوند متعال هستیم ولی حجابی وجود دارد که متوجه نمی شویم.
حجت الاسلام میرعمادی ادامه داد: وقتی همه در روز قیامت حاضر می شوند محاکمه شروع شده و عده ای وارد بهشت و عده ای دیگر وارد دوزخ می شوند.
وی با بیان اینکه در این روز دوزخیان بهانه جویی می کنند، در تفسیر کلمه "ضعفا" که در آیه ذکر شده است نیز گفت: مقصود از مستضعف یعنی کسی که ضعیف نگه داشته شده و مقصود کسانی است که چشم و گوششان را بسته نگه داشتند و افسار خود را به دست دیگری دادند و از خود هیچ گونه اراده ای نداشتند.
حجت الاسلام میرعمادی عنوان کرد: مقصود از مستکبرین نیز به معنای برتری طلب است و مقصود کسانی است که از پذیرفتن حق امتناع ورزیدند و زیر بار حق نرفتند و عناد کردند.
ویژگیهای مستکبر از نگاه قرآنی
وی با بیان اینکه در قرآن برای مستکبر ویژگی هایی ذکر شده است، افزود: مغرور بودن و قدرت طلبی، نپذیرفتن حرف حق، پیمان شکنی، لجبازی، اظهار بزرگی و تکبر از جمله ویژگیهای مستکبر است.
نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه مستکبر راه گمراه کردن مردم را در پیش می گیرد و سد راه خدا می ایستد، افزود: امروزه مصداق این ویژگیهای استکباری آمریکاست.
حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه مستضعفین از مستکبرین درخواست کمک می کنند و می گویند ما در دنیا تابع شما بودیم آیا شما امروز می توانید بخشی از عذاب ما را کم کنید؟ افزود: این نتیجه تبعیت بی چون و چرای مستضعفین از مستکبرین است در حالیکه انسان قدرت عقل و اختیار دارد.
مستکبرین در قیامت اقرار به ناتوانی خود می کنند
وی با بیان اینکه جواب مستکبرین به مستضعفین این است که اگر خدا ما را هدایت کرد ما شما را هدایت می کنیم، افزود: منظور از هدایت در اینجا رهایی از عذاب است.
این مفسر قرآن به برخی نکات این آیه اشاره کرد و با بیان اینکه مستکبرین در قیامت اقرار به ناتوانی خود می کنند، افزود: مستکبرین در قیامت هم باز دست از تکبر بر نمی دارند و وعده دروغ و محال به مستضعفین می دهند.
وی ادامه داد: مستکبرین با این حرف ها می خواهند ظلم و جنایتی که انجام داده اند را به گردن خدا بیندازند و می گویند اگر خدا ما را هدایت کند، در صورتی که خداوند همه را هدایت می کند و خدا برای کسی بد نمی خواهد و این بنده است که برای خود بد می خواهد.
درخواست کمک در قیامت از غیر از خدا اثری ندارد
نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه هر کس مسئول هدایت و گمراهی خود است و هرکس گناه کرده باید خودش پاسخگو باشد، افزود: در سیستم مدیریت اسلامی "المامور المعذور" جایگاهی ندارد.
حجت الاسلام میرعمادی به برخی نتایج تفسیر این آیه اشاره کرد و بیان داشت: همه انسان ها در روز قیامت در پیشگاه الهی ظاهر می شوند و سرنوشت مستضعفین و مستکبرین در روز قیامت یکی است و هر دو عذاب را می چشند.
وی با بیان اینکه درخواست کمک در قیامت از غیر از خدا اثری ندارد، بیان داشت: کار دوزخیان در قیامت به جایی می رسد که درخواست ناچیزترین کمک را دارند و اندک توجهی می خواهند ولی قیامت جای فرار نیست و هیچ کسی نمی تواند فرار کند.
نظر شما