۳۱ تیر ۱۳۹۳، ۹:۴۲

گزارش خبری/

شبکه آبرسانی بافت قدیم بوشهر نیازمند بازسازی است/ ریزش برخی بناهای بافت تاریخی

شبکه آبرسانی بافت قدیم بوشهر نیازمند بازسازی است/ ریزش برخی بناهای بافت تاریخی

بوشهر - خبرگزاری مهر: بافت تاریخی بوشهر در حال حاضر با مشکلات زیادی همچون فرسودگی شبکه آبرسانی مواجه است که لازم است تا مسئولان عزمی جدی برای نوسازی این شبکه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، بافت تاریخی بوشهر از نظر معماری بافت‌های کم نظیر است که لازم است تا این بافت بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و قبل از آنکه نابود شود اقدامات لازم برای استفاده مناسب‌تر از ان صورت بگیرد.

در سال های اخیر شاهد اقدامات نسبتا خوبی در زمینه احیای بافت‌های تاریخی بوشهر بوده‌ایم و اعتبارات مناسبی نیز برای این بخش تصویب شده است که امیدواریم شاهد تحقق وعده‌ها و اجرای مصوبات در این منطقه باشیم.

بافت تاریخی بوشهر فرصت بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری است که در صورت توسعه زیرساخت ها با توجه به معماری خاص و محل قرار گرفتن آن در کار دریا میتواند یکی از جاذبه‌های ممتاز گردشگری استان بوشهر باشد.

تخریب بناهای تاریخی در محلات قدیمی بوشهری چند سالی است که مشکلاتی را به وجود آورده است که یکی از این مشکلات مربوط به شبکه ابرسانی و سیستم فاضلاب این محلات است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

ریزش و رانش برخی ساختمان‌ها در بافت قدیم بوشهر

فرماندار شهرستان بوشهر عصر دوشنبه در نشست بررسی وضعیت بافت قدیم بوشهر اظهار داشت: در بخش‌هایی از این بافت شاهد ریزش و رانش برخی ساختمان‌ها هستیم که باید اقدامات اساسی برای بازسازی انها صورت بگیرد.

حسن ابراهیمی اضافه کرد: یکی از مهمترین مشکلات در این بخش فرسودگی شبکه ابرسانی در کوی شنبدی است که مشکلاتی را برای بناهای تاریخی در این بافت ایجاد کرده است.

وی با اشاره به آغاز ریزش ساختمان ها در این منطقه از مسجد کوی شنبدی، ادامه داد: این ریزش‌ها در حسینه حاج مریم و برخی از ساختمان ها اطراف نیز مشکل‌ساز شده است و حسینیه تخلیه شده و وضعیت این منطقه در حال اضطرار است.

فرماندار شهرستان بوشهر با ابراز نگرای از احتمال سرایت این مشکلات به بخش‌های دیگر بافت تاریخی بوشهر، افزود: باید با نگاه کارشناسی اقدامات اساسی در این زمینه صورت بگیرد و شاهد تسریع در اقدامات باشیم.

وی در ادامه به هماهنگی‌های صورت گرفته بین شرکت آب و فاضلاب بوشهر و اداره کل اوقاف و امور خیریه در زمینه این مشکلات، تاکید کرد: باید اقدامات فنی و کارشناسی در این زمینه هر چه سریع‌تر انجام شود.

بازسازی شبکه آبرسانی بافت تاریخی بوشهر

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر نیز با اشاره به طراحی شبکه فاضلاب محله شنبدی، اظهار داشت: برای اجرای شبکه فاضلاب در این منطقه از شیوه‌های سنتی استفاده خواهد شد تا شاهد کمترین میزان تخریب باشیم.

مصطفی احمدی به هزینه‌های بسیار بالای اجرای شبکه آبرسانی در بافت تاریخی بوشهر اشاره کرد و افزود: همه شبکه فاضلاب چهار محل قدیم بوشهر را در صورت تامین اعتبار لازم برای انجام مطالعات و عملیات اجرایی را نوسازی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در محله های بافت قدیم شهر بوشهر نیاز است که 35 کیلومتر از شبکه آب‌رسانی بازسازی شود، تصریح کرد: برخی از مناطق بافت تاریخی نیازمند بازسازی فوری هستند که این مهم باید در هفت کیلومتر آن سریعا انجام شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر ادامه داد: روان‌آب‌های سطحی در محلات قدیم بوشهر می‌تواند عاملی برای ریزش و رانش برخی از ساختما‌ن‌ها در این بافت باشد.

وی با اشاره به اینکه 400 میلیارد ریال برای نوسازی شبکه فاضلاب چهار محل واقع در بافت تاریخی شهر بوشهر نیاز است، تاکید کرد: با هزینه 2.3 میلیار ریالی، دو هزار و 300 متر از شبکه آبرسانی کوی شنبدی توسازی شد.

کد خبر 2335764

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha