۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۴۸

گزارش مهر؛

بافت قدیم بوشهر فرصتی مناسب برای توسعه گردشگری/ احیای بافت قدیم نیازمند توجه مسئولان

بافت قدیم بوشهر فرصتی مناسب برای توسعه گردشگری/ احیای بافت قدیم نیازمند توجه مسئولان

بوشهر - خبرگزاری مهر: بافت قدیم بوشهر دارای سبک معماری منحصر به فردی است که از جاذبه‌های بسیار زیادی برخوردار است ولی در سال های اخیر به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است و می‌طلبد مسئولان توجه بیشتری برای احیای این بافت و همچنین تبدیل آن به یک فرصت گردشگری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر داری ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه گردشگری است ولی از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده و همین موضوع باعث عقب‌ماندگی استان در حوزه توریسم و گردشگری شده است و استان هایی که حتی نصف بوشهر نیز ظرفیت ندارند، پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه داشته اند.

استان بوشهر دارای قدمت بیش از پنج هزار سال است و دارای آثار متعددی از دوران مختلف تاریخ است که بیانگر جایگاه بوشهر در تاریخ است و می‌توان به کتیبه‌های کشف شده از مناطق باستانی استان اشاره کرد.

بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم استان است و در صورتی که به خوبی مورد توجه قرار بگیرد می‌تواند سالانه گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود بکشد و هم در حوزه اشتغال و هم در زمینه درآمدزایی نقشی بسیار مهم و موثر داشته باشد.

بافت تاریخی بوشهر دارای 38 هکتار وسعت است که از ان به عنوان یکی از شاهکارهای معماری یاد می‌شود ولی آنگونه که باید و شاید مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است و هرچند طی سال‌های اخیر بارها صحبت از مرمت ان زده شده است ولی روندی که در این راستا طی می‌شود بسیار کند است.

این بافت در حال حاضر در آستانه نابودی قرار دارد و می‌طلبد که مسئولان استان بوشهر بیش از هر زمان دیگری به این بافت توجه کنند و پیش از انکه شاهد نابودی آن باشیم، تلاش جدی برای احیای آن را ببینیم.

بافت قدیم بوشهر در جهان کم‌نظیر است ولی شاهد تخریب بخش‌هایی از آن هستیم که باید برنامه‌ریزی لازم برای جلوگیری از تخریب و ریزش آن صورت بگیرد.

لزوم رونق‌بخشیدن و احیای بافت قدیم بوشهر

استاندار بوشهر صبح پنجشنبه در بازدید و بررسی وضعیت بافت قدیم بوشهر اظهار داشت: حفظ و نگهداری اماکن تاریخی بوشهر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و تلاش خواهیم کرد تا از همه ظرفیت‌ها در این منطقه استفاده کنیم.

مصطفی سالاری با اشاره به اهمیت بسیار بالای مسجد چهار محل قدیمی بوشهر بیان داشت: این اماکن از نظر تاریخی، هویتی و دینی دارای جایگاه بسیار خوبی هستند و لازم است که در نگهداری از آنها به خوبی کار شود.

وی به مشکلات ایجاد شده از سوی شبکه آبرسانی در بافت قدیمی بوشهر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: باید تلاش کنیم تا این شبکه آبرسانی که مشکلاتی را برای بافت ایحاد کرده است سریع‌تر بازسازی شود تا شاهد خسارت بیشتری نباشیم.

استاندار بوشهر بر لزوم رونق‌بخشیدن و احیای بافت قدیم بوشهر تاکید کرد و ادامه داد: اعتبارات بازسازی مسجد سیدالشهدا کوی شنبدی بوشهر تامین شده است و امیدواریم به زودی این مهم محقق شود.

وی از بافت قدیم بوشهر به عنوان هویت فرهنگی، دینی و تاریخی بوشهر یاد کرد و افزود: یکی از اقداماتی که می‌تواند موجب زنده‌نگه داشتن این بافت‌ها شود، اختصاص ساختمان‌های بافت تاریخی بوشهر به دستگاه‌های اجرایی است.

ساخت موزه پزشکی در بافت قدیم بوشهر

سالاری برخی از تخریب‌های صورت گرفته در بافت قدیم بوشهر را ناشی از خالی بودن این ساختمان‌ها از سکنه دانست و اضافه کرد: در نشستی که با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی داشتیم، یکی از ساختمان‌های بافت تاریخی بوشهر به موزه پزشکی تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: ساختمان‌های بافت تاریخی بوشهر به افراد حقیقی واگذار می شود و افراد می‌توانند ساختمان‌ها را تعمیر و بازسازی و مرمت کنند و این ساختمان‌ها برای اسکان به آنها واگذار می‌شود.

استاندار بوشهر با اشاره به برخی تلاش های صورت گرفته برای احیای این بافت، تاکید کرد: بخشی از هزینه‌های زیرساختی بافت تاریخی بوشهر با هماهنگی به عمل آمده با وزیر راه و شهرسازی از سوی این وزارتخانه تامین می‌شود.

وی بر لزوم طراحی فنی و تخصصی زیرساخت‌های بافت تاریخی بوشهر تاکید کرد و گفت: تنگ‌بودن کوچه‌ها و معابر بافت تاریخی بوشهر محل اجرای پروژها را محدود کرده است که باید راهکارهای مناسبی برای توسعه این زیرساخت‌ها اتخاذ شود.

کد خبر 2287715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha