۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۷

نماینده پارلمان ترکیه در گفتگو با مهر:

انکار حمایت آنکارا از تروریست ها سخت است/تمامیت ارضی عراق باید حفظ شود

انکار حمایت آنکارا از تروریست ها سخت است/تمامیت ارضی عراق باید حفظ شود

"فاروق لوغ اوغلو" نماینده پارلمان و معاون حزب جمهوری خلق ترکیه با تاکید بر لزوم حفظ یکپارچگی عراق، انکار حمایت آنکارا از گروه های تروریستی در منطقه را سخت دانست.

در چند دهه گذشته در ادبیات سیاست خارجی ترکیه تشکیل یک دولت کردی در شمال عراق دلیل جنگ محسوب می شده است بطوریکه ترکیه در برابر اقدامات جدایی طلبانه کردها در عراق با حزب منحل شده بعث به رهبری صدام متحد شد و بر این اساس ارتش ترکیه بارها وارد عمق 50 کیلومتری خاک شمال عراق برای تعقیب جدایی‌طلبان حزب کردستان ترکیه پ.ک.ک می شد.

اما این روزها با با تسلط گروه تروریستی موسوم به حکومت اسلامی شام و عراق(داعش) بر بخش هایی از خاک عراق و شنیده شدن برخی زمزمه های استقلال طلبی از سوی اقلیم کردستان عراق، بر خلاف سیاست خارجی ترکیه در دهه های گذشته که چنین حرکتی را موجب ایجاد جنگ در منطقه می دانست، شاهد ارسال سیگنال هایی از آنکارا هستیم که از استقلال اقلیم کردستان عراق حمایت می کند.

در هفته های گذشته مسعود بارزانی که چندی پیش اعلام کرد به زودی برای استقلال اقلیم کردستان همه پرسی برگزار خواهد کرد دیداری از آنکارا داشت. وی پس از گفتگو با عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه به دیدار رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه رفت. به عقیده کارشناسان، در این مقطع زمانی که روابط مقامات دولت اقلیم کردستان با بغداد شدیدا تیره است این دیدار نشان از حمایت آنکارا از مقامات کرد است.

یک مقام ترک نیز در خصوص دیدار مسعود بارزانی از آنکارا در این مقطع حساس زمانی به خبرگزاری فرانسه گفت: این دیدار حاوی یک پیام بسیار مهم است و هیچ کسی نباید از ما انتظار داشته باشد مانند گذشته در مورد استقلال کردستان عراق موضع محکمی بگیریم.
 

از سوی دیگر این روزها همه روزه شاهد انتشار گزارش های در رسانه های ترکیه هستیم که حکایت از حمایت تسلیحاتی و مالی دولت حزب حاکم عدالت و توسعه این کشور از گروه تروریستی داعش هستیم که تایید کننده تلاش های مشکوک آنکارا برای تجزیه عراق است.

در همین رابطه خبرنگار مهر گفتگویی با "عثمان فارق لوغ اوغلو" نماینده پارلمان ترکیه و معاون و مسئول سیاست خارجی حزب جمهوری خلق که بزرگترین حزب مخالف دولت اردوغان و حزب حاکم این کشور است، انجام داده است.

آقای لوغ اوغلو در پاسخ به این سوال که آیا وی گزارش های منتشر شده در رسانه های ترکیه مبنی بر حضور اعضاء گروه داعش در شهرهای مرزی ترکیه و کمک تسلیحاتی دولت ترکیه به این گروه را تایید می کند یا خیر، گفت: با وجود اینکه دولت حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه داشتن ارتباط با گروه تروریستی داعش را انکار می کند ولی خبرهای مربوط به ارتباط آنها با این گروه روز به روز در رسانه ها بیشتر می شود.

وی در دامه گفت: حتی اخیرا بر اساس تحقیقات دادگاه آدنا درباره یکی از پرونده های جاری مربوط به این موضوع، دادستان اتهاماتی را مبنی بر اینکه کامیون های توقیف شده در این منطقه حامل سلاح و مهمات برای گروه های تروریستی حاضر در سوریه بوده اند مطرح کرده است.

سفیر سابق ترکیه در واشنگتن در ادامه افزود: همچنین خبرهایی در رسانه ها درباره بستری شدن اعضای داعش در بیمارستان های منطقه اورفا و همچنین درباره استخدام اتباع ترکیه از سوی گروه های تروریستی درنزدیکی مرزهای ترکیه و سوریه نیز وجود دارند که متاسفانه رد کردن آنها بسیار سخت و دشوار است.

این نماینده پارلمان ترکیه در خصوص حمایت دولت ترکیه از تلاش اقلیم کردستان عراق برای استقلال و تبعات آن برای ترکیه و منطقه تصریح کرد: بی تردید ترکیه باید بدون هیچ پیش شرطی از تمامیت ارضی و وحدت و یکپارچگی عراق حمایت کند و گسترش و توسعه روابط با دولت اقلیم کردستان عراق نباید در حدی باشد که موجب تخریب روابط ترکیه با دولت مرکزی عراق شود.

وی در ادامه افزود: هرگونه تلاشی برای تجزیه عراق به معنی سالها نزاع و کشمکش در درون این کشور خواهد بود و آثار مخرب فراوانی نیز بر همسایگان این کشور خواهد داشت.

-------------------------

گفتگو از پیمان یزدانی

کد خبر 2338315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha