۷ مرداد ۱۳۹۳، ۹:۰۴

مهر گزارش می دهد/

39 امام زاده میزبان نمازگزاران استان مرکزی در نماز عید فطر/ حلوای نیمه برات، افطار مردم خمین در روز عید

39 امام زاده میزبان نمازگزاران استان مرکزی در نماز عید فطر/ حلوای نیمه برات، افطار مردم خمین در روز عید

اراک – خبرگزاری مهر: مردم استان مرکزی امروز در مصلاها و مساجد جامع استان گرد هم آمدند تا نماز پر فیض عید فطر را برپا دارند. این نماز پر خیر و برکت در 24 نقطه و 39 امام زاده استان مرکزی برگزار می شود و در اراک همچون سال های پیش مصلای بزرگ بیت المقدس اراک میزبان روزه دارانی است که یک ماه عشق و بندگی را در گرمای طاقت فرسای تابستان به نیت قربت الی الله پشت سر گذاشتند.

به گزارش خبرنگار مهر،  هلال شوال دمیده، شهر رنگ و بوی عید گرفته ، عطر بندگی در تمام شهر پیچیده است و امروز همه مومنین گرد هم آمده اند تا با ماهی که برترین ماه ها بود وداع کنند، دستانشان را به قنوت بالا می برند و از میزبانشان رحمت و مغرفت می خواهند. امروز روز عید فطر است، روز چیدن میوه های شاداب استجابت.

ایستاده ایم به بندگیَت، دستان خالی مان را بالا آورده ایم تا هر چه در این یک ماه اندوخته ایم برایت تحفه بیاوریم و از تو می خواهیم ای خدایا اى اهل بزرگى و عظمت و اى شایسته بخشش و قدرت بهترین چیزى را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن بندگان شایسته ات.

مردم استان مرکزی پس از پایان نماز عید فطر می روند تا زکات عبادت خود را پرداخت کنند. در استان مرکزی رسم است تا در هنگام اذان مغرب نان آور خانه فطریه اعضای خانواده را کنار می گذارد و پس از خواندن نماز آن را به دست نیازمندان برساند. طبق روال هر سال در شهرهای استان مرکزی  پایگاه های جمع آوری فطریه برقرار است.

امسال نیز 15 هزار پاکت توسط کمیته امداد خمینی(ره) و بهزیستی استان مرکزی به طور مشترک در استان توزیع شده است. معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد خمینی (ره) در این خصوص به مهر گفت: امسال در استان 933 پایگاه جمع آوری شهری، روستایی و سیار در شهرها و روستاهای استان دایر است.

حسین محمدی افزود: 406 پایگاه شهری، 507 پایگاه روستایی و 20 پایگاه سیار امروز در میادین، مساجد و محله های برپایی نماز عید فطر آماده جمع آوری زکات روزه داران است.

تعبیه  590 صندوق جمع آوری در سطح شهر اراک

وی همچنین از تعبیه  590 صندوق جمع آوری در سطح شهر اراک خبر داد و گفت: یکی از مسائل در زکات فطریه پرداخت آن به نیازمندان واقعی است در این راستا امامان جمعه و هیئت امنای مساجد در شناسایی نیازمندان محله ها بسیار کمیته امداد را یاری کردند.

حمدی ادامه داد: در صورتیکه هم استانی های عزیز نتوانستند در روز عید فطر فطریه خود را پرداخت کنند می توانند با مراجعه به تمامی دفاتر کمیته امداد استان از این طریق زکات فطریه خود را پرداخت کنند.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود رقم زکات فطریه امسال به میزان 750 ملیون تومان افزایش یابد.

و اما پس از پرداخت فطریه مردم مومن و روزه دار استان مرکزی برای افطار یک ماه روزگی خود بر پای سفره های افطار  می نشینند و در کنار خانواده خود با خواندن دعا و آرزوی سلامتی افطار می کنند.

در این روز مردم نقاط مختلف استان مرکزی آداب و رسوم مختلفی دارند که از جمله آن ها دیدار با بزرگان است. در این روز همچون دیگر عیدها کوچکترها به خانه بزرگترها برای شادباش عید می روند و معمولا پدربزرگ و یا مادربزرگ به روزه اولی خانواده هدیه ای می دهد.

رسم "نوعید" از رسوم استان مرکزی در روز عید

رسم "نوعید" دیگر رسم این روز است، از سالیان دور در بیشتر مناطق استان مرکزی رسم است که در این روز مردم به دیدار خانواده هایی که به تازگی عزیزی را از دست داده اند می روند و آئین سنتی نوعید كه شامل فاتحه خوانی و توزیع مواد غذایی بین افراد مستحق است، برای فرد درگذشته طلب مغفرت می كنند، برپا می شود.

ماه رمضان ماهی است که درآن مبلغین در روستاها برای تبلیغ و ترویج احکام و انجام فعالیت های فرهنگی حضور پیدا می کنند، یکی دیگر از رسوم روستاهای استان مرکزی این است که  بزرگان و اهالی روستا در صبح عید فطر با حاضر شدن در مقابل محل استقرار مبلغ ، او را با سلام و صلوات تا مسجد ده جهت اقامه نماز عیدفطر همراهی می كنند.

بردن هدیه برای نوعروسان یکی دیگر از رسوم مردم استان مرکزی است. در روز عید فطر تازه داماد هدیه ای  به خانه نامزد خود می برد. مطابق این سنت دیرینه در روز عید فطرتازه داماد، عیدانه نامزدش شامل میوه های فصل ، پارچه لباسی، یك تكه جواهر و شیرینی را به خانه پدر عروس می برد.

یکی از رسوم دیگر که بخصوص در شهرستان ساوه مرسوم است این است که بانوان این شهرستان در روز عید سعید فطر به صورت دسته جمعی به خانه فردی كه جلسات ختم قرآن مجید در طول ماه مبارك رمضان در منزل او برگزار شده می روند و با دادن هدیه و شیرینی، از او تقدیر می كنند.

حلوایی نیمه برات، افطار مردم خمین در روز عید فطر

یکی از رسوم ویژه و خاص این روز در شهرستان خمین اجرا می شود. در این روز مردم خمین نانی موسوم به فطیر را می پزند این نان خانگی پس از طبخ با تخم مرغ ، شکر و کنجد و تخم خرفه ، زردچوبه , دانه های معطر آمیخته می شود و در کنار نان دیگری که نان شیری نام دارد در این روز پای سفره های مردم خمین است. همچنین مردم خمین در این روز یک ماه روزه خود را به صورت نمادین با حلوایی بنام نیمه برات افطار می کنند.

 یکی دیگر از آداب مردم استان مرکزی مربوط به  شهر خنجین فراهان است، مردم خنجین در روز عید فطر پس از اذان در فضای باز مساجد نماز عید فطر را برگزار می کنند و روزه خود را با حلوایی که روزهای 19و21 ماه رمضان آماده شده باز می نمایند، همچنین قبل از تناول حلوا مقداری تربت کربلا و مشهد می خورند.

در دل غمی پنهان است که تنها شادی بندگی و طهارت آن را آرام می کند، زیر لب زمزمه می کنیم خداحافظ ای ماه غفران و رحمت، خداحافظ ای ماه عشق و عبادت، خداحافظ ای ماه نزدیکی بر آرزوها، خداحافظ ای ماه مهمانی حق تعالی، خداحافظ ای دوریت سخت و جانکاه، خداحافظ ای بهترین ماه الله.

کد خبر 2340360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha