۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۳

گزارش مهر/

خرید گندم استان مرکزی در اوج/ تضمین خرید از کشاورزان تا مرز 250 هزار تن

خرید گندم استان مرکزی در اوج/ تضمین خرید از کشاورزان تا مرز 250 هزار تن

اراک-خبرگزاری مهر: گندم به‌عنوان غله‌ای سازگار، نقش حیاتی در کشاورزی استان مرکزی و قوت غالب مردم ایفا می‌کند. محصولی که دراین روزهای تابستان در اوج خرید از کشاورزان است و پیش‌بینی کارشناسان با توجه به بارش‌های مناسب امسال تا مرز 250 هزار تن خرید است.

به گزارش خبرنگار مهر، گندم‌های بهاره و پاییزه هرچند که دانه‌هایشان از نظر رنگ، بافت، شکل و... باهم تفاوت دارد و شرایط رشد و نمو آنها نیز باهم یکسان نیست  به علت اینکه در دو زمان مختلف سال کشت می‌شوند به بهار و پاییز نام گرفته است.

گندم بهاره در اوایل بهار کاشته می‌شود. پس از جوانه زدن، گیاه جوان در بهار و اوایل تابستان رشد نموده و محصول آن را تا اواخر تابستان برداشت می‌کنند. همان گندمی که در استان مرکزی رشد و نمو پیدا می کند و 215 هزار هکتار از اراضی استان را برای کشت آبی و دیم به خود اختصاص داده است و حالا پس از کاشت و برداشت نوبیت خرید آن از کشاورزان استان رسیده است.

غلامحسین خدرایی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه در سال گذشته 135 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان مرکزی خریداری و ذخیره‌سازی شد به خبرنگار مهر می‌گوید: کار خرید تضمینی گندم تا پایان مرداد ماه در استان ادامه دارد و با توجه به پربارش بودن استان در بهار پیش‌بینی می‌شود روند خرید با افزایش چشمگیری همراه باشد.

خدرایی با اشاره به اینکه کشاورزان استان از آغاز فصل برداشت تا کنون بهای خرید تضمینی محصول تحویل شده به سیلوها را بدون تاخیر توسط بانکها دریافت کرده اند اضافه می کند: تاکنون 130 هزار تن گندم با قیمت تضمینی هر کیلوگرم 10 هزار و 500 ریال از کشاورزان استان مرکزی خریداری شده است و پیش بینی می شود امسال 250 هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان این استان خریداری شود.

افزایش خرید چهار برابری گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این استان

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی هم از افزایش خرید چهار برابری گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه خبر می‌دهد و به خبرنگار مهر می‌گوید: علت افزایش خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان مرکزی اعلام به موقع قیمت این محصول توسط دولت، افزایش میزان بارش‌ها و سطح زیر کشت این محصول بوده است.

جواد حسنی نرخ خرید تضمینی گندم را 10 هزار و 500 ریال عنوان می‌کند و می‌گوید: در سال جاری 30 مرکز خرید شامل سیلوهای دولتی و بخش خصوصی و کارخانه‌های آرد سازی وظیفه خرید گندم مازاد کشاورزان استان را برعهده دارند.

وی متوسط خرید روزانه گندم از کشاورزان را سه هزار تن عنوان کرد و افزود: این میزان در اواخر تیرماه که اوج برداشت است به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

حسنی با تاکید بر اینکه میزان استاندارد سن زدگی گندم دو درصد است که در ازای افزایش هر درصد 100 ریال از قیمت تضمینی آن کاسته می‌شود خاطرنشان کرد: حضور دلالان به واسطه تعیین قیمت مطلوب برای خرید تضمینی گندم توسط دولت  بسیار کمتر شده است که برای کشاورزان نقطه عطفی است.

مبارزه با آفت در 220 هکتار از اراضی استان مرکزی

محمود نعمتی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز با اشاره به اهمیت مبارزه با سن گندم در کیفیت محصول به مهر گفت: آفت ها همیشه بلای جان کشاورزی بوده اند، که آفت سن گندم از آن دست از آفت های قدیمی است که بیشتر کشاورزان از جمله کشاورزان استان مرکزی به ویژه در شهرستانهای فراهان، آشتیان، تفرش و ساوه آسیب های ناشی از آن را تجربه کرده اند.

وی با اشاره به عملیات مبارزه با آفت در 220 هکتار از اراضی استان مرکزی ادامه داد: سن گندم یک آفت بومی که علاوه بر مناطق شمالی و جنوبی کشور  بیشتر در استانهای غربی از جمله کردستان، مرکزی، کرمانشاه، همدان و لرستان بیشتر دیده می شود.

نعمتی در بخش دیگری از سخنان خود توسعه سامانه آبیاری نوین و تحت فشار را از اولویت های توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی استان عنوان کرد و افزود: از آنجا که در استان مرکزی طرح های سد سازی، شبکه های انتقال آب و... اجرا نمی‌شود لذا انتظار می‌رود در بخش آبیاری تحت فشار اعتبار بیشتری به این استان تخصیص یابد.

وی گفت: برای جبران کم آبی در استان باید روشهای آبیاری و الگوی کشت را اصلاح کنیم و با توسعه سیستم‌های آبیاری نوین و تحت فشار مانع از هدر رفت آب شویم تا بتوانیم از منابع آبی برای تولید گندم استفاده بهینه کنیم.

مدیر کل امور اقتصادی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید برای استان‌هایی که از آب چاه‌ها و قنوات استفاده می کنند چاره اندیشی و مشکل آنان برای تامین آب برطرف کند تا بتوان راندمان کشت را بالا برد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه عملیات مبارزه با سن گندم در استان از اوایل فروردین شروع شده است افزود: چهار شهرستان فراهان، آشتیان، تفرش و ساوه از جمله مناطقی است که بیشترین تراکم آفت سن گندم در آن وجود دارد.

اهمیت مبارزه با سن گندم در کیفیت محصول

مسلم مجدآبادی با اشاره به اهمیت مبارزه با سن گندم در کیفیت محصول اظهار کرد: سن غلات یکی از آفات خسارت زای مزارع گندم و جو است که اگر به موقع مبارزه نشود بین 70 تا 80 درصد خسارت به مزارع وارد می کند.

وی ادامه داد: طی سه ماهه نخست امسال در حدود 220 هکتار از سطح زراعی غلات استان مبارزه با آفات انجام گرفته و همین امر موجب شده است تا گندم تحویلی به سیلوهای استان زیر یک درصد سن‌زدگی داشته باشند که بیش از حد استاندارد است.

زنگ گندم آفتی که از کارآیی گیاه در مصرف آب می‌کاهد، سیاهک گندم بیماری قارچی گندم که می‌تواند به صورت سیاهک آشکار ، سیاهک برگ ، سیاهک پنهان معمولی و... ظاهر گردد و پوسیدگی جوانه و ریشه خسارت زیادی را به محصول گندم وارد می کنداما کشاورزان استان مرکزی با تمام این مشکلات سالهاست که ایستادگی کردند و در کنار سایر عوامل محیطی دیگر نظیر کمبود سیلو، واسطه ها و دلالان  به کشت این محصول اقدام می کنند.

در استان مرکزی 10 سیلوی مکانیزه با ظرفیت ذخیره گندم 320 هزار تن فعالیت دارد و ظرفیت انبارها و سیلوهای روباز این استان نیز 200 هزار تن است اما این میزان جوابگوی ذخیره سازی گندمهای استان نیست. اما علي رغم کمبود سیلو و  كاهش آبهاي قنوات و چاهها گندم این قوت غالب مردم، در برابر مشکلات سرافزار بیرون آمده است.

کد خبر 2340650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha